دوشنبه, 09 دی 1398 - 11:19

شبکه اجتماعی اسنپ چت پس از شروع فعالیت خود در مدت زمانی بسیار کوتاه موفق شد تا انقلابی را در این عرصه ایجاد کرده و به رقیب قدرتمندی برای برندهای دیگر نظیر فیس بوک و اینستاگرام درآید، با این حال اوضاع برای موسس آن آقای ایوان اشپیگل چندان جالب به نظر نمی رسد و این شرکت با افت شدید کاربر و نارضایتی های گسترده مواجه است، با این حال چه چیزی باعث شده است تا این برنامه محبوب به چنین شرایطی دست پیدا کند؟

همه چیز را باید به سال 2017 مرتبط دانست. عرضه نسخه جدید این برنامه با اعتراض کاربران همراه بود. درواقع اسنپ چت توجه به برندهای تجاری را در دستور کار خود قرار داد. این امر باعث شد تا این برنامه که تا قبل بخش بزرگی از سرگرمی افراد را تشکیل می داد، به ناگهان به یک بیلبورد تبلیغاتی تبدیل شود. بدون شک هیچ کاربری تمایل ندارد که همواره تبلیغات مختلف را خصوصا در یک شبکه اجتماعی مشاهده کند. این اعتراض ها حتی به سلبریتی ها نیز سرایت کرد.

شکست اسنپ چت

برای مثال کایلی جنر در صفحه توییتر خود اعلام کرد که حساب کاربری خود در اسنپ چت را به علت مشکلات موجود حذف کرده است. همین یک توییت ساده، باعث شد تا ارزش سهام این شرکت با افتی شدید مواجه شود، با این حال اگرچه کایلی جنر اولین معترض به این داستان محسوب می شد، با این حال آخرین آنها نبود. برای مثال خواننده مشهور ریحانا نیز پس از تبلیغ یک بازی که در آن به ماجرای کتک خوردن او از نامزد سابق کریس براون پرداخته بود و آن را به نوعی تمسخر کرد، با اعتراض شدید این خواننده همراه شد که این امر نیز سقوط سهام سنگینی را برای این شرکت به وجود آورد. همین مشکلات باعث شده است تا توجه مدیران ارشد این شرکت، بر روی رفع مشکلات موجود باشد که این امر به معنای عدم بروز نوآوری محسوب می شود. این امر در حالی است که اینستاگرام، گام های بلندی را برای افزایش رضایت مخاطبان خود برداشته و فاصله خود را با این برند بسیار زیاد کرده است. همچنین ظهور برندهایی نظیر تیک تاک، باعث شده است تا اسنپ چت با معضل از دست دادن جایگاه خود در بازار مواجه شود. با توجه به این امر که هنوز راهکار جدی ای برای رفع مشکلات ارائه نشده است، پیش بینی می شود که در سال 2020 حتی شاهد فروش این برنامه به برندهایی نظیر فیس بوک باشیم. بدون شک در دل هر شکستی، نکات بسیار مهمی وجود دارد که توجه به آنها باعث خواهد شد تا در کسب و کار خود پیشرفت کنید. در همین راستا به بررسی شش درس مهم خواهیم پرداخت. 

مطلب مرتبط: اسپاتیفای در قامت ناجی اسنپ چت

1-هرگز نوآوری خود را متوقف نکنید

بدون شک با یک ورود قدرتمند، انتظارات از شما بسیار زیاد خواهد شد. تحت این شرایط شما نباید کاربران خود را ناامید سازید. در این رابطه فراموش نکنید که اقدام نکردن شما با توجه به وجود رقبای قدرتمند در تمامی عرصه های کاری، عملا همه چیز را با مشکل مواجه خواهد کرد. اگرچه به دست آوردن مخاطب امری ساده محسوب نمی شود، با این حال هر اتفاقی می تواند دلیلی برای ریزش آنها باشد. به همین خاطر نیز ضروری است تا همواره چیز جدیدی را برای ارائه به مخاطبان خود داشته باشید. برای مثال فرض کنید که اینستاگرام همچنان به مانند نسخه یک سال پیش خود به کار ادامه می داد. بدون شک این سیاست باعث می شد تا امروزه دیگر نامی از این شبکه وجود نداشته باشد. به همین خاطر شما باید دقیقا برای چند سال آینده خود برنامه های جدیدی را داشته باشید تا تکراری شدن به امری غیرممکن تبدیل شود. در نهایت فراموش نکنید که مخاطب هیچ گونه احساس وابستگی به شما را نخواهد داشت. به همین خاطر عدم فعالیت برای راضی نگه داشتن آنها، به معنای نابودی خواهد بود. یک آمار جالب وجود دارد که نشان می دهد تنها 12درصد از لیست 500 برند ارزشمند سال 1995 توسط مجله فورچون در حال حاضر نیز مشغول به فعالیت هستند. به همین خاطر همواره باید خطر نابودی را احساس کنید.

2-امکان کپی برداری را نابود سازید

اگرچه اسنپ چت با ایده هایی جدید وارد عرصه شبکه های اجتماعی شد، با این حال به علت عدم پیگیری مدیران این شرکت، طرح های آنها با بهبودهایی مورد استفاده سایر برندها قرار گرفت. همین امر نیز باعث شد تا به مرور زمان دیگر هیچ مزیت رقابتی ای برای این شبکه وجود نداشته باشد. در نهایت لازم است تا از ایده های جدید خود حمایت های لازم را انجام دهید تا به سرعت در بین افراد محبوب شود. تحت این شرایط حتی کپی برداری از آنها با نتیجه لازم همراه نخواهد بود. برای مثال اسنپ چت هیچ گاه بر روی قابلیت های جدید خود مانور نداده و از آن به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده نکرده است. این امر در حالی است که سایر شبکه ها حتی از اقدامات کپی خود بیشترین استفاده تبلیغاتی را داشته اند.

3-ضرورت آزمایش محصولات را فراموش نکنید

عینک های اسنپ چت که امکان عکس و فیلم برداری را فراهم کرده است اگرچه تصور می شد به ابزاری فوق العاده محبوب تبدیل شود، با این حال آمارها کاملا خلاف این موضوع را به اثبات می رساند. همین امر نیز باعث شده است تا این شرکت مجبور به بازنگری دلایل این موضوع و جمع آوری عینک های خود باشد. درواقع راز عدم موفقیت این عینک را باید در عدم آزمایش محصول دانست. درواقع برای بسیاری از افراد یکسان بودن طرح عینک ها باعث می شود تا چندان جذب محصول نشوند. درواقع هیچ فردی تمایل ندارد تا از این عینک های آفتابی، به صورت مداوم استفاده کند. این امر در حالی است که اسنپ چت می توانست با هزینه ای کمتر دستگاهی را تولید کند که به بدنه تمامی عینک ها متصل می شد، با این حال حتی این طرح نیز باید مورد آزمایش قرار می گرفت تا از کاربر پسند بودن آن اطمینان حاصل شود. این امر درست اقدامی است که مدیران شرکت آن را در دستور کار خود قرار ندادند. درواقع تصورها بر این بوده است که به علت محبوبیت بالای اسنپ چت هر اقدامی حتما با استقبال همراه خواهد شد. برای مثال اینستاگرام برای اطمینان از کاربرپسند بودن حذف قابلیت لایک، مدت ها است که آن را در کشورهای مختلف مورد آزمایش قرار داده است تا نسبت به عدم بروز نارضایتی گسترده، اطمینان حاصل کند.

4-به همه مخاطبان توجه داشته باشید

یکی دیگر از دلایل شکست اسنپ چت، عدم توجه به تفاوت های مخاطبان در جوامع مختلف است. درواقع این برنامه به سرعت به برندی جهانی تبدیل شد با این حال برنامه ای درست برای آن در اختیار نداشته است. همین امر نیز باعث شد تا زمینه نارضایتی بسیاری شکل گیرد. برای مثال در تبلیغات رسمی این شرکت، تنها کاربران آمریکایی را مشاهده می کنید. همین یک اقدام به اندازه کافی دلیلی برای بروز نارضایتی خواهد بود. درواقع اگرچه این امر یک سیاست درست است که در ابتدای کار خود، بازار هدف مشخصی را داشته باشید، با این حال پس از حدود 10 سال از شروع این برنامه، دیگر عدم وجود پتانسیل و اقدامات لازم برای جهانی شدن به معنای واقعی، ابدا جالب نخواهد بود. به همین خاطر قبل از رشدکردن و جهانی شدن، لازم است تا نسبت به تغییرات ضروری آگاهی پیدا کنید.

5-به مسئله رقابت توجه داشته باشید

اگرچه ایده های این شبکه بارها مورد استفاده سایر رقبا قرار گرفت، با این حال مشابه این اقدام را از سوی مدیران اسنپ چت تا به امروز شاهد نبوده ایم. درواقع هر برندی باید به مسئله رقابت توجه داشته باشد و خود را برای آن کاملا آماده نگه دارد، با این حال مدیران این شرکت، صرفا بر روی خود تمرکز داشته اند که بدون شک نتیجه بخش نبوده است.

مطلب مرتبط: اسنپ‌چت به بورس می‌رود

6-تنها به خود محدود نباشید

فیس بوک پس از مشاهده رشد سریع اینستاگرام و کاهش کاربران خود، اقدام به خرید این شبکه کرد. اگرچه قیمت بالای این معامله باعث شد تا بسیاری از تحلیلگران این اقدام را یک شکست بزرگ تلقی کنند، با این حال میزان سود فیس بوک از این معامله در حال حاضر، چندین برابر قیمتی است که برای خرید آن پرداخت شد. این روند با خرید واتس اپ نیز ادامه پیدا کرد، با این حال اسنپ چت با مشاهده نخستین نشانه-های شکست و ظهور شبکه های اجتماعی جدید، اگرچه می توانست از تجربه فیس بوک استفاده کند، با این حال همه چیز را صرفا در درون شرکت خود می-خواست. همین امر نیز باعث شده است تا تحلیلگران بر این باور باشند که 2020 سال پایانی این برنامه خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید