سعی کنید مردم را بهتر بشناسید - فرصت امروز

چهارشنبه, 06 ارديبهشت 1396 - 11:30

رسم کهن بر این است که هر فردی باید تمام آثار برجسته یک رشته را مطالعه کند تا بتواند به عنوان صاحب  نظر در آن حوزه مطرح شود. بر همین اساس اگر مایل هستید به یکی از موفق ترین طراحان آگهی سده اخیر بدل شوید، باید تمام آثار 100سال اخیر را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید. دشوار به نظر می  رسد، این طور نیست؟

زیاد نگران نباشید. در واقع راه های بسیار زیادی برای دور زدن چنین فرآیند طولانی و خسته کننده  ای وجود دارد. همچنین باید یادآور شوم که تمام آثار نوشته شده در زمینه تبلیغات، بازاریابی و طراحی آگهی در 100 سال اخیر آثاری برجسته نیستند. مقصود من نفی ارزش تمامی آثار بزرگ در زمینه طراحی آگهی نیست. با این حال این سیر مطالعاتی تنها یک بخش از کار را تشکیل می  دهد.

مهم ترین مزیتی که هر طراح باید داشته باشد، شناخت صحیح مردم است. مشتری، مخاطب، سرمایه طراحی آگهی؛ هر نامی که می  خواهید به آنها بدهید. در نهایت هدف طراحی آگهی فروش محصولات است و برای انجام صحیح چنین کاری شما نیاز دارید طرف مقابل  تان را به خوبی شناسایی کنید. لازم به ذکر است که طراحی آگهی فعالیتی است که همه ما طراحان برای کسب درآمد و زندگی انجام می  دهیم.

ایده

ایده این شماره براساس عملکرد حرفه  ای دیوید اوگیلوی، طراح مشهور به رشته تحریر درآمده است.

فکر می  کنم افتخاراتی که دیوید اوگیلوی در طول دوران فعالیت حرفه  ای خود کسب کرده است، به اندازه کافی گویای نبوغ تبلیغاتی وی باشد. بر همین اساس تصمیم گرفتم مجموعه ایده  های این سری از مقالات را با یک ایده از این طراح افسانه  ای تمام کنم.

هنگامی که یکی از طراحان آگهی جوان شرکت اوگیلوی به نام Ogilvy & Mather اقدام به استفاده از کلمه «به کار زدن» و «تسهیل دیده» در آگهی خود کرد، دیوید فرد موردنظر را به مدت یک هفته در یک واگن کنار خیابان اسکان داد. پیام او برای طراح جوان واضح بود: «اگر در طول این مدت تنها یکی از عابران کلماتی را که تو به کار برده  ای، استفاده کرد، اجازه استفاده از آنها را در آگهی خود خواهی داشت.»

یکی از بهترین راهکارهایی که به عنوان یک طراح آگهی حرفه  ای برای شناخت بهتر مردم می توان به کار برد، تمرین مداوم است. به این معنا که به طور مستمر به گفت وگوهای روزانه افراد گوش داده، فضای مجازی را چک کرد و در نهایت به روزنامه  ها نیز سرک کشید. البته باید توجه داشت که همه این اطلاعات را نمی  توان از اینترنت یا محل سکونت  مان به دست بیاوریم.

به عبارت ساده، بعضی اوقات لازم است برای به روز رسانی اطلاعات  مان سختی برخی سفرها را نیز به جان بخریم. هنگامی که در یک آژانس تبلیغاتی کوچک واقع در غرب لندن مشغول به کار بودم، محل سکونتم در همسایگی افراد تحصیلکرده  ای مانند وکلا، خلبان  ها و بازیکنان سرشناس فوتبال بود. در چنین شرایطی اگر بخواهید آگهی طراحی کرده و به زبان گفتاری اهالی مرفه آن بخش از جامعه اکتفا کنید، فاجعه  ای تمام عیار را رقم خواهید زد. در واقع من در آن هنگام اغلب به مراکز شلوغ که افرادی از اقشار مختلف در آن رفت  وآمد داشتند، مراجعه می  کردم. نتیجه نیز آشنایی بهتر با فرهنگ و زبان روزمره اغلب افراد بود.

اگرچه توجه به گفت وگوهای روزمره مردم تأثیر غیرقابل انکاری روی شناخت شما از آنها خواهد داشت، با این حال نباید اهمیت شناسایی زبان محاوره  ای مخاطبان هدف را نیز از یاد برد. به عبارت ساده، اگر قصد طراحی آگهی برای قشر خاصی (مانند کارگران کارخانه یا اساتید دانشگاه) را دارید، باید فرم محاوره همان قشر خاص را در متن آگهی  تان به کار گیرید.

آنچه در عمل باید انجام دهید

-هیچ گاه مردم را فراموش نکنید. آگهی شما در نهایت امر باید به نوعی احساس بشر دوستانه را به مخاطب منتقل کند. همچنین باید یادآوری کنم که طرف مقابل شما روبات  ها نیستند، بلکه با انسان  هایی باهوش سروکار دارید. اگر تنها اندکی از شیوه گفت وگو و رفتار اجتماعی آنها فاصله بگیرید، آگهی  تان شکست بدی را تجربه خواهد کرد.

-دامنه مطالعات خود را گسترش دهید. اگر فردا صبح یک شرکت فعال در زمینه معادن آهک به شما پیشنهاد همکاری دهد، آیا از اصول اولیه این کسب  وکار و نحوه تعامل با اهالی این صنعت آگاهی دارید؟ کتاب  ها، مجلات و روزنامه های تخصصی بهترین گزینه  های موجود برای تقویت آگاهی  تان خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی