یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

به طور کلی باید گفت که مهریه جزو حقوق اصلی خانم ها می باشد. مهریه مالی است که در زمان جاری شدن عقد، زوج متعهد به پرداخت آن می شود. یکی از مسائلی که باعث دغدغه زوج هنگام طلاق شده است، پرداختن مهریه می باشد. سوالی که ممکن است برای آقایان هنگام طلاق پیش بیاید این است که آیا در صورت طلاق از طرف مرد مهریه قسط بندی می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مهریه در هر صورت به زن تعلق می گیرد و هر زمان که بخواهد می تواند آن را مطالبه کند. اگر مردی درخواست طلاق بدهد، دادگاه طبق قانون حمایت از خانواده تکلیف حقوق مالی زوج را مشخص می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

قسط بندی مهریه در طلاق توافقی

نکات مهم در مورد قسط بندی مهریه در طلاق توافقی

  1. ازدواج مجدد خانم مانع از دریافت مهریه قبلی نمی باشد و اگر مهریه قسط بندی شده باشد، باید طبق حکم صادر شده پرداخت شود.
  2. زوجه می تواند زوج را به علت نپرداختن مهریه ممنوع الخروج کند.
  3. در مهریه 110 سکه یا معادل ریالی آن، ضمانت اجرای جلب در صورت نپرداختن مهریه وجود دارد. اگر اقساط 110 سکه مهریه پرداخت نشود، زوجه می تواند به صورت قانونی اقدام کند.
  4. اصولا دادگاه تغییر اقساط سکه توافق شده بین زوجین را در صورت ادعای زوج به دلیل عدم توانایی پرداخت یا دادخواست طلاق را نمی پذیرد.
  5. در صورت نپرداختن 110 سکه مهریه، زوجه می تواند اموال او را توقیف کند یا در صورت کارمند بودن زوج، یک چهارم حقوق او را توقیف کند.
  6. زوجین بعد از صادر شدن رای طلاق توافقی، می توانند توافق کنند که برای اقساط مهریه قبوض اقساطی توسط دفتر طلاق صادر شود.

اگر مرد درخواست طلاق بدهد مهریه قسط بندی می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر مرد دادخواست طلاق بدهد، دادگاه رسیدگی کننده طبق قانون حمایت خانواده موظف است برای حقوق مالی زوجه تعیین تکلیف کند. اگر قبل از دادخواست طلاق از طرف مرد زوجه درخواست مهریه داده باشد، دادگاه رسیدگی کننده طلاق به آن پرونده رسیدگی می کند. به همین علت اگر مرد از دادگاه بخواهد که مهریه را قسط بندی کنند، باید در شعبه ای که در مورد مهریه صادر شده است دادخواست ناتوانی از پرداخت مهریه را ارسال کند. در چنین شرایطی داشتن یک وکیل ماهر می تواند بسیار موثر باشد. برای ترسیعدر روند پرونده تان می توانید از وکیل در قزوین کمک بگیرید.

در حالت دیگر اگر زن دادخواست مهریه نداده باشد ولی مرد دادخواست طلاق بدهد. در این حالت بعد از صدور حکم طلاق، مرد می تواند در دادگاه رسیدگی کننده به طلاق درخواست ناتوانی از پرداخت مهریه درج شده در عقدنامه را در دفاتر خدمات قضایی ثبت کند. دادگاه بعد از بررسی شهادت شهود و تعیین وقت و اظهارات زوجه، برای تعیین مهریه تصمیم می گیرد و رای را صادر می کند.

یک نکته بسیار مهم که باید به آن توجه کنید این است که اجرای طلاق از طرف مرد و ثبت آن به تعیین تکلیف دادخواست ناتوانی مرد از پرداخت مهریه موکول خواهد شد. اگر دادخواست ناتوانی از پرداخت مهریه در دادگاه پذیرفته نشود، مرد باید کل مهریه ای که جزو حق و حقوق زن می باشد را پرداخت کند. در غیر این صورت امکان طلاق وجود ندارد. اما اگر دادگاه این درخواست را بپذیرد با پرداخت پیش پرداخت تعیین شده، رای طلاق برای مرد صادر می شود. بعضی از شعبات اعسار مرد را در زمانی که درخواست طلاق داده است نمی پذیرند و طلاق را به پرداخت کامل حقوق مالی زوجه موکول می کنند.

درخواست قسط بندی مهریه در دادگاه

رسیدگی به درخواست قسط بندی مهریه در دادگاه به چه صورت است؟

اصولا در شعبه های دادگاه خانواده تا سه بار اخطاریه فرستاده می شود و اگر زوج نسبت به اجرای احکام بی تفاوت باشد، دادگاه به درخواست زوجه، حکم جلب مرد را صادر می کند. قسط بندی مهریه از زمانی شروع خواهد شد که حکم به مرد ابلاغ شود. به همین علت اگر حکم دادگاه در مورد قسطی کردن مهریه در تاریخ دهم به مرد ابلاغ شود، مرد هر ماه در تاریخ دهم باید قسطش را پرداخت کند.

همچنین مرد می تواند مهریه را زود تر از موعد پرداخت کند. در جلسات مختلف مشاوره حقوقی در مورد قسط بندی مهریه توضیحات کاملی به شما داده می شود. هر فردی می تواند به نمایندگی از مرد قسط مهریه را پرداخت کند اما تنها خود زن می تواند مهریه را دریافت کند مگر این که به شخص دیگری وکالت داده باشد.

عدم پرداخت اقساط مهریه چه مجازاتی دارد؟

اگر مهریه یا نفقه به زن پرداخت نشود، زن می تواند اموال مرد را توقیف و او را ممنوع الخروج کند. به همین علت مرد باید در تاریخ تعیین شده اقساط مهریه را پرداخت کند. در غیر این صورت زن می تواند حکم جلب مرد را بگیرد. اصولا اجرای احکام تا 10 روز بعد از تاریخ تعیین شده حکم جلب صادر نمی کند اما به میزان قیمت سکه در همان روز یک بیستم از مرد جریمه گرفته می شود.

بعد از گذشت 10 روز اگر زن تقاضای جلب مرد را مطرح کند، پرونده به شعبه رسیدگی کننده ارسال و توسط قاضی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت موافقت قاضی، اجرای احکام حکم جلب جدیدی صادر می کند. در این شرایط مردانی که توانای پرداخت مهریه را ندارند باید به قاضی پرونده مراجعه کنند تا به آن ها یک هفته مهلت بدهد. اگر قاضی این موضوع را بپذیرد، پرونده را تا زمانی که مهلت داده شده است به اجرای احکام ارسال نمی کند تا مرد بتواند بدهی خود را با تاخیر و جریمه بپردازد.

دادخواست مهریه

مدارک مورد نیاز برای دادخواست مهریه چیست؟

  • همراه داشتن کارت ملی
  • دادنامه محکومیت مرد برای پرداخت مهریه
  • شهادت کتبی دو نفر برای ثبت اموال منقول و غیر منقول و میزان وجه نقد در حساب های بانکی در یکسال گذشته.
  • فرم های مربوط به صورت اموال منتقل شده در یک سال گذشته زوج مدعی اعسار را از دفتر خدمات قضایی می توانید تهیه کنید. 
  • می توانید در برگه A4 مشخصات کامل و نشانی و نحوه آشنایی و اشراف به وضعیت مرد باشد را بنویسید. این افراد باید شهادت دهند که مرد توانایی پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد.

کلام پایانی

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. در این مطلب سعی کردیم نکات مهم در مورد دادخواست طلاق از طرف مرد و مهریه را شرح دهیم. امیدواریم که مطالب ارائه شده برایتان مفید بوده باشد. 

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Y72Vdy8D
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه