3 مرحله اساسی برای رونمایی موفق از وبلاگ برندمان - فرصت امروز

چهارشنبه, 29 خرداد 1398 - 15:34

3 مرحله اساسی برای رونمایی موفق از وبلاگ برندمان

بدون شک تاسیس و رونمایی از یک وبلاگ تازه بسیار هیجان انگیز است، با این حال بدون جلب نظر مخاطب از همان روز اول، ادامه فعالیت وبلاگ مان با چالش های زیادی مواجه خواهد بود. در این مقاله تلاش اصلی من بیان نقطه نظرها و نکات مهم برای رونمایی از وبلاگ تازه برندها است.

استراتژی موردنظر من دارای سه مرحله اساسی است. اجرای آن نیازمند داشتن شمار بالایی از مخاطب از سوی وبلاگ مان نیست. در واقع، فرض اساسی من شروع کار شما از هیچ خواهد بود. طرح رونمایی از وبلاگ موردنظر من دارای سه مرحله ذیل است:

• بنانهادن ایده اصلی وبلاگ

• بازاریابی

• جذب مخاطب

در ادامه به بررسی هر کدام از مراحل فوق خواهیم پرداخت.

1. بنانهادن ایده اصلی: ساخت وبلاگ بر پایه ای ثابت

اساس اصلی وبلاگ ما مربوط به طرح کلی آن خواهد بود. شاید بیان این مطلب اندکی گمراه کننده باشد، با این حال معنای اصلی اش جمع آوری و ارائه اطلاعات موردنیاز کاربران به منظور یافتن وبلاگ مان و فهم زمینه اصلی فعالیتش است. به این ترتیب آنها دلیل محکمی برای دنبال کردن ما خواهند داشت.

توجه به این توصیه علاوه بر افزایش کیفیت تجربه کاربران در بازدید از وبلاگ مان موجب هماهنگی بیشتر با متورهای جست وجو نیز خواهد شد.

توصیه اصلی من در اینجا طراحی یک صفحه ویژه برای نمایش مطالب داغ روز یا هفته به کاربران است. به این ترتیب علاوه بر فهرست اصلی مطالب، برخی از مقاله های بسیار جذاب و مهم را نیز به کاربران معرفی خواهیم کرد. این فرآیند شانس ما برای شروع مناسب فعالیت وبلاگ مان را افزایش خواهد داد.

به راستی شروع کار وبلاگ ما چگونه باید باشد؟ طراحی یک برنامه بسیار دقیق برای تولید محتوا ایده جالبی به نظر می رسد. به این ترتیب مخاطب از همان لحظه نخست فعالیت وبلاگ مان با مطالبی مفید مواجه خواهد شد، با این حال از نظر من این مرحله باید در گام دوم یعنی بازاریابی ساماندهی شود. به این ترتیب نظم بهتری متوجه سازماندهی وبلاگ مان خواهد بود.

2. بازاریابی: ایجاد آگاهی و شکل دهی به روابط

شما به عنوان مسئول یک وبلاگ شاید با مدیران سایر وبلاگ های فعال در زمینه تخصصی تان ارتباط داشته باشید. البته در برخی از موارد چنین ارتباطی وجود ندارد. اگر روابطی با دیگر وبلاگ ها دارید، آنها را نسبت به شروع فعالیت تان مطلع سازید. بدون تردید این کار بسیار راحت خواهد بود، با این حال اگر ما رابطه و آشنایی با دیگران نداشته باشیم، چه؟ در این صورت باید در مرحله نخست وبلاگ های رقیب را شناسایی کنیم. سپس اقدام به درج کامنت در مطالب شان کنیم. این امر مخاطب های آنها را نسبت به فعالیت و حضور ما در عرصه وبلاگ نویسی مطلع خواهد کرد. نکته مهم در این میان عدم زیاده روی در درج کامنت است. شما در حال توسعه یک وبلاگ و تلاش برای جلب نظر کاربران هستید. این امر تفاوت اساسی با تلاش برای فروش محصولاتی خاص دارد. به این ترتیب نباید احساس بروز رفتارهای تجاری را در مخاطب تقویت کنیم.

یکی از ایده های مناسب در این میان ارسال ایمیل به وبلاگ های مطرح در زمینه فعالیت مان و معرفی ماهیت وبلاگ خودمان است. این امر شانس همکاری با وبلاگ های مطرح را افزایش می دهد. در اینجا باز هم باید بر روی ماهیت غیرتجاری این نوع روابط تاکید کنم. هرگونه اقدام برای تجاری سازی روابط در این مرحله کار را خراب خواهد کرد.

نکته مهم درخصوص یافتن مخاطب هدف و سایر وبلاگ ها توجه به عدم اذیت شان است. در غیر این صورت فعالیت به عنوان یک وبلاگ موفق هرگز بدل به واقعیت نمی شود.

شروع کار وبلاگ مان با بارگذاری مطالب فراوان به هیچ وجه ایده مناسبی نیست. به نظرم بارگذاری پست به صورت یک روز در میان برای شروع مناسب خواهد بود. این امر به کاربران تازه فرصت آشنایی بیشتر با ما را می دهد. همچنین در ابتدای کار معمولا شمار مخاطب های یک وبلاگ بسیار بالا نیست، بنابراین باید تلاش اصلی مان را برای دوره رونق کارمان نگه داریم.

3. جذب مخاطب: حادثه بزرگ در گام سوم رخ می دهد، نه اول

اکنون نوبت به انفجار بزرگ می رسد. به عبارت دیگر، حالا نوبت توسعه جایگاه برندمان و تلاش برای جلب نظر شمار هرچه بیشتری از کاربران است. ایده هایی نظیر بازاریای ایمیل محور برای جلب نظر کاربران در همین مرحله اجرایی می شود.

بسیاری از وبلاگ های موفق در ابتدای راه اقدام به ارسال یک راهنما در قالب فایل PDF برای مخاطب های شان کرده اند. به این ترتیب مخاطب موردنظر هرگونه اطلاعات موردنیاز را در آن فایل مشاهده خواهد کرد. اگرچه این ایده بسیار جذاب است، اما فایل موردنظر باید در نهایت سادگی و به طور خلاصه تهیه شود.

به لطف مرحله دوم، اکنون ما راهکارهای مناسب برای جلب نظر کاربران را می دانیم. دلیل آن نیز آشنایی اجمالی با مخاطب ها و سلیقه شان در طول فرآیند بازاریابی است. به این ترتیب صرفه جویی مناسبی در زمینه مدیریت زمان خواهیم داشت.

یک پرسش اساسی در این مرحله چرایی عدم شروع کار وبلاگ مان با مطالب جذاب و بدون توجه به تلاش برای جلب نظر کاربران است. حقیقت امر حاکی از اخذ چنین روشی از سوی برخی وبلاگ های موفق است، با این حال برای اجرای درست این استراتژی ما نیاز به دقت بالایی داریم. به این ترتیب مطالب جذاب ما باید دارای عنصری بیشتر از جذابیت صرف باشد. به این ترتیب مخاطب وبلاگ ما را برای مطالعه ارزشمند خواهد یافت. به عنوان مثال، در ابتدای شروع فعالیت وبلاگ CopyBlogger من مطالبی جذاب در مورد تبلیغات برتر تمام دوران ها تهیه کردم. این مطالب شروع کار وبلاگ را بسیار هیجان انگیز ساخت. شمار قابل توجهی از مخاطب های وفادار وبلاگ من از همان روزها جذب شدند.

تاسیس وبلاگ با دو ضربه

پیروی از سه مرحله فوق نتایج جالبی را به همراه دارد. شاید مشاهده برخی از وبلاگ های وابسته به برندهای بزرگ برای شما هیجان انگیز باشد. این امر به دلیل ایجاد فضایی برای نگارش مقالات تخصصی از سوی آنها انجام می شود. همچنین وبلاگ یک برند مطرح امکان کسب موفقیت بیشتر و سریع تر را دارد.

در بسیاری از موارد استراتژی رونمایی از وبلاگ بیشتر پیرامون گام نخست جریان دارد. اگر شروع کارمان درست باشد، پیگیری سایر مراحل چندان دشوار نیست. به همین دلیل تاکید من بیشتر بر روی پیگیری دقیق و با حوصله گام نخست است. در آن مرحله باید کلیدواژه های مشخصی را برای وبلاگ مان تهیه کنیم. به این ترتیب در آینده فرآیند تعامل مان با مخاطب راحت تر خواهد شد.

وقتی من در حال طراحی وبلاگ CopyBlogger بودم، دقیقا همین استراتژی را دنبال می کردم. در آن زمان تبلیغات فراگیر برای وبلاگ پیش از شروع به کار رایج بود، با این حال نتیجه تبلیغات فراوان پیش از شروع به کار محل تردید است. به این ترتیب من ابتدا بنای وبلاگم را با دقت گذاشتم. سپس به سراغ بازاریابی و در نهایت جلب نظر مخاطب های علاقه مند رفتم. این امر علاوه بر نتیجه بخشی بهتر موجب صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود.

هنوز درباره شیوه درآمدزایی از وبلاگ تردید دارید؟

هدف اصلی بسیاری از وبلاگ ها فروش محصولات یا خدمات مشخصی به کاربران است. با این حال اغلب در میان دوراهی بسیار دشواری قرار خواهیم گرفت. این دوراهی میان تلاش برای توسعه بیشتر وبلاگ مان با تمرکز بر روی فروش است. انگاره بسیاری از کارآفرین ها تضاد قطعی این دو هدف با یکدیگر است، با این حال به نظر من ما مجبور به انتخاب میان این دو مورد نیستیم. نکته مهم در این میان توسعه نوعی از پروژه های فروش محصولات در هماهنگی کامل با فضای کلی وبلاگ مان است. به این ترتیب دیگر خبری از ناامیدی و نارضایتی کاربران از وبلاگ مان نخواهد بود.

در این مرحله تمام جزییات وبلاگ مان باید در تلاش برای توسعه هدف اصلی برندمان باشد. وضعیت پاسخگویی به ایمیل ها، بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی و تبلیغات وبلاگ مان همگی در تعامل با یک نوع نگاه معنا خواهند یافت. این ضرورت ترسیم تصویری واحد از وبلاگ مان در پس فعالیت های مختلف را نشان می دهد. به این ترتیب وبلاگ ما هیچ گاه قدیمی یا کسل کننده نخواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی