یکشنبه, ۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

در سال‌های اخیر رقابت بر سر جذب و نگه‌داشت مشتریان، متخصصین بازاریابی را برآن داشته از برنامه‌های وفاداری استفاده و آنها را توسعه دهند. شاید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کارت‌ها و برنامه‌های وفاداری، جمع‌آوری اطلاعات رفتار خرید و مصرف مشتریان در هر کسب‌وکار بوده و دستاورد دیگر آن ایجاد وفاداری در مشتریان است.

این دستاوردها که عموما به‌صورت اهداف در میان تیم‌های بازاریابی شرکت‌ها دنبال می‌شود از نظر اولویت سیاست‌گذاری در میان سازمان‌ها متفاوت هستند، به طوری که در بسیاری از موارد بازاریابان بیش از اینکه به ایجاد شرایطی عالی و تجربه‌ای خیال‌انگیز برای مشتریان و در نتیجه وفادارسازی آنها بیندیشند، به‌دنبال جمع‌آوری اطلاعات اشاره شده می‌روند.

اما فارغ از اینکه کدام یک از این دو هدف در اولویت کاری شرکت‌ها قرار گیرد، باید نکاتی برای موفقیت در آنها مدنظر قرار گیرد. در این یادداشت به هفت روش برای موفقیت این برنامه‌ها و ارزش‌آفرینی برای مشتریان در کسب‌و‌کارها خواهم پرداخت.

1- استفاده از یک سیستم امتیازی ساده

سیستم امتیازی یکی از رایج‌ترین روش‌های برنامه وفاداری است. در این روش مشتریان به طور متناوب، امتیاز کسب کرده و این امتیازات به پاداش‌های متنوع تبدیل می‌شوند که اینها چه تخفیف، یا یک جایزه یا یک رفتار خاص با مشتری باشد باعث می‌شود که مشتریان به سوی جمع‌آوری مقدار مشخصی از امتیازات برای آزادسازی جوایزشان اقدام کنند.

یکی از جاهایی که بسیاری از شرکت‌ها در این روش دچار مشکل می‌شوند، ایجاد ارتباط میان امتیازات و پاداش‌های ملموس است که در این مواقع این ارتباط پیچیده و گیج‌کننده است. به‌عنوان مثال: «14 امتیاز برابر است با هزار تومان و هر 20هزار تومان منجر به 50درصد تخفیف در خرید شما در مهرماه خواهد شد.»این یک پاداش نیست، در واقع یک روش سردردآور است.

چنانچه بخواهیم مثالی برای این نوع از سیستم بزنیم، می‌توانیم به کارت‌های وفاداری در کسب‌و‌کارهای رستوران‌داری اشاره کنیم. در این کارت‌ها مشتری به ازای یک مقدار ثابت خرید (مثلا 50هزار تومان) اجازه می‌یابد از یک آیتم رایگان استفاده کند و این آیتم رایگان می‌تواند به‌عنوان مثال یک پیتزای مخصوص باشد یا یک سالاد. رستوران‌های زنجیره‌ای Boloco در ایالات متحده از روش یاد شده استفاده می‌کنند.

پس به یاد داشته باشید اگر شما یک برنامه وفاداری مبتنی بر امتیاز را انتخاب می‌کنید سعی کنید تا حد امکان از روش‌های تبدیل امتیازی ساده و قابل درک استفاده کنید. اما در کل باید گفت که این نوع از سیستم در تمامی انواع کسب‌وکارها موفق نبوده و پاسخ کار شما را نخواهد داد.

2- از سیستم سطح‌بندی برای دادن پاداش به آغاز وفاداری و تشویق خریدهای بیشتر استفاده کنید

یافتن بالانسی میان پاداش‌های مطلوب و قابل دسترس، تبدیل به یک چالش برای اغلب شرکت‌هایی شده که برنامه‌های وفاداری طراحی می‌کنند. یکی از راه‌های حل این چالش، پیاده‌سازی سیستم سطح‌بندی است که در آن به شروع وفاداری و تشویق خریدهای بیشتر پاداش تعلق گیرد. پاداش‌های کوچکی را به‌عنوان پیشنهاد پایه‌ای برای اینکه مشتری بخشی از برنامه باشد، ارائه کنید و سپس وی را از طریق افزایش ارزش پاداش‌ها به تکرار خرید تشویق کنید، به‌گونه‌ای که مشتری از نردبان وفاداری بالا رود.

روش فوق این مشکل را که عموما مشتریان امتیازات خود را فراموش کرده و در جهت کسب جوایز بالاتر تلاش نمی‌کنند، حل خواهد کرد. بزرگ‌ترین تفاوت میان سیستم‌های امتیازی و سیستم‌های سطح بندی، کسب ارزش‌های بلند‌مدت در برابر ارزش‌های کوتاه‌مدت توسط مشتری است. از این دست سیستم‌های سطح‌بندی را شما می‌توانید در کسب‌و‌کارهایی نظیر ایرلاین‌ها، هتلداری یا شرکت‌های بیمه‌ای بیابید که خیلی از مواقع باعث بالا رفتن سطح تعهد مشتریان خود می‌شود.

به‌عنوان مثال، هواپیمایی ماهان، ترکیش ایرلاین و بسیاری از خطوط نام آشنای هوایی از این نوع سیستم وفاداری استفاده می‌کنند که در آن مشتریان به سطوح مختلف نظیر برنزی، نقره‌ای و طلایی تقسیم و هر سطح از مشتری به ازای خرید بلیت، میزان مایل رایگان برای مسافرت، تخفیف در هتل، تخفیف در استفاده از خودروی اجاره‌ای و... بسته به نوع سطح خود دریافت کرده و علاوه بر آن با تکرار خرید از سطحی به سطح بالاتر حرکت می‌کنند.

مدرس و مشاورCRM ، CEM  و باشگاه مشتری

Email: payam. navi@gmail. com

Site: www. cemcenter. ir

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MlFGXJ8U
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه