یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

10 راه رهایی از قوز کمر خفیف تا شدید در کودک و بزرگسال

یکی از سوالاتی که بسیار از ما پرسیده می شود این است که آیا برای درمان قوز کمر تنها جراحی نتیجه بخش است؟ آیا می توان به کمک سایر روش های درمانی به این آسیب کمک کرد؟ در خصوص این سوال باید بگوییم که بله، چندین روش درمانی برای قوز پشتی وجود دارد، که انتخاب آن ها وابسته به برخی عوامل نظیر سن، شدت انحراف و علل بروز می باشد.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با تمامی جزئیات مربوط به قوز کمر و انواع روش های درمانی که برای آن وجود دارد آشنا کنیم؛ بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

کیفوز چیست؟

کیفوز وضعیتی است که در آن ستون فقرات بالایی شما انحنای غیر طبیعی پیدا می کند که کمر شما را گردتر از حد معمول می کند یعنی ظاهری خمیده به شما می دهد که گاهی اوقات به آن قوز پشت نیر می گویند.

ستون فقرات شما شامل 33 استخوان به نام مهره است که انحنای خفیف آن به شما کمک می کند صاف و متعادل بمانید. در این میان به طور معمول ستون فقرات بین 20 تا 45 درجه منحنی می شود که طبیعی است، اما در این عارضه شدت آن بیشتر می شود.

در بیشتر مواقع کیفوز هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و نیازی به درمان نیست و گاهی اوقات حتی قابل توجه نیست اما به ندرت، منحنی می تواند به اندازه ای شدید باشد که باعث درد شود یا بر تنفس شما تأثیر بگذارد .

اگر انحنا بدتر شود، درد داشته باشد یا شما را از ظاهر خود ناراحت کند، پزشک می تواند آن را برطرف کند که در این صورت نوع درمانی که نیاز دارید به سن شما، نوع کیفوز و نحوه تاثیر آن بر شما بستگی دارد.

انواع قوز کمر

انواع قوز کمر

کیفوز انواع مختلفی دارد که رایج ترین آنها عبارتند از:

کیفوز وضعیتی: این نوع معمولاً در سال های نوجوانی و زمانی که بچه ها کوچک تر هساند ایجاد می شود که با رشد کوچک به خودی خود درمان میوشد, کیفوز وضعیتی معمولا بدتر نمی شود و مشکلی ایجاد نمی کند.

کیفوز مرتبط با سن با بالا رفتن سن، استخوان های ستون فقرات شما می توانند در اثر پوکی استخوان، بیماری دژنراتیو دیسک یا شکستگی های کوچک ضعیف شوند که یک ظاهر خمیده ایجاد می شوند.

کیفوز پس از ضربه: شکستگی ستون فقرات می تواند به مهره ها آسیب برساند و باعث انحنای ستون فقرات شود.

کیفوز شوئرمن: مهره های معمولی مستطیل شکل هستند. اما در این نوع کیفوز حالت آن ها به هم میریزد که شکل غیر معمول، استخوان ها را به هم فشار می دهد که باعث می شود ستون فقرات به سمت جلو خم شود. کیفوز شوئرمن معمولا در دوران نوجوانی شروع می شود و با گذشت زمان بدتر می شود.

کیفوز مادرزادی: این نوع زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات نوزاد به طور طبیعی در رحم شکل نمی گیرد و منحنی با رشد کودک بدتر می شود.

علائم قوز کمر

علائم شما بستگی به نوع کیفوز دارد، به طور مثال کیفوز وضعیتی ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند، به جز یک گرد شدن جزئی در پشت کمر.

اما در موارد شدیدتر، علادئم واضح تر هستند و شما به خوبی آن ها را احساس می کنید؛ که عبارتند از:

  • کمر درد
  • سفتی در ستون فقرات
  • شانه های گرد
  • شانه هایی با ارتفاع متفاوت
  • ضعف، بی حسی یا گزگز در پاها
  • همسترینگ سفت (ماهیچه های پشت ران)
  • مشکل در تنفسیا بلع
  • سختی راه رفتن

شما هر یک از علائم بالا را داشته باشید ما در کلینیک فراز ارتوپد می توانیم یک روش درمانی متناسب با وضعیتی که دارید ارائه دهیم.

علل کیفوز

کیفوز

با افزایش سن بیشتر احتمال دارد به کیفوز مبتلا شوید زیرا ساییدگی و پارگی می تواند استخوان های ستون فقرات را تا حدی ضعیف کند که ترک بخورند یا کوتاه شوند؛ با این حال کیفوز ناشی از وضعیت نامناسب یا نقص مادرزادی عمدتاً کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد .

شرایطی که می تواند باعث کیفوز شود عبارتند از:

  • پوکی استخوان
  • شکستگی ستون فقرات
  • کوچک شدن دیسک هایی که مهره ها را تحت فشار قرار می دهند
  • مشکل در نحوه رشد استخوان های ستون فقرات در رحم
  • بیماری شوئرمن، اختلالی در ستون فقرات که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد
  • سرطان در ستون فقرات
  • اختلالاتی که بر بافت همبند تأثیر می گذارد، از جمله سندرم اهلرز دانلوس و سندرم مارفان.

تشخیص کیفوز

اشعه ایکس می تواند به پزشک کمک کند تا استخوان های ستون فقرات را واضح تر ببیند و درجه انحنا را بررسی کند، این آزمایش هرگونه تغییر در مهره ها از جمله شکستگی ها را نشان می دهد. در کنار آن ام آر آی می تواند نشان دهد که آیا رشدی بر روی اعصاب ستون فقرات فشار وارد می کند یا خیر.

اگر علائمی مانند ضعف، بی حسی یا سوزن سوزن شدن داشته اید، پزشک ممکن است یک معاینه عصبی برای بررسی رفلکس ها و قدرت عضلانی شما انجام دهد؛ برای علائمی مانند مشکلات تنفسی، آزمایش عملکرد ریوی می تواند میزان عملکرد ریه های شما را بررسی کند .

روش های درمان قوز کمر

روش های درمان قوز کمر

فیزیوتراپی

اگر منحنی بزرگ باشد یا باعث درد شود، فیزیوتراپی ممکن است کمک کند، در این شرایط درمانگر تمریناتی را برای بهبود وضعیت بدن و تقویت عضلات شکم که از ستون فقرات شما حمایت می کنند به شما آموزش می دهد.

استفاده از بریس

کودکان مبتلا به کیفوز شوئرمن ممکن است برای چند ساعت در روز از بریس استفاده کنند، این روش می تواند منحنی را در کودکی که هنوز در حال رشد است صاف کند؛ دقت داشته باشید که بریس کیفوز را برای بزرگسالان اصلاح نمی کند، اما ممکن است به کاهش درد کمک کند.

مصرف دارو

می توانید مسکن های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین را امتحان کنید .

فیوژن ستون فقرات

فیوژن ستون فقرات جراحی است که پزشکان اغلب از آن استفاده می کنند، در طول این روش، جراح استخوان های ستون فقرات را ردیف می کند و آنها را به هم پیوند می زند تا از حرکت آنها جلوگیری کند؛ آنها فضای بین مهره ها را با تکه های کوچک استخوان پر می کنند . پیچ ها، صفحات یا میله های فلزی ستون فقرات را در زمان بهبودی در جای خود نگه می دارند.

درمان قوز کمر با طب سنتی

در طی این روش تعدادی سوزن بر روی ناحیه مورد نظر از بدن فرو می رود، البته این روش زمانی نتیجه بخش است که میزان انحنای کمر چندان زیاد نباشد.

درمان با لیزر

این روش موجب می شود تا التهاب بدن بیمار کمتر شود و درد از بین برود، همچنین این روش بی ضرر و ایمن است. در طی آن گردش خون در بدن بیشتر می شود و التهاب کمتر می شود. برخی از افراد در همان جلسات اول به نتیجه می رسند و برای برخی دیگر لازم است تا جلسات درمان طولانی تر باشد.

ورزش

یکی از بهترین کارهایی که شما می توانید برای اصلاح این وضعیت انجام دهید شرکت در جلسات ورزشی می باشد. البته در نظر داشته باشید که با توجه به وضعیتی که دارید ممکن است تمامی ورزش ها برای شما مناسب نباشد، برای همین حتما زیر نظر مربی ورزش اقدام به تمرین کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

اصلاح سبک زندگی

مهم است که در تمامی حالت هایی که قرار می گیرید دقت داشته باشید تا وضعیت کمری شما در حالتی درست باشد، به طور مثال هرگز قوز نکنید و همواره دقت داشته باشید که مهره های ستون فقرات به طور کامل صاف باشند. همچنین زمانی که پشت میز قرار می گیرید به وضعیت بدنی خود توجهی ویژه داشته باشید.

عوارض قوز کمر برای کودکان و بزرگسالان

بدون درمان، کیفوز به مرور زمان بدتر می شود و می تواند منجر به عوارض جدی شود از جمله:

مشکلات ریوی، گوارشی و قلبی: انحنای جدی ستون فقرات می تواند اندام های سینه و شکم را تحت فشار قرار دهد، که می تواند تنفس را سخت کند و باعث رفلاکس اسید یا مشکل در بلع شود و حتی می تواند بر عملکرد قلب تأثیر بگذارد.

آسیب عصبی: اگر مهره های شما آن طور که باید قرار نگرفته باشند، می توانند اعصابی را که از ستون فقرات شما عبور می کنند فشار دهند؛ که می تواند باعث بی حسی، ضعف یا گزگز در پاها، از دست دادن تعادل یا حتی از دست دادن کنترل مثانه و روده شود.

محدودیت های فیزیکی: کیفوز جدی می تواند راه رفتن، دراز کشیدن یا بلند شدن از صندلی را سخت کند، حتی ممکن است نتوانید به طور عادی بنشینید یا سر خود را کج کنید تا به بالا نگاه کنید.

مسائل عاطفی: به خصوص برای جوانان که ممکن است با تصویر بدن مشکل داشته باشند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با رایج ترین روش های درمانی اصلاح قوز کمر و جزئیات مربوط به این آسیب آشنا کنیم؛ در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که یکی از مهم ترین نکات در خصوص درمان این عارضه، اقدام سریع می باشد.

یعنی هرچقدر شما سریع تر برای درمان اقدام کنید، احتمال این که در یک بازی زمانی سریع تر نتیجه ببینید بیشتر است. بنابراین هرگز روند درمان خود را عقب نیندازید؛ امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6gYw7vmy
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه