دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

8 اصطلاح رایج فرودگاهی که باید یاد بگیرید

اگر به سفر هوایی رفته باشید، احتمالا در فرودگاه با اصطلاحاتی روبرو شده اید که درک آن ها برای شما دشوار بوده است. آشنایی با این اصطلاحات چه در پروازهای داخلی و چه در پروازهای خارجی، به شما کمک می کند تا از سردرگمی در فرودگاه نجات پیدا کنید! اهمیت این آشنایی در پروازهای خارجی بیشتر نیز هست، چون در یک پرواز داخلی شما می توانید از افراد دیگر که با شما هم زبان هستند، سؤال بپرسید و راهنمایی بگیرید؛ اما در پروازهای خارجی ممکن است مدتی را سردرگم باشید. در ادامه به طور مفصل دربارة اصطلاحات رایج فرودگاهی، صحبت خواهیم کرد.

1- ایرلاین (Airline) و ایرویز (Airways)

شاید مرسوم ترین و آشناترین و درعین حال مهم ترین اصطلاح فرودگاهی، ایرلاین باشد. ایرلاین یا خط هوایی به شرکتی گفته می شود که دارندة هواپیماست. این شرکت ها در ایران به نام شرکت هواپیمایی نیز شناخته می شوند. برای مثال شرکت هواپیمایی آتا، یک ایرلاین است. شرکت های هواپیمایی وظیفة جابه جایی مسافران و بار آن ها را دارند و خرید بلیط هواپیما از هر ایرلاین به صورت آنلاین و یا از طریق دفترهای نمایندگی فروش آن ها امکان پذیر است.

در مقابل، ایرویز به شرکت های هواپیمایی گفته می شود که بادقت مسیرهای رفت وآمد خود را یافته اند و جهت یابی کرده اند. این شرکت ها در همة خطوط پروازی و همة مقاصد پرواز ندارند و تنها در برخی مسیرها که آن ها را به دقت شناسایی کرده اند، به ارائة خدمات پروازی می پردازند.

2- ترمینال

یکی دیگر از اصطلاحات معروف فرودگاهی، ترمینال است. بسیاری از افراد این اصطلاح را با فرودگاه اشتباه می گیرند. ترمینال به ساختمانی می گویند که مسافران برای ورود به هواپیما و خروج از آن، به آن وارد می شوند. در واقع ترمینال ها بخشی از فرودگاه ها هستند و هر فرودگاه می تواند چندین ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی داشته باشد.

3- فلایت (flight)

فلایت درواقع پروازی است که میان یک مقصد و مبدأ مشخص صورت می گیرد. هر پرواز شمارة مخصوصی دارد که با آن شماره شناخته می شود و هنگام فراخواندن مسافران برای سوارشدن به هواپیما نیز این شماره اعلام می شود؛ بنابراین مهم است که شمارة پرواز خود را به خاطر بسپارید. برای دریافت هرگونه اطلاعات پرواز نیز به این شماره نیاز دارید.

4- گیت (Gate)

گیت (Gate)

گیت درواقع درب ورودی مسافران به هواپیماست! هر فرودگاه دارای چندین گیت است که شماره های مختلفی دارد و مربوط به پروازهای مختلف است. شما بعد از دریافت کارت پرواز می توانید با مشاهدة شمارة گیتی که باید از آن وارد شوید که این شماره در کارت پروازتان ثبت شده، به گیت موردنظر مراجعه کنید و فرایندهای لازم برای ورود به هواپیما را انجام دهید.

5- لی اوور (Layover) و استاپ اوور (stopover)

لی اوور و استاپ اوور اصطلاحاتی اند که افراد احتمالاً کمتر با آن ها آشنا هستند. گاهی در پروازهای طولانی، هواپیما در میانة مسیر توقف می کند و مسافران در فرودگاهی در بین راه پیاده شده و دوباره پس از گذشت مدت زمانی، سوار هواپیما می شوند. به توقف هایی که مدت زمان کوتاه تری دارند، لی اوور و به توقف های طولانی تر استاپ اوور می گویند.

6- ارایوال (Arrival) و دیپارچر (Departure)

پروازهای ورودی را اصطلاحاً ارایوال می گویند. پروازهای ارایوال، پروازهایی هستند که به مقصد فرودگاهی که شما در آن حضور دارید، انجام می شوند. در هر فرودگاه تابلویی با نام (arrival board) وجود دارد که اطلاعات تمام پروازهای ورودی در آن ثبت شده است.

دیپارچر در مقابل ارایوال قرار دارد و مربوط به پروازهای خروجی است. پروازهای خروجی، پروازهایی هستند که از مبدأ فرودگاهی که شما در آن قرار دارید، انجام می شوند. مانند پروازهای ورودی، پروازهای خروجی نیز دارای تابلویی به نام departures board هستند که در آن زمان پرواز و اطلاعات مربوط به پروازهای خروجی ثبت شده است. همچنین مسافران پیش از پرواز در سالنی استراحت می کنند که به آن departures lounge می گویند.

7- دیلی (delay) و کنسل (cancelled)

دیلی یا تأخیر در پرواز یکی از رایج ترین، اصطلاحات مربوط به فرودگاه‎هاست. شما هنگامی که بلیط پرواز داخلی یا خارجی خود را تهیه می کنید، ساعت مشخصی برای پرواز روی آن ثبت شده است، اما گاهی به دلایل فنی، جوی و یا دلایل دیگر، پرواز رأس ساعت مقرر شده انجام نمی شود؛ در این حالت اصطلاحاً دیلی اتفاق افتاده است.

دیلی (delay) و کنسل (cancelled)

گاهی نیز به دلایل فنی و جوی و... کنسلی پروازها اتفاق می افتد. در چنین شرایطی، پرواز درواقع لغو شده است و مسافران باید با پرواز دیگری خود را به مقصد برسانند. اطلاع رسانی این مسئله هم توسط ایرلاین ها و هم به وسیلة تابلوهای اطلاعات در فرودگاه، به مسافران صورت می گیرد. توجه داشته باشید که در صورت لغو پرواز می توانید هزینة خرید بلیط را بدون کسر جریمه، پس بگیرید.

8- چک این (Check in) و بردینگ (Boarding)

چک این، یکی از مهم ترین اصطلاحات در فرودگاه است و فرآیندی ا ست که طی آن کارت پرواز هر مسافر صادر می شود. در این مرحله، شما بارهایتان را تحویل می دهید و مدارک شما به دقت بررسی می شود و سپس کارت پرواز برایتان صادر می شود. این مرحله یکی از طولانی ترین مراحلی است که در فرودگاه و پیش از پرواز باید طی کنید و به همین دلیل مهم است که حتماً در زمان مناسبی به فرودگاه مراجعه کنید تا زمان کافی برای طی کردن این مراحل داشته باشید.

گاهی اصطلاح چک این و بردینگ با هم اشتباه گرفته می شوند، اما باید بدانید که بردینگ مرحلة پس از چک این است. بردینگ به معنای سوارشدن به هواپیماست و برای زمانی است که مدارک مسافر تأیید شده و کارت پرواز او صادر شده است. مدت زمان مشخصی برای بردینگ وجود دارد که پس از اتمام آن امکان ورود به هواپیما وجود ندارد.

چک این (Check in) و بردینگ (Boarding)

دیگر اصطلاحات

اصطلاحات مربوط به فرودگاه ها و پروازها بسیار زیاد هستند و ما در این نوشته تنها به 8 مورد از مهم ترین اصطلاحات فرودگاهی پرداختیم. برای مثال اصطلاحاتی مانند کلاس پروازی وجود دارد که سطح کیفیت پرواز شما را مشخص می کند و شما هنگامی که از سفرمارکت برای خرید بلیط های خود کمک می گیرید، امکان بررسی کلاس های پروازی را نیز خواهید داشت. اصطلاحات دیگری مانند وان وی، فریت بار، لاست اند فاند و... نیز وجود دارند که هرکدام معانی و کاربردهای مختلفی دارند.

کلام آخر

برای داشتن یک سفر راحت، باید به نکات مختلفی توجهی کنیم. بعضی از این نکات ممکن است بسیار ساده و پیش پاافتاده به نظر بیایند؛ اما بسیار مهم هستند. برای مثال آشنایی با اصطلاحات فرودگاهی یکی از این موارد است که به مسافران کمک می کند قبل از پرواز و در فرودگاه راحت تر باشند و دچار سردرگمی نشوند.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HGpySxti
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه