دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 6 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

برای نخستین بار در تاریخ، مجموع ارزش برند 500 بانک برتر جهان از مرز یک تریلیون دلار عبور کرد. بر این اساس، مجموع ارزش برند بانک های جهان در سال 2017 به  رغم طولانی شدن روند اعتمادسازی مشتریان که ریشه در بحران های مالی جهانی و مجموعه ای از رسوایی های گریبان گیر بانک های غربی دارد، با رشد 8/7 درصدی به رقم 074، 1 میلیارد دلار رسید.

همچنین در این سال برای نخستین بار مجموع ارزش برندهای چینی از برندهای آمریکایی پیشی گرفته و جایگاه اول را به نام خود ثبت کرده اند. مجموع ارزش برند بانک های چین در سال 2017 با رشد 25درصد به رقم 259/2 میلیارد دلار رسیده است؛ امّا مجموع ارزش برند بانک های آمریکایی تنها 7درصد رشد داشته که 5درصد کمتر از میزان مشابه در سال گذشته به حساب می آید.

این در حالی است که انگلستان با وجود کاهش 16درصد از ارزش برندهای بانکی اش کماکان در جایگاه سوم و کانادا در این رتبه بندی با رشد 26درصد جایگاه چهارم را از آن خود کرده اند، همچنین ژاپن با عبور از فرانسه رتبه پنجم را در بین کشورها کسب کرده است.

در این بین بانک های خاورمیانه شرایط خوبی در رتبه بندی سال 2017 به دست آورده اند. برای مثال،  «بانک اسلامی دوبی» رشد خیره کننده 136درصد را در ارزش برند خود تجربه و نام خود را در فهرست 10 برند برتر بانکی خاورمیانه وارد کرده است. در کل، بانک های امارات متحده عربی توانسته اند در این سال پنج جایگاه را از بین 10 برند برتر بانکی منطقه خاورمیانه از آن خود کنند.  «بانک ملی قطر  (QNB)» نیز با رشد قابل توجه 56درصد رتبه نخست در این فهرست را دارا است.

براساس گزارش نشریه بنکر، در این رتبه بندی همچنین پنج بانک بزرگ ایرانی در فهرست 500برند برتر جهانی قرار گرفته اند که  «بانک پاسارگاد» توانسته است برای نخستین بار جایگاه خود را در میان 10 بانک برتر خاورمیانه از لحاظ ارزش برند تثبیت کند که این خود افتخار بزرگی برای شبکه بانکی جمهوری اسلامی ایران است. 

«بانک پاسارگاد» که طی پنج سال پیاپی در رتبه بندی بنکر عنوان بانک اول جمهوری اسلامی ایران را کسب کرده، در طول سال گذشته با انجام 12 اقدام عملی، تقویت برند خود را در دستور کار قرار داده است. ارتقای خدمات بانکداری مجازی، آموزش رایگان بانکداری الکترونیکی برای تمامی مشتریان، پیشگامی در ارائه نرم افزارهای کاربردی بانکی روی ساعت اپل و حضور فعال این بانک در شبکه های اجتماعی از جمله اقداماتی است که این بانک پیشرو در سال گذشته ترتیب داده است.

مصطفی بهشتی روی، عضو هیأت مدیره «بانک پاسارگاد» در مصاحبه با بنکر گفت:  «در صنعتی که مشتریان آن آزادانه از بین تعداد بسیار زیادی از ارائه دهندگان، خدمات مالی مورد نیاز خود را دریافت می  کنند و در شرایطی که اصل وفاداری مشتری به برند رو به اضمحلال می رود، تشخیص ما این است که باید با ایجاد یک برند قدرتمند و قابل اطمینان، خود را در محیط رقابتی موجود از سایرین متمایز کنیم.

در ادامه رتبه و ارزش برند بانک های ایرانی حاضر در بین 500 برند ارزشمند جهان را در جدول شماره 1مشاهده می کنید.

ICBC، ارزشمندترین برند بانکی

بانک چینی«ICBC» توانسته است با پشت سرگذاشتن  «ولز فارگو»، عنوان ارزشمندترین برند بانکی جهان در سال 2017 را کسب کند. برند این بانک در سال گذشته با رشد 32درصد به ارزش 47/8 میلیارد دلار بالغ شده است.

یکی از مسئولان واحد مدیریت برند «ICBC»در مصاحبه با بنکر می گوید:  «برند ICBC با ارائه خدمات مطلوب به مشتریان خود و حمایت از آنان در بازارهای بین المللی توانسته است خود را جهانی سازد. ما با تأکید بر تحول از یک بانک داخلی به بانکی بین المللی توانستیم توجهات را به سمت خود جلب و جایگاه خود را در سطوح جهانی تثبیت کنیم.»

این بانک در سال 2016 با برگزاری کمپین های برندسازی و اقدامات موثر در حوزه مسئولیت های اجتماعی نظیر برگزاری دوره های آکادمیک و استخدام تحصیلکرده ها از مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، قصد دارد در طول پنج سال بیش از هزار فارغ التحصیل را به استخدام خود در آورد.

این بانک همچنین فعالیت های اثربخشی در زمینه ترویج تجارت الکترونیکی و ارائه خدمات مالی بر بستر بانکداری الکترونیکی داشته است، به طوری که در پایان شش ماهه اول سال 2016 شمار مشتریان بانکداری الکترونیکی این بانک به 215 میلیون نفر و ارزش تراکنش های تجارت الکترونیکی آن به حدود 100 میلیارد دلار رسیده است.

شایان ذکر است که «ICBC» تنها بخشی از روند موفقیت های چین به شمار می رود. بانک های جاه طلب چینی تمایل شدیدی به گسترش در هر دو عرصه داخلی و بین المللی دارند. بر این اساس، سه بانک بزرگ چین در این رتبه بندی در بین پنج بانک اول جهان قرار گرفته اند و این در حالی است که در مجموع و در بین 20 برند ارزشمند بانکی، نام هفت بانک بزرگ چینی به چشم می خورد. «بانک ساخت و ساز چین» با رشد 17درصد جایگاه سوم و  «بانک چین» با رشد 13درصد به عنوان پنجمین برند ارزشمند بانکی جهان دست یافته اند. بانک های سرمایه گذاری چینی نیز با کسب سه عنوان در بین 10 برند برتر، جایگاه شایسته ای در بین مؤسسات تأمین سرمایه از آن خود ساخته اند.

 «ولزفارگو» گرفتار در آتش

 «ولزفارگو» پس از چهار سال متوالی جایگاه نخست خود در بین 500 برند برتر بانکی جهان را از دست داده است. ارزش برند این بانک با 6درصد کاهش به 41/6 میلیارد دلار رسیده که با برتری بسیار اندکی نسبت به «بانک ساخت و ساز چین» در رتبه دوم قرار دارد. اما این بانک با وجود چنین افتی همچنان در صدر فهرست بانک های آمریکای شمالی و بانکداری خرد قرار دارد، همچنین این بانک جایگاه اول را در بین10 بانک برتر مدیریت ثروت و بانکداری تجاری در اختیار دارد. گفتنی است رسوایی افتتاح حساب این بانک در سال 2016، ارزش برند«ولز فارگو» را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

فارغ از مشکلاتی که «ولزفارگو» با آن دست و پنجه نرم می کند، بانک های دیگر ایالات متحده بار دیگر نیز در این سال شاهد روند رو به رشد ارزش برندهای شان بوده اند، به طوری که هشت بانک جدید از این کشور به فهرست 500 برند برتر اضافه شده که مجموع برندهای آمریکایی در این رتبه بندی را به 70 عنوان می رساند. بر این اساس در رتبه بندی امسال نام شش بانک آمریکایی در بین 20 برند ارزشمند بانکی جهان دیده می شود.

تداوم وضعیت نا به سامان اروپا

بانک های اروپایی بار دیگر سال سختی را پشت سر گذاشتند که عمدتا برگرفته از وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی و سیاسی قاره سبز است. بر این اساس نام 16 بانک اروپایی از حیث از دست دادن درصد ارزش برند خود در فهرست 20 بانک اول و نام 13 بانک نیز از حیث سقوط در این رتبه بندی در بین 20 بانک با بیشترین نزول قرار گرفته است.

اگرچه بانک های انگلستان کماکان برتری خود در بین کشورهای اروپایی در این رتبه بندی را حفظ کرده اند، اما رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا نگرانی های جدی برای بانک های این کشور به وجود آورده است، به طوری که جهت گیری آینده آنها معطوف به نتایج خروج کامل آن کشور از اتحادیه اروپا است.

«HSBC»ارزشمندترین برند بانکی انگلستان همچنان توانسته برتری خود را با وجود کاهش 14درصد ارزش خود در این کشور حفظ کند. همچنین درحالی که رقیب هموطن آن،  «بارکلیز» از رتبه 10 به 15 سقوط کرده، نام این بانک کماکان در بین 10 برند بانکی ارزشمند جهان قرار دارد.

بانک های ایتالیایی در بین سایر کشورهای این قاره با تأثیرپذیری از بحران مالی این کشور، در مجموع 17درصد از ارزش خود را از دست داده اند. این در حالی است که کماکان چشم انداز خوشایندی برای بانک های این کشور قابل تصور نیست.

در آلمان نیز از دست دادن 34درصد مجموع ارزش برندهای بانکی این کشور در بین 500 برند برتر، عمدتا نشات گرفته از اوضاع سخت و رسوایی های پی در پی«دویچه بانک»، بزرگ ترین بنگاه مالی این کشور به شمار می رود. این بانک با 41درصد افول، دومین بانک بزرگ از حیث از دست دادن درصد ارزش برند به شمار می رود که موجب شده نام آن از فهرست 10 برند برتر اروپا خارج شود.

جای تعجب نیست که بانک های یونان بار دیگر شانسی در رتبه بندی امسال نداشته باشند. کاهش سودآوری و پیش بینی سود پایین برای سال جاری بانک های بزرگ این کشور را از فهرست 500 بانک برترخارج ساخته و ارزش برخی از آنها را 4 تا 6درصد کاهش داده است.

اما بانک های روسیه برخلاف سایر همتایان اروپایی خود از رشد 21درصد نسبت به سال گذشته برخوردار شده اند. برای مثال «Sberbank»با رشد 33درصد ارزش برند خود، با صعود به جایگاه 24رتبه بندی جهانی، مجددا نام خود را در بین 10برند برتر بانکی اروپا وارد کرده است.

در جدول شماره2، 10 برند برتر بانکی جهان در سال 2017 را مشاهده می فرمایید:

برنامه های آتی

 «ICBC»  با نگاه به موفقیت های اخیر خود، قصد دارد در سال 2017 نیز برندهای مالی، اینترنتی و سایر کسب و کارهای خود را گسترش دهد. این بانک چینی قصد دارد با توسعه رسانه های جدید اختصاصی، کانال های خود را گسترش داده و با خلق محصولات و برندهای جدید با مشتریانش در ارتباط باشد.
 

«ولزفارگو» به دنبال تاکید مجدد بر تعهد خود به رضایت مشتریان، برطرف کردن نیازهای مالی آنان و کمک به کسب موفقیت های مالی مشتریان خود بوده و بر بازسازی اعتماد و بازگرداندن شهرت خود تاکید دارد.

«بانک پاسارگاد» نیز با تاکید بر گسترش شعبه های خود در سال 2017 به دنبال بازطراحی شعبه ها و ایجاد رویکردی جدید مبتنی بر آینده نگری است. به گفته مصطفی بهشتی روی، این بانک به منظور توسعه نوآوری های خود در پی سرمایه گذاری، مشارکت و تعامل با شتاب دهنده های فناوری مالی  (فین تک ها) است. عضو هیأت مدیره  «بانک پاسارگاد» معتقد است ایجاد وفاداری به برند در بین نسل هزاره از بزرگ ترین چالش های پیش روی صنعت بانکداری به شمار می رود. بانک های بسیار دیگری نیز مانند  «بانک پاسارگاد»، تمرکز شدیدی بر رسانه های اجتماعی دارند و آن را عامل تعیین کننده ای برای ترویج برند خود قلمداد می کنند.

این ابزار با هزینه اندک، درجذب طیف گسترده ای از مصرف کنندگان عصر جدید اثرگذاری بسیار بالایی دارد. با این حال، بانک ها به دنبال ایجاد تعادل صحیح بین سرمایه گذاری در بازاریابی دیجیتالی و برقراری ارتباطات شخصی و چهره به چهره با مشتریان شان هستند. چراکه بانک ها می دانند در کنار تلاش برای جذب جوانان و مشتریان فعال دیجیتالی، نباید از مشتریان قدیمی و سنتی در داخل شعبه های خود غافل شوند.

منبع : The Banker
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YhxvAsIB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه