دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 6 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

طراحی و محاسبه وال مش چگونه انجام می شود؟

وال مش به دلیل داشتن مزایای متعدد جهت اجرا در ساختمان ها و سازه های مختلف، توانسته جایگزینی عالی برای وال پست فلزی ساختمان ها محسوب شود. اجرای وال مش مانند هر اقدام مهندسی نیاز به انجام یک سری محاسبات تخصصی و اصولی دارد که باید حتما به آن ها توجه داشته باشید. طراحی و محاسبات وال مش توسط مهندسین باتجربه، بر اساس شرایط ساختمان، بارهای وارده، نوع توری فایبرگلاس استفاده شده و ... انجام می شوند که در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد اهمیت و نحوه محاسبات وال مش صحبت کنیم.

آیا وال مش نیاز به محاسبات و طراحی دارد؟

وال مش یک روش مهار دیوار ساختمان ها در برابر زلزله است که می تواند تاثیر زیادی روی مقاومت سازه های بتنی و فولادی داشته باشد. سیستم وال مش با کمک توری فایبرگلاس، ملات سیمانی یا گچی و نبشی گالوانیزه اجرا می شود و این ترکیب می توانند باعث افزایش مقاومت دیوارها در برابر ارتعاش زلزله شوند. سیستم وال مش نیاز به طراحی و محاسبات حرفه ای دارد تا بتوان مقاومت سازه را در برابر زلزله تامین کرد.

 یکی از اشتباهات رایجی که در میان طراحان ساختمان برای انجام محاسبات وال مش وجود دارد، این است که آن ها از دیتیل های آماده ضابطه 819 (راهنمای طراحی سازه ای و جزئیات اجرایی دیوارهای غیرسازه ای) برای اجرای وال مش استفاده می کنند. در حالی که این دیتیل ها نمونه ای آماده هستند و برای یک نوع سازه خاص در نظر گرفته شده اند.

برای اجرای وال مش مشابه با وال پست های فلزی، باید وال مش به صورت اصولی طراحی شود. در طراحی و محاسبات وال مش، ابعاد توری وال مش، فاصله مش، ابعاد نبشی و سایر مشخصه های سیستم وال مش بدست خواهد آمد. از این رو باید حتما محاسبات وال مش بر اساس سازه مد نظر انجام شوند. همچنین باید توجه داشت که سیستم وال مش برای هر طبقه به صورت جداگانه اجرا می شود.

آیا وال مش نیاز به محاسبات و طراحی دارد؟

در طراحی وال مش از کدام آیین نامه ها استفاده می شود؟

طراحی و محاسبات وال مش، یک اقدام تخصصی برای اجرای سیستم وال مش با حداکثر راندمان است. در نظر گرفتن تمامی قوانین و ضوابط تعیین شده از سوی مراکز ذی ربط به شما این امکان را می دهد تا بتوانید با حداکثر راندمان از سیستم های وال مش استفاده کنید. از طرفی سیستم وال مش زمانی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان مورد تایید قرار می گیرد که تمامی مراحل آن مطابق با آیین نامه های در نظر گرفته شده، طراحی شده باشند. برای طراحی وال مش نیاز است که حتما آیین نامه های زیر مورد بررسی و توجه قرار گیرند.

  • ضابطه شماره ۸۱۹ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: راهنمای طراحی سازهای و جزئیات اجرایی دیوارهای غیرسازه ای
  • پیوست ششم آیین نامه 2800: طراحی لرزه ای و اجرای اجرای غیر سازه ای معماری
  • نشریه 714 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور: «دستورالعمل طراحی سازه ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان ها»

نگاهی بر طراحی و محاسبه وال پست در ساختمان 

سیستم وال پست دو وظیفه مهم را در ساختمان ها بر عهده دارد. اولین وظیفه این سیستم، محدود کردن طول آزاد دیوار است و دومین وظیفه آن نیز انتقال بارهای توزیع شده در راستای افقی به تیرها در ساختمان می باشد.در هنگام طراحی و محاسبه وال پست در ساختمان باید به یک سری اصول و قوانین توجه داشت.

اگر نیروی وارد شده به دیوار از مقاومت خمشی که در راستای قائم ایجاد می شود، بیشتر باشد؛ یک روش برای رفع این مشکل توزیع عکس العمل دیوار در دو جهت افقی و قائم است. بدین منظور از سیستم وال پس استفاده می کنند تا طول آزاد دیوار محدود شده و قسمتی از بارهای عمودی در راستای افقی توزیع شوند. حداکثر فاصله میان وال پست ها باید با انجام محاسبات حرفه ای مشخص شود. اما طبق ضوابط موجود، فاصله میان آن ها نباید به بیش از 4 متر برسد.

اجرای سیستم وال پست باید به همراه تسلیح دیوارها باشد تا مقاومت دیوارها تامین شود. وال پست باید برای بار خمشی گسترده خارج از صفحه وارده، به صورت یک تیر دو سر مفصل طراحی شود. اگر طراحی وال پست با جزئیات پیشنهاد شده در ضابطه 714 انجام شود، نیازی به در نظر گرفتن اثر نیروی محوری نخواهد بود.

طراحی و محاسبه وال مش در ساختمان چگونه است؟

در صورتی که از سیستم وال مش با مسلح کردن دیوار با شبکه الیاف بعنوان جایگزین وال پست فلزی و جهت مهار دیوارها غیر باربر استفاده شود، نیازی به استفاده از توزیع بار عمود بر صفحه در دو راستا نیست

در این روش، رفتار دیوار به صورت خمشی یک جهته در نظر گرفته می شود. ظرفیت خمشی دیوار با توجه به اینکه کشش توسط الیاف و فشار توسط بلوک های ساختمانی تامین می شوند، با توجه به یک رابطه محاسبه می شود. سپس بر اساس محاسبات انجام شده، می بایست وال مش را در دو طرف دیوار اجرا کرد. چرا که بارهای وارده از طریق باد و زلزله به صورت رفت و برگشتی هستند. بنابراین می توان گفت در طراحی وال مش نمامی وادارهای قائم و افقی بهمراه میلگرد بستر حذف می گردد

محاسبه وال مش و کاهش 50 درصدی اجرای وال پست در ساختمان

سیستم وال مش، یک سیستم جدید برای مهار دیوارهای غیر سازه ای در برابر زلزله است. در ابتدا به دلیل اینکه اطلاعات زیادی از این سیستم در دسترس نبود، دیوار های غیر سازه ای ساختمان ها با همان وال پست های فلزی گران قیمت اجرا می شدند؛ اما در حال حاضر با توجه به مورد تایید بودن سیستم وال مش و همچنین خصوصیات این سیستم، می توان آن را جایگزینی عالی برای وال پست فلزی ساختمان شناخت.

انجام محاسبات وال مش می تواند به کارفرمایان و مجریان پروژه های ساختمانی برای کاهش 50 درصدی هزینه های اجرای وال پست کمک کرد. این کاهش هزینه، از جنبه های مختلفی قابل بررسی است. اول اینکه سیستم وال مش نیازی به میلگرد بستر و بسیاری از مصالح فلزی که در وال پست ساختمان به کار می روند، ندارد. دومین نکته، کاهش نیاز به استخدام نیروهای کار متخصص جهت اجرای وال مش است که باعث کاهش هزینه می شود. در نهایت با کاهش زمان اجرای پروژه، می توان هزینه های اجرای سیستم وال مش را در یک ساختمان کاهش داد.

وال مش بهترین جایگزین وال پست های فلزی و مرسوم در ساختمان

مراحل طراحی و محاسبه وال مش در شرکت وال مش به چه صورت است؟

برای طراحی و محاسبات وال مش در ساختمان، ابتدا باید به یک شرکت معتبر که در این زمینه علم، تجربه و نیروهای متخصص کافی دارد، مراجعه کنید. شرکت وال مش به صورت تخصصی در زمینه اجرای وال مش در دیوارهای غیر سازه ای انواع ساختمان های بتنی و فولادی فعالیت می کند. برای طراحی وال مش در اجزای غیر سازه ای ساختمان در این شرکت، مراحل زیر انجام می شوند تا در نهایت نتیجه مطابق با قوانین و آیین نامه ها باشد.

  1. دریافت نقشه سازه ساختمان

در مرحله اول لازم است که نقشه سازه ساختمان به مهندسین طراح تحویل داده شوند. بر اساس متراژ دیوارها و شرایط سازه، می توان محاسبات وال مش را انجام داد.

  1. تهیه دفترچه محاسباتی وال مش

در مرحله بعدی، نوبت به دریافت دفترچه محاسباتی وال مش می رسد. آیین نامه ها و استانداردهایی که از سوی مراجع مختلف در نظر گرفته شده اند، باید بر اساس شرایط ساختمان مورد استفاده قرار گیرند. محاسبات وال مش در این مرحله باید به صورت تخصصی انجام شوند تا در نهایت خروجی آن شامل ابعاد توری وال مش، فاصله توری، نوع پلاستر (پلاستر سیمانی یا پلاستر گچی) و همچنین ابعاد و تعدا نبشی ها مورد نیاز می باشد.

  1. ارائه نقشه جانمایی و دیتیل اجرایی وال مش

پس از انجام محاسبات وال مش، طراح می بایست یک نقشه جانمایی را به همراه دیتیل های اجرایی تحویل دهد. این نقشه توسط مجریان سیستم وال مش دریافت شده و برای اجرای وال مش برنامه ریزی خواهد شد. نقشه ای که از سوی فرد طراح ارائه می شود، باید تمامی جزئیات مورد نیاز را داشته باشد.

  1. متره و برآورد مقدار مصالح مورد نیاز جهت اجرای وال مش

بر اساس دیتیل نقشه های اجرایی وال مش، باید میزان مصالح مورد نیاز جهت اجرای وال مش مشخص شوند. در مرحله نهایی و قبل از اجرای سیستم وال مش، متره و برآورد مقدار مصالح مورد نیاز انجام می شود. مصالحی که برای اجرای سیستم وال مش مورد نیاز می باشند شامل توری فایبرگلاس، ملات سیمانی یا گچی، نبشی ها و ناودانی، چسب های اپوکسی و ... می باشند که مقدار آن ها با توجه به نقشه طراحی شده، مشخص می شود.

درخواست طراحی و اجرای سیستم وال مش

پیمانکاران و مجریان محترم ساختمانی می توانند جهت در خواست طراحی و اجرای وال مش از طریق راه های ارتباطی زیر با کارشناسان شرکت وال مش در تماس باشند.

وبسایت شرکت وال مش: www.wallmesh.co

شماره تماس شرکت وال مش: 86124543-021

فروش محصولات وال مش شامل مش فایبرگلاس AR، توری فایبرگلاس، پلاستر سیمانی، پلاستر گچی، نبشی گالوانیزه، ناودانی و چسب اپوکسی از دیگر خدمات این شرکت می باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7V8WXgiP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه