سه شنبه, ۲۵ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Tue, 16 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

قبل از تمرکز بر نقش بازاریابی در موفقیت یک کسب‌وکار خوب‌تر آن است که تعریف‌هایی از موفقیت کسب‌وکار و بازاریابی داشته باشیم.

نخست: زمانی می‌توان یک کسب‌وکار را موفق ارزیابی کرد که مورد اقبال بازار قرار گرفته و برای سال‌های پی‌در‌پی نرخ بازده سرمایه‌اش باتوجه به دامنه‌ بازدهی سرمایه در بازار برای سرمایه گذاران نرخ قابل قبولی بوده و تحلیل شرایط، حاکی از پیش‌بینی تداوم فرآیند رشد و بازدهی مطلوب سرمایه در سال‌های آینده باشد.

دوم: بازاریابی علم درک هنرمندانه و پاسخگویی رضایتمندانه نیاز مشتری با هدف توسعه‌ کسب‌وکار است. در سازمان‌ها، پس از تعریف رسالت، چشم‌انداز و ارزش‌های سازمان، بازاریابان به تلاش برای تعریف دقیق مشتریان بالقوه، تعریف و شناسایی مشتریان هدف و درک ویژگی‌ها، نیازها و فرآیند رفتار آنان می‌پردازند. در ادامه طی یک برنامه‌ریزی علمی به کمک سایر واحدها به تعریف، تولید و عرضه‌ محصولات و خدمات مناسب برای پاسخگویی به نیاز مشتریان اقدام می‌کنند. بازاریابان تلاش دارند با گسترش دامنه‌ جغرافیایی بازار، محصولات شرکت و افزایش مستمر سهم بازار، همچنین استقرار نظام‌های مناسب جهت افزایش رضایت و وفادارسازی مشتریان، ایجاد و تداوم سودآوری شرکت را تضمین کنند.

چنانکه ملاحظه می‌شود، براساس تعریف نخست مطلوبیت نرخ بازده سرمایه و کسب اطمینان از تداوم آن به‌عنوان عامل موفقیت سرمایه‌گذاری قلمداد شده و برمبنای تعریف دوم، بار اساسی این ماموریت و موفقیت شرکت بر دوش بازاریابی است که پل ارتباطی سازمان با بازار است. بازاریابان با تنظیم سازوکارهای مناسب، از یک‌سو مدیریت بازار و فضای ذهنی مشتری و از سوی دیگر، ایجاد هماهنگی در سازمان جهت رویارویی مناسب با بازار را به عهده دارند. اینکه علم بازاریابی چگونه و با اتکا به چه اصولی در فضای کسب‌وکار به چنین جایگاهی نائل شده، پرسشی است که در ادامه پاسخ داده خواهد شد.

7 ستون بازاریابی نوین

نقش راهبردی بازاریابی نوین در کسب‌وکار امروز با تکیه بر هفت ستون به شرح زیر ایفا می‌شود:

بازارگرایی و مشتری‌مداری

در سیر تحولات بازاریابی، از آغاز دوران صنعتی تاکنون، با نگرش‌های متفاوتی، از بازاریابی تولیدگرا، محصول‌محور، فروش‌مدار تا بازاریابی بازارگرا و در سال‌های اخیر بازاریابی رابطه‌محور روبه‌رو می‌شویم. مقایسه جمله‌ معرف هنری فورد در دوران بازاریابی تولیدمحور که خطاب به مشتریان می‌گفت: «هر رنگ اتومبیل که بخواهید به شما خواهیم داد به شرط آنکه سیاه باشد»، با شرایط بازاریابی بازارگرا که براساس آن بازاریابان در تلاشند تا اجزای محصول را منطبق با ویژگی‌های موردنظر مشتری تولید و عرضه کنند، به‌خوبی سیر تحولات را نشان می‌دهد.

امروز بازاریابان در تلاشند با بهره‌گیری از قابلیت‌های فناوری، محصولات و خدمات خود را تا حد امکان برای هر فرد مشتری – نه مشتریان یک بخش – متناسب با نیاز و خواست وی عرضه کنند تا در اثر وفاداری ناشی از استمرار احساس رضایت مشتری، به تداوم تعاملات سودآور با وی منجر شود.

ارتباط، رمز دلبری و تداوم تعامل

در آخرین نگرش بازاریابی دنیای صنعتی برقراری ارتباط به منظور نفوذ در ذهن و دل مشتری در دستور کار بازاریابان قرار گرفته است. چیزی فراتر از عرضه‌ کالا و خدمات منطبق بر انتظارات. نظریه‌پردازان بازاریابی رابطه‌گرا معتقدند بازاریابان باید به مشتریان بالقوه این احساس را بدهند که وظیفه آنان خشنودسازی مشتری است و نه فروش محصول، در این راستا برقراری رابطه مهربانانه و اثربخش، جهت نزدیک شدن به فضای ذهنی مشتری و شناسایی و درک مختصات نیاز امروز او را – فراتر از آنچه مشتری ابراز می‌کند – در دستور کار قرار داده‌اند.

تحقیق بازار

امروزه اهمیت عوامل اثرگذار محیطی شامل محیط خرد و کلان بر عملکرد سازمان‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به همین جهت شناسایی نیازها و ویژگی‌های مشتریان، عملکرد رقیبان، ویژگی‌ها و فضای کاری یاوران و تامین‌کنندگان، همچنین عوامل مختلف محیط کلان از قبیل فاکتورهای اقتصادی، جمعیتی، فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژیک برای تحلیل شرایط، هدف‌گذاری و تدوین برنامه‌ها بسیار اهمیت دارد. ازاین‌رو تحقیق بازار ماموریت تامین اطلاعات مورد نیاز بازاریابی را به عهده دارد.

برنامه‌ریزی یکپارچه

در بازاریابی بازارگرا، برنامه‌ها حول هدف‌های تعیین شده، در ابعاد مختلف طراحی می‌شوند. محصولات و خدمات، قیمت، سیستم و کانال‌های توزیع و روش‌های فروش، همچنین برنامه‌های انگیزه‌ساز ارتباطی، تبلیغاتی به‌طور هماهنگ و متناسب با ویژگی‌های مشتریان و فضای بازار طراحی شده و به اجرا درمی‌آیند.

برندسازی

از آنجا که ایجاد برند معتبر و مورد علاقه مشتریان، زمینه بهره‌برداری بلند‌مدت از منابع مالی مشتریان را فراهم می‌سازد، در بازاریابی امروز برندسازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده، به‌طوری‌که ساختن برند برنامه‌ریزی خاص خود را داشته و به تخصص جداگانه‌ای تبدیل شده است. در شرایط حاضر در ترازنامه‌ شرکت‌های بزرگ، ارزش ریالی برندها سهم زیادی از مجموع دارایی‌های شرکت را به خود اختصاص داده است. شرکت‌هایی که موفق به ایجاد برند مقتدر می‌شوند امکان کاهش تمرکز بر عملیات تولید و برون‌سپاری آنها را تا حد زیادی خواهند یافت.

بازاریابی همگانی

صاحب‌نظران نوگرای بازاریابی اعتقاد دارند امروزه دیگر نمی‌توان نقش بازاریابی را در سازمان به یک واحد تحت این نام واگذار کرد. بلکه با گسترش فرهنگ مشتری‌مداری و نگاه بازارگرا در سطح شرکت، می‌توان همه‌ واحدهای سازمان را درگیر عملیات بازاریابی کرد.

قابلیت‌های فناوری نوین

گسترش روزافزون علوم کامپیوتر و اینترنت، زمینه‌ تحولات گسترده در فضای کسب‌وکار و بازاریابی را فراهم کرده است. در این راستا ایجاد بانک‌اطلاعات مشتریان برای تعامل مطلوب‌تر با آنان، بهره‌گیری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای استقرار فضای ارتباطی متناسب با رفتارهای جدید مصرف‌کنندگان، ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی جهت تسهیل خرید مشتریان و کاهش زمان مورد نیاز آنان ازجمله موارد استفاده از فناوری‌های نوین در بازاریابی امروز است. بی‌تردید کسب‌وکارهایی که موفق شوند در استقرار سیستم بازاریابی از اهرم‌های فوق به‌خوبی بهره گیرند موفقیت را در بازه‌ زمانی بلندی تضمین خواهند کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Js3lZLaC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
سیتی و بانک Banamex: فروش ۲۵٪ به یک میلیاردر مکزیکی و پیامش برای بازارهای نوظهور «نزدک ۲۴ ساعته» در راه است: انقلاب آرامی که مدل کسب وکار بورس ها را تغییر می دهد چه عواملی در تعیین قیمت ماشین دست دوم تاثیرگذار است؟ چرا دنیای سلامت به بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیاز دارد؟ «بایرن» در صف IPO هنگ کنگ: داستان جنگ تراشه ها و فرصت های استارتاپی چین قیمت خودرو در چهارمین روز هفته سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت دلار امروز بازار آزاد سه شنبه ۲۵ آذر در کانال ۱۲۹ هزار تومان بانک مرکزی ژاپن به نرخ بهره ۳۰ ساله برگشت: اثرش روی کسب وکارها چیست؟ قیمت طلا و سکه امروز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ شاخص کل بازار بورس سوار بر مدار صعودی هولسیم در پرو یک خرید بزرگ انجام داد: چرا مصالح ساختمانی دوباره جذاب شد؟ قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار / ۲۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت دلار امروز بازار آزاد سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ کرینگ و اردیان: معامله ۹۰۰ میلیون دلاری نیویورک برای «کنترل آینده خرده فروشی لوکس» قیمت طلا ۱۸ عیار امروز در بازار سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d