سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 7 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

قدیمی ترین میزها متعلق به زمان مصر باستان می باشند که غالبا فلزی و یا از جنس سنگ ساخته شده بودند. در آن زمان میز جهت قرارگیری اشیا مختلف به کار گرفته می شد و همانند مدل های مرسوم امروزی و با استفاده از صندلی مورد استفاده قرار نمی گرفت. حتی رومیان و یونانیان باستان نیز از میز استفاده می کرده اند. خیلی زود استفاده از صندلی نیز در کنار میز متداول شد.

انواع میزها و کارایی آنها

در سبک جدید میزها شاهد مدل های بسیار کارامد و متفاوتی هستیم که گاها برخی از آنها دارای پایه هایی قابل تنظیم هستند و می توان ارتفاع آنها را تغییر داد. در برخی مدل ها میزها به صورت لولایی باز و بسته می شوند و برای استفاده در فضاهای کوچک و محدود ایده آل هستند. اما در نهایت اکثر میزها دارای ۴ پایه هستند و به شکل های مختلفی طراحی شده اند. تاریخچه قدیمی ترین میزها به قرن ۱۸ میلادی بر می گردد که در آن زمان برای صرف چای متداول تر بوده است.

امروزه نیز میزها اغلب برای صرف غذا، چای یا قهوه طراحی شده اند و در برخی مدل ها دیده شده است که میز دارای یک پایه سنگین به همراه سه پایه معمولی است. طراحی میزهای امروزی به گونه ای است که در اشکال مختلف گرد، دایره و نیم دایره و حتی بیضی از یک نفره تا ۱۲ و حتی ۱۶ نفره طراحی شده است. البته میزهای بزرگتری نیز در اماکن خاص نظیر تالارها یا کاخ شاهان به چشم می خورد.

تاریخچه استفاده از میز از مصر تا اروپا

تاریخچه میزهای ناهار خوری

میز ناهار خوری از کاربردی ترین انواع میز است که در همه خانه ها و حتی شرکت ها نیز به کار گرفته می شود. در قدیم از میز برای صرف غذا استفاده نمی شد و مردم از میزهای کوچک تک نفره یا سکوهای سنگی برای صرف غذا استفاده می کردند. در برخی موارد نیز از میز برای نوشتن، مطالعه یا حتی بازی کردن استفاده می شده است. استفاده از میز برای صرف غذا یا تحت عنوان میز ناهار خوری زیاد مرسوم نبوده است.

اولین بار میز ناهارخوری توسط یونانی ها به کار گرفته شد. آنها اتاق هایی مخصوص برای صرف غذا طراحی کردند و در آن از میز هایی جهت صرف غذا در ابعاد مختلف استفاده نمودند. در دور این میزها نیز از نیمکت های سنگی یا چوبی برای نشستن افراد به ویژه در ضیافت ها استفاده می شد. البته فقط آقایان می توانستند به صورت نشسته غدای خود را دور میز نهار خوری صرف نمایند. جوانترها بر روی زمین می نشستند و خانم ها می ایستادند!

چه زمانی استفاده از میز ناهارخوری متداول تر شد؟

در عین حال که یونانی ها در زمان گذشته به زنان اجازه نشستن دور میز غذا خوری در ضیافت ها را نمی دادند، اما چون معاشرت با آنها را دوست داشتند، داخل کاناپه های خود در اتاق غذا خوری زنان را در کنار خود جای می دادند.

از قرن ۱۶ میلادی استفاده از میز ناهارخوری در میان مردم یونان شناخته و محبوب شد و در سبک های متفاوت با آنچه امروز تحت عنوان میزناهارخوری می شناسیم، طراحی و ساخته می شد. البته در طول دوران های مختلف طراحی میزها دستخوش تغییرات زیادی شد و همزمان با تکامل تدریجی خود به مدل ها و سبک های امروزی نزدیکتر شد.

افرادی که از دسته اشراف و قدرتمندان بوده اند به ویژه در دوره ویکتوریا، برای ساخت اتاق های مخصوص غذا خوری به ویژه به منظور پذیرایی از میهمانان خود در ضیافت ها، هزینه های زیادی را در نظر می گرفتند. آنها از صندلی های تزئین شده روکش دار، میزهای بزرگ مجلل، بوفه های چوبی و تزئینات خاص غالبا با استفاده از دستمال های نفیس گران قیمت و استخوان ها استفاده می کرده اند. زیرا صرف غذا برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

تاریخچه میزهای ناهار خوری

محل قرار گیری میز های ناهارخوری از گذشته تا به امروز

بسته به نوع منازل اشراف یا مردم معمولی و اینکه یک خانه یک طبقه یا چند طبقه بود، محل قرار گیری میز ناهار خوری متفاوت بوده است. در اکثر مواقع سعی می شد که میز های مربوط به صرف غذا را در کنار آشپزخانه قرار دهند. اما در مواردی نیز دیده می شد که فاصله میز ناهارخوری و آشپزخانه بیشتر بود. در خانه های چند طبقه نیز یک طبقه خاص را برای اتاق صرف غذا در نظر می گرفتند.

در خانه های بزرگتر که آشپزخانه های بزرگی نیز داشت جهت امنیت بیشتر و پیشگیری از خطرات آتش سوزی، اتاق ناهارخوری و آشپزخانه را در دو ساختمان مجزا طراحی می کردند. در آن زمان از میزهای ناهارخوری بسیار بزرگی استفاده می شد که همه افراد و میهمانان می توانستند دور تا دور آن و بر روی نیمکت ها بنشینند.

تاریخچه طراحی میزهای کوچک از قرن هجدهم

با گذشت زمان و با شکل گیری مهمانی های خصوصی تر و جمع های کوچکتر، ساخت میزهای ناهارخوری که لازم نبود تمامی اعضای یک گروه یا یک خانواده دور تا دور آن بنشینند، طراحی شدند. از این میزها برای جمع های خصوصی و اجتماعات خاص تر استفاده می شد. از آنجا بود که طراحی میزهای ناهارخوری کوچکتر برای اشرافی که مایل به برگزاری میهمانی های خصوصی و خاص تری بودند شکل گرفت.

طراحی میزهای ناهارخوری در آغاز قرن هجدهم میلادی بیشتر مردانه و مورد پسند آنان بود. زیرا مرسوم بوده است که خانم ها پس از صرف غذا میز را ترک می کردند و سپس مردان برای سیگار کشیدن و یا صرف نوشیدنی و حتی بازی بر سر میز ساعتهای طولانی باقی می ماندند. در کشورهای امریکایی نیز پس از اروپا، استفاده از میزها برای صرف غذا مرسوم شد که همانند کشورهای دیگر این امر از اشراف و ثروتمندان شروع شد. زیرا اروپاییان و پس از آن امریکایی ها نیز از حس صمیمیتی که هنگام نشستن دور یک میز و صرف غذا داشتند بسیار استقبال کردند و حس کاخ نشینی و زندگی در قصر را در منزل خود تجربه کردند.

اما در نهایت در طول تاریخ این اروپایی ها بودند که استفاده از میز ناهارخوری در منازل خود را باب کردند و از مدل های ساده تر تا طراحی های مدرن امروزی را رقم زدند. در برخی از مدل های سنتی علاوه بر میزهای چوبی از فلز یا حتی سنگ مرمر نیز برای طراحی میز استفاده می شده است. اکثر میزها در آن دوران به شکل مستطیل بودند تا بتوانند تمامی اعضای خانواده را دور خود جمع کنند. مدل های دایره ای پس از قرن ها طراحی شدند و غالبا برای جمع های غیر رسمی تر و با صمیمت بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند.

محل قرار گیری میز های ناهارخوری از گذشته تا به امروز

سبک های طراحی امروزی

امروزه نیز شاهد طراحی میزهای ناهار خوری با سبک های نزدیک به دوران باستان هستیم. به خصوص مدل ها و طرح های ویکتوریایی با تزئینات خاص و خیره کننده ای که دارند هنوز هم مورد علاقه بسیاری از افراد هستند. در گذشته که ساختمان ها فضای بیشتری داشتند میزهای بزرگتری طراحی می شدند تا در اتاق مخصوص غذا خوری جای بگیرند. با محدودتر شدن فضاها و کوچک شدن ساختمان ها استفاده از میزهای نهارخوری بزرگ که فضای زیادی را اشغال می کردند کم کم محدودتر شد.

در خانه های کوچک امروزی اکثر از میزهای کوچکتر به شکل مربع یا دایره برای قرار گیری در فضای آشپزخانه یا حال استفاده می شود. در خانه های کوچکتر نیز از میزهای تاشو به منظور پرهیز از اشغال فضای خانه استفاده می شود. اما همچنان افراد بسیاری به سالن غذا خوری به سبک های قدیم که در آن میز های بزرگ مجلل کنده کاری شده و منبت کاری شده قرار داده می شد و جمع های صمیمی دور آن جمع می شدند، علاقه مند هستند.

از این روز امروزه نیز طراحی میز در سبک های بسیار مختلف از قدیمی تا مدرن مرسوم است. تولید کنندگان برجسته ای در صنعت تولید میز و سایر مصنوعات چوبی مشغول به فعالیت هستند که با اشراف کامل بر تاریخچه طراحی میز و صندلی و سایر المان های دکوراسیون داخلی می توانند سبک مورد علاقه شما را در منزل یا شرکتتان پیاده سازی کنند. گروه هیواهوم یکی از تولید کنندگان برجسته انواع میز و صندلی است که می توانید نمونه دست سازه های این مجموعه را در وب سایت به نشانی www.hivahome.com مشاهده فرمائید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zxVsnIpP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه