شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

چگونه رهبری شایسته برای تیم کاری خود باشید

6 سال پیش ( 1396/8/15 )
پدیدآورنده : امیرآل علی   پدیدآورنده : رهبری  

در رابطه با مدیریت همواره دو دیدگاه اصلی وجود دارد؛ برخی بر این باور هستند که تنها افرادی قادر به دستیابی به این جایگاه هستند که از توانایی ذاتی برخوردار باشند. با این حال برخی دیگر نظری کاملا متفاوت از گروه اول داشته و بر این باور هستند که مدیریت امری اکتسابی بوده و هر فردی با تمرین و تلاش می تواند به آن دست پیدا کند. با این حال در این رابطه افراد چندان توجهی به کیفیت کار نداشته و صرفاً دستیابی به موقعیت را موفقیت تلقی می کنند. با این حال باید میان مدیران خوب و بد نیز تفاوتی قائل شد.

به همین خاطر بهتر است در این رابطه نظرات مطلق خود را کنار گذاشته و فردی را رهبری ایده آل بدانیم که از هردو ویژگی یعنی استعداد و پشتکار برخوردار باشد. در رابطه با مورد اول راهکار و پیشنهادی وجود ندارد و تنها افرادی خاص از آن برخوردار خواهند بود. با این حال در رابطه با مورد دوم همواره حرف هایی برای گفتن وجود دارد که در ادامه به معرفی مواردی از آن خواهیم پرداخت.

1-همواره رفتاری توام با مثبت اندیشی داشته باشید

همواره یک مدیر خوب باید رهبر تیم کاری خود نیز باشد. بدون تردید رهبر شرکت باید همواره انگیزه افراد را در سطح مطلوب نگه دارد تا راندمان کاری آنها با کاهش مواجه نشود. با این حال این امر تنها زمانی میسر خواهد شد که رفتار شما به افراد انرژی لازم را منتقل سازد. در این رابطه توصیه می شود همواره مثبت اندیش بوده و آن را در رفتار خود نیز نشان دهید. این امر باعث افزایش محبوبت شما نزد پرسنل شده و شما را در رسیدن به خواسته های خود کمک خواهد کرد. بدون شک این امر در ابتدا مشکل بوده و با این حال با گذشت مدتی به اخلاق ثابت شما تبدیل خواهد شد. توجه داشته باشید که شما به نوعی الگوی ثابت سایرین محسوب می شوید به همین خاطر ضروری است الگوی شایسته ای باشید.

2- فروتنی را یاد بگیرید

بدون تردید شما در بالاترین جایگاه ممکن قرار دارید و هیچ کس نمی تواند منکر این امر شود. با این حال فخرفروشی نسبت به آن و رفتار توام با غرور و تکبر باعث خواهد شد در بهترین حالت از ارتباط دوستانه با شما صرف نظر کنند. بدون تردید این امر با مشکلاتی همراه خواهد بود؛ نخست آنکه باعث خواهد شد افراد شمار را فردی فاقد صلاحیت و به اصطلاح تازه به دوران رسیده تلقی کنند که خود نشان از رفتار غیر حرفه ای شما است. به همین خاطر لازم است همواره الگوی رفتاری خود را فارغ از جایگاهی که دارید شکل داده و روی آن استوار بمانید.

3- ارتباطات خود را مدیریت کنید

در جایگاه مدیریت بدون تردید شما بیش از هر فرد دیگر در شرکت با مشکل کمبود وقت مواجه خواهید شد. به همین خاطر امکان برقراری ارتباطات مداوم با همه افراد وجود ندارد. در همین راستا لازم است لیستی در این رابطه تهیه کرده و صرفاً افرادی را در آن قرار دهید که باید با آنها در ارتباط باشید. در این رابطه توصیه می شود کارکنان شرکت را حتماً در این لیست قرار داده و برای هریک هرچند زمان محدودی را قرار دهید. فراموش نکنید که تیم کاری شما مهم ترین بخش ارتباطی شما بوده و باید در اولویت قرار گیرد. با این حال لازم است میان هریک از آن ها نیز تفاوت هایی قائل شوید. علت این امر به این خاطر است که همه افراد به یک اندازه برای شرکت شما با اهمیت نیستند.

4- برای خود یک مربی  باتجربه بیابید

بسیاری از مدیران همواره بر آموزش پرسنل خود تأکید دارند. با این حال این امر را در رابطه با خود فراموش می کنند که آنها نیز نیاز به یادگیری دارند. تصور این امر که رسیدن به پست مدیریت نقطه پایانی است، بیشتر به یک توهم شبیه است تا یک واقعیت، به همین خاطر لازم است همواره در مسیر پیشرفت باشید. با این حال در این رابطه توصیه می شود از فردی برای بهبود نقاط ضعف خود استفاده کنید. وجود چنین فردی در شرکت می تواند در شرایط حساس شما را در اتخاذ بهترین تصمیم یاری کند. با این حال فراموش نکنید که فرد منتخب علاوه بر دارا بودن توانایی های لازم باید مورد اعتماد نیز باشد زیرا لازم است شما اطلاعاتی را در اختیار وی قرار دهید که ممکن است جزو اسرار شرکت محسوب شود. به همین خاطر بهتر است ابتدا به دنبال چنین فردی از میان کارمندان با سابقه باشید.

5- به احساسات خود نیز بها دهید

همواره این جمله را شنیده اید که مدیریت باید صرفاً بر منطق خود اتکا کند. این امر اگرچه تا حدودی درست است با این حال فراموش نکنید که تیم کاری و مشتریان شما را انسان ها تشکیل می دهند نه روبات ها. به همین خاطر لازم است همواره در اقدامات و تصمیمات خود جنبه احساسی قضیه را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید عاقلانه ترین تصمیم را از میان گزینه های پیش رو انتخاب کنید. همچنین فراموش نکنید که در تعاملات افراد این احساسات هستند که حرف اول را می زنند.

6- خلاقیت را گسترش دهید

بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که هر فرد باید فکری برای قوه خلاقیت خود کند. در این رابطه توجه به این نکته ضروری است که شما درست مانند مربی یک تیم فوتبال هستید که باید به هر بازیکن خواسته های خود را ابلاغ کند. با این حال در صورتی که بازیکن مورد نظر نتواند مطابق انتظارات شما پیش برود، لازم است به برداشتن موانع پیش روی وی بپردازید. در شرکت نیز ممکن است افراد موانعی را پیش روی خود حس کنند که خود به تنهایی قادر به رفع آن نباشند. تحت این شرایط لازم است در قالب مربی و رهبر تیم خود عمل کرده و از تجربه و دانش بیشتر خود برای رفع آن استفاده کنید.

7- همواره در رابطه با کار خود پرشور باشید

در موارد قبلی به این نکته اشاره شد که شما در شرکت به نوعی الگوی سایر افراد محسوب می شوید. به همین خاطر لازم است شور و حرارت خاصی در کار خود داشته باشید. درواقع باید پرکارترین و متعهدترین فرد شرکت تلقی شوید تا افراد نیز در تلاش برای الگوبرداری از شما باشند. بدون تردید افراد به عملکرد شما نمره خواهند داد و به هر میزان که بهتر و فعال تر باشید، به همان میزان سطح کاری شرکت افزایش پیدا خواهد کرد.

8- تیم خود را بشناسید

در راستای تعامل مناسب با کارمندان خود لازم است تک تک آنها را به خوبی بشناسید. نخستین گام در این رابطه به خاطر سپردن نام و نام خانوادگی آنهاست. بدون شک این امر که افراد حس کنند شما آنها را به خاطر می آورید باعث به وجود آمدن حسی خوب در آنها خواهد شد که به تقویت روابط شما کمک شایانی خواهد کرد. با این حال این امر تنها نقطه شروع بوده و برای شناخت بیشتر تیم خود لازم است برای هریک از آنها زمانی مناسب را اختصاص داده و حتی در رابطه با زندگی شخصی آنها و خصوصاً مشکلات شان اطلاعاتی داشته باشید.

بدون تردید به هر میزان که رفتار مناسب تری با تیم خود داشته باشید، میزان تعهد و تعلق به شرکت را در آنها افزایش خواهید داد. این امر در نهایت باعث خواهد شد حتی با وجود ارائه پیشنهادات جذاب تر از سایر شرکت ها آنها حاضر به ترک محیط و فضای فوق العاده ای که شما برای آنها ساخته اید، نباشند.

9- مدیران قبل از خود را مورد بررسی قرار دهید

بدون تردید هر مدیری از ویژگی های خاص خود برخوردار بوده که می تواند برای شما حاوی نکات ارزشمندی باشد، به همین خاطر بهتر است همواره از همان ابتدای کار مدیریت خود، به بازبینی عملکرد مدیران پیش از خود بپردازید. در این رابطه استفاده از خاطرات کارمندان یا اطلاعات موجود می تواند در بیان رابطه کاملا مفید و کارساز باشد.

10- افراد را به چالش بکشید

انجام کارهای روزانه و تکراری در درازمدت افراد را خسته خواهد کرد. این امر بدون شک روی عملکرد آنها تأثیر منفی خواهد گذاشت، به همین خاطر لازم است همواره چیزی جدید برای کارمندان خود داشته باشید تا از یکنواختی اقدامات آنها کاسته شود. با این حال این امر الزاما نباید کاری جدید باشد و حتی یک تفریح کوچک نیز می تواند به خوبی خستگی افراد را برطرف کرده و اوضاع را به حالت ایده آل برگرداند.

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HeVX5qnD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه