دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 13 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

کارآفرینان اجتماعی در کسب وکار به چیزی بیش از سود می اندیشند و برای ایجاد تغییر و تفاوت، بسیار پرشور و اشتیاق هستند.

برای بعضی از افراد، مانند بنیانگذار Yoobi Ido Leffler و بنیانگذار TOMS Shoes Blake Mycoskie، کارآفرینی اجتماعی به معنی اهدای محصول به فردی نیازمند است. مفهوم کارآفرینی اجتماعی برای کریستوفر گری، یکی از مؤسسان Scholly، با کمک به دانش آموزان کم درآمد و پرداخت کمک هزینه تحصیلی به آنها برای رفتن به دانشگاه، نمود پیدا می کند.

به گزارش مدیر اینفو، شما به عنوان کارآفرین اجتماعی موفق، نیازمند تغییراتی الهام بخش در زندگی تان هستید و باید هدفی بزرگ تر از ایده تان را دنبال کنید.

هیدن، یکی از بنیانگذاران سرمایه گذاری اجتماعی، در مصاحبه ای گفت: «اگر احساس می کنید که خواستار تغییر بیشتر در جهان هستید و می خواهید تا زنده  هستید، این کار را انجام دهید، باید نقشه راهی روشن برای سفرتان داشته باشید.»

در این مطلب هفت گام عملی و قابل  اجرا را که برای تبدیل شدن به کارآفرین اجتماعی موفق به آن نیاز دارید، باهم مرور می کنیم.

۱- بیانیه ماموریت بنویسید

اینکه بدانید دقیقا می خواهید به چه کسی، چگونه، کجا و در چه زمانی خدمت کنید، موضوع بسیار مهمی است.

در مورد استعدادهای طبیعی خود، مهارت های اصلی، مهارت های حرفه ای و آموزشی و دسترسی به منابع موردنیاز، فکر کنید. از خودتان سوال های ساده ای بپرسید: «چه کاری باید انجام دهم؟»،  «چگونه این کار را انجام خواهم داد؟»،  «چه کسی این کار را انجام می دهد؟» و «چه ارزشی را ارائه می دهم؟» پاسخ به این سوالات، بیانیه مأموریت تان را تشکیل می دهد.

۲- در زمینه موردنظرتان تحقیق کنید

در مورد چشم انداز کسب وکار اجتماعی که می خواهید در آن کار کنید، بیشتر بدانید. دریابید که بازیکنان اصلی چه کسانی هستند و چگونه جهان را تغییر می دهند. اگر درحال حاضر کارآفرین اجتماعی ای وجود دارد که دقیقاً همان کاری را می کند که شما می خواهید انجام دهید، از او به عنوان فردی الهام بخش و منبع اطلاعات استفاده کنید تا بتوانید پیشنهادتان را به طور متمایز و متفاوتی ارائه دهید.

در اینجا گوگل می تواند به شما کمک کند تا رقبا و شرکای بالقوه تان را بیابید. اگر شما به جای آن کارآفرین اجتماعی می خواستید در چنین کسب وکاری شرکت کنید، چه چیزی را در وب جست وجو می کردید؟ چه اصطلاحات و کلمات کلیدی خاصی را استفاده می کردید؟ خودتان را در جایگاه مشتری یا ذی نفع قرار دهید و با در نظر گرفتن دیدگاه آنها به جست وجوی  تان ادامه دهید. می توانید از تحقیقات انجمن های تجاری خاص در حوزه کارآفرینی اجتماعی استفاده کنید.

3- پیشنهاد منحصربه فردتان را ارائه دهید

چطور می توانید کالا یا خدمتی، متفاوت از چیزی که دیگران در حال ارائه آن هستند عرضه کنید؟ هرچه زودتر و دقیق تر به نوآوری و آنچه می خواهید انجام دهید فکر کنید؛ سازمان اجتماعی تان منحصر به فردتر خواهد بود.

4- برای کسب بازخورد و حمایت از تیم تان، با آنها ارتباط برقرار کنید

منظور از «عضوتیم»، لزوماً کسی نیست که با شما و برای شما یا به عنوان شریک تجاری یا کارمندتان کار می کند. در عوض، عضو تیم فردی است که همواره طرفدار شماست و حتی از طریق سرمایه گذاری های هدفمند به تلاش های  شما در جهت تحقق اهداف کمک می کند. کسی که در تیم تان قرار دارد، در واقع ریشه وجودی تان محسوب می شود.

برای جمع آوری کمک های خارج فضای تیم تان، به افرادی که قبلاً در زندگی و حرفه شما نقش داشتند و درعین حال مربیان و مشاورانی قابل اعتماد بوده اند، فکر کنید. بعضی از رقبا و همکاران تان یا اعضای انجمن های تجاری مربوطه که آنها را مورد بررسی قرار داده اید، می توانند به کمک شما بیایند.

از طریق بیان مأموریت تان، حامی و مربی جذب کنید و توجه داشته باشید که آنها در مورد شرکت و نحوه فعالیت تان چطور فکر می کنند. هنگام انجام این کار باید صبور و مقاوم باشید زیرا بعضی حامیان ممکن است انتقادات اصلاحی ارائه دهند. به یاد داشته باشید که اعضای تیم تان احتمالاً نیت خوبی دارند و می خواهند شما را به موفقیت برسانند.

۵- مدل کسب وکارتان را توسعه دهید

مدل کسب وکارتان، نقشه راهی برای کسب وکارتان است. در مورد چگونگی دستیابی به خدمات یا محصولات تان فکر کنید. آیا ارائه خدمت به صورت کنونی و با تعداد مشتریان فعلی، شما را راضی می کند؟ آیا نیاز به گسترش و استخدام افراد بیشتری دارید تا تأثیرگذاری تان را افزایش دهید؟

دقیقاً چقدر پول برای این شرکت اجتماعی نیاز دارید، تعیین این مقوله برای حمایت از مأموریت تان لازم است. خودتان می توانید این مبلغ را پرداخت کنید یا نیاز به جذب حامی و سرمایه گذار دارید؟ چه نوع خاصی از مدل کسب وکار منجر به درآمد موردنیاز و مطابق میل تان خواهد شد؟

از خود بپرسید که آیا ذی نفعان شرکت حاضرند برای رسیدن سازمان به اهدافش، در آن سرمایه گذاری کنند؟ آیا این امکان وجود دارد که شما محصول و خدمت را به گروهی از مردم ارائه کنید و از درآمد حاصل از آن به افراد نیازمند کمک کنید؟ بعد از اینکه در مورد مدل کسب وکار مطابق با هدف تان تصمیم گرفتید باید به این نکته هم توجه داشته باشید که این مدل کسب وکار توانایی رقابت در بازار کنونی را داشته باشد و درنتیجه بتواند شما را به اهداف موردنظرتان برساند.

6- منابع مالی اولیه را شناسایی کنید

از کجا می خواهید منابع مالی لازم برای راه اندازی و رشد کسب و کارتان را تأمین کنید؟ آیا به دنبال وام تجاری سنتی می گردید یا خودتان می توانید این مبلغ را بپردازید؟ آیا چشم به کمک های دوستان و خانواده دارید یا به دنبال فرشتگان سرمایه گذار و مخاطره پذیر هستید؟

یکی از بهترین گزینه های تأمین مالی مخصوصاً برای شرکت های اجتماعی، رسانه ها هستند که می توانند گروه های سرمایه گذاری را تحت تأثیر قرار دهند. شبکه های اجتماعی معاصر، جای خوبی برای ارتباط با سرمایه گذاران است. دقت کنید در هرگونه سرمایه گذاری خارجی، سرمایه گذارانی که با شما کار می کنند، 100 درصد جذب مأموریت اجتماعی شما شده باشند و سرمایه گذاری فقط به دلیل کسب بیشترین بازده انجام نشده باشد.

7- برنامه اجرایی بنویسید و به آن متعهد باشید     

در برنامه ای اجرایی، وظایف کاری و اقلام عملیاتی که به آن برای ادامه فعالیت نیاز دارید، مشخص می شود. این طرح تاریخ های دقیقی -از راه اندازی کسب وکار گرفته تا مدت زمان لازم برای رسیدن به هدف تان- را شامل می شود. درواقع این برنامه، تقویم اجرایی شماست؛ بنابراین سعی کنید آن را به صورت اهداف کارآفرینی سالانه، ماهانه، هفتگی، روزانه و حتی ساعتی تنظیم کنید.

کارشناس ارشد کارآفرینی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6EXlSY5k
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه