اگر کسی استارت آپ شما را نشناسد، بهترین ایده های کسب و کار شما هیچ موفقیت مهمی نخواهند داشت.
بیل گیتس (Bill Gates)، بنیان گذار مایکروسافت می گوید: «اگر یک دلار از پولم باقی مانده باشد، آن را خرج روابط عمومی می کنم.» اگر بهترین ایده برای یک کسب و کار را دارید یا اگر صاحب یک کسب وکار نوپا هستید، باید بدانید اگر کسی شما را نشناسد، بهترین ایده های کسب و کار شما هیچ موفقیت مهمی نخواهد داشت.
امروزه، داشتن یک استراتژی مناسب روابط عمومی در هر کسب و کاری برای ارتباط با جامعه و انواع مخاطبانش ضروری است. شرکت ها و برندهای بزرگ و بین المللی، با توجه به توانایی مالی که دارند می توانند از مجموعه های روابط عمومی متخصص در این حوزه بهره ببرند و طی یک برنامه ارتباطی جامع، پیام خود را با ابزار مناسب به مخاطب یا مخاطبانی که می خواهند با آنها حرف بزنند برسانند، اما این ضرورت، فقط نیاز شرکت های بزرگ نیست و طبعا کسب وکارهای نوپا یا استارت آپ ها بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی مجموعه و خدماتی که ارائه می دهند دارند. استارت آپ ها با توجه به شرایط و توان مالی کمی که دارند قطعا نمی توانند به اندازه برندهای معتبر، از شرکت های مشاور روابط عمومی استفاده کنند، اما می توانند نیاز خود را برای معرفی مجموعه خدمات و محصولاتی که ارائه می دهند، تأمین کنند.
به گزارش نوپانا، در ایران با توجه به رشد و توسعه استارت آپ ها، استفاده از یک برنامه مشخص روابط عمومی با استفاده از ابزار رسانه ها و شبکه های اجتماعی، می تواند به شناسایی بیشتر یک مجموعه و خدماتش کمک کند، اما در ابتدای کار باید توجه کرد که اگرچه هر کسی دوست دارد بیشترین تعداد ممکن از کاربران، خدماتش را به کار بگیرند و مجموعه اش را بشناسند، اما داشتن یک گروه مخاطب هدف و مشخص در ابتدای کار، ایجاد آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره یک استارت آپ را ساده تر می کند.
یکی از ابزارها برای رسیدن به این هدف، رسانه های چاپی و آنلاین هستند. انتشار خبر درباره خدمات و محصولاتی که یک استارت آپ ارائه می دهد یا معرفی ایده کسب وکار در یک مقاله یا انجام مصاحبه با صاحب ایده، می تواند یکی از بخش های برنامه اصلی روابط عمومی در استارت آپ ها باشد.
وقتی بخشی از موفقیت در اطلاع رسانی به مخاطبان گروه اول و اصلی حاصل شد، می توان حوزه فعالیت روابط عمومی را گسترش داد و جامعه مخاطبان بیشتری را برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی هدف قرار داد. بعد از هدف آگاهی بخشی یا اطلاع رسانی درباره یک استارت آپ به مخاطبان هدفش می توان در مراحل بعدی، معرفی استارت آپ و شهرت آن را هدف قرار دارد. این یکی از مهم ترین اهدافی است که با روابط عمومی مناسب می توان به آن رسید.
افزایش شهرت یک استارت آپ، نگاه مثبت و حسن نیت برای آن مجموعه به همراه دارد. استفاده از شبکه های اجتماعی، شانس بزرگی برای رسیدن به این هدف و دیده شدن هستند. نباید قدرت فیس بوک، توئیتر و ابزارهای مشابه را نادیده گرفت.
این فقط گوشه ای از اهمیت روابط عمومی در کسب وکار است. با این حال، بسیاری از کسب و کارها و البته استارت آپ ها، سرمایه شان را جای دیگری خرج می کنند و از اهمیت روابط عمومی چشم پوشی می کنند. گرچه روابط عمومی خوب ممکن است به سود فوری منجر نشود، اما در طولانی مدت، کسب وکار را ارتقا می دهد.
امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می شود که نقل قول ابتدای این یادداشت از بیل گیتس که همه چیز را درباره کسب وکار می داند، انکار کند.