پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

9 کتاب ضروری برای موفقیت در امر مدیریت

6 سال پیش ( 1396/9/27 )
پدیدآورنده : امیرآل‌علی  

اگرچه برخی بر این باورند که موفقیت امری ذاتی است و تنها برخی افرد با ویژگی و شرایط خاص قادر به دستیابی به آن هستند، با این حال واقعیت این است که این شرایط تنها می تواند سرعت پیشرفت و ترقی انسان را افزایش داده و به اصطلاح کار را آسان تر کند. درواقع همه چیز به دست خود افراد است و این امر به این معناست که هر فردی می تواند به خواسته های خود دست پیدا کند. اگرچه این واقعیت کاملاً ساده است با این حال اکثر افراد در این زمینه با مشکل مواجه بوده و همین امر باعث می شود تا شاهد تنها قشر محدودی از افراد کاملاً موفق باشیم.

با توضیحات ارائه شده حال شرکتی را تصور کنید که مدیریت آن بر عهده فردی گذاشته شده است که ابدا موفق نبوده و صرفاً به دلیل برخی شرایط به این سمت رسیده است، با توجه به اوضاع شرح داده شده، نمی توان توقع داشت که شرکت در مسیر رشد و ترقی گام بردارد و همین امر باعث خواهد شد تا هیچ اقدام رو به جلویی شکل نگیرد. با این حال این امر به این معنا نیست که شما در صورتی که از معیارهای موفقیت برخوردار نیستید، نمی توانید یک مدیر موفق باشید. درواقع با توجه به این امر که موفقیت یک امر کاملاً اکتسابی است، تنها کافی است تا در این مسیر نخستین گام را بردارید.

بدون تردید در این رابطه هیچ اقدامی به اندازه افزایش دانش نمی تواند گام نخست خوبی محسوب شود و به همین خاطر در ادامه به بررسی 9 کتاب ضروری برای موفقیت در امر مدیریت خواهیم پرداخت. در این بخش توجه به این نکته کاملاً ضروری است که میلیون ها کتاب در این رابطه وجود دارد که بدون شک اگر بخواهید همه آنها را مورد مطالعه قرار دهید، زمان زیادی را از دست خواهید داد و با توجه به این امر که هر کتابی ارزش مطالعه ندارد، بهتر است همواره اولویت خود را روی موارد منتخب قرار دهید.

1-کتاب استراتژی اثربخش اثر پیتر دراکر

این کتاب به افراد توانایی انجام دادن درست هر کاری را یادآوری می کند. بدون تردید این امر تنها تحت شرایطی میسر خواهد بود که تمرکز خود را روی اهداف اصلی خود گذاشته و از سایر اقدامات غیرضروری صرف نظر کرده یا حداقل آنها را در اولویت های آخر زندگی خود قرار دهید.

برای مثال حضور در شبکه های اجتماعی برای افراد تنها یک سرگرمی محسوب می شود با این حال برخی در استفاده از آن به قدری اعتیار پیدا می کنند که عملاً مدیریت زمان آنها را تحت تأثیر قرار داده و باعث می شود از انجام کارهای ضروری خود عقب بمانند. آقای دراکر در این کتاب پنج مهارت اصلی در تجارت را با ذکر راهکارهایی برای دستیابی به هر یک و انجام بهتر آن، معرفی می کند که بدون شک برای هر مدیری کارساز و مفید خواهد بود.

2-کتاب مدیر یک دقیقه ای اثر کین بلانچارد و اسپنسر جانسون

مدیر یک دقیقه ای سمبلی است که به هر یک از ما یادآوری می کند که هر روز یک دقیقه به چهره افرادی که بر آنها مدیریت می کنیم نگاه کنیم و به خاطر بسپاریم که آنها مهم ترین منابع ما هستند. به بیانی دیگر این کتاب در حقیقت گردآوری ساده ای است از چیز هایی که برخی انسان های دانا به ما آموخته اند و همچنین چیز هایی که ما از یکدیگر آموخته ایم.

به طور خلاصه این کتاب در تلاش برای بیان این مفهوم است که شفافیت در مورد اهداف، موجب صرفه جویی زیاد در انرژی می شود و از این انرژی می توان در کارهای دیگر استفاده کرد. در رابطه با داستان این کتاب می توان گفت یک مرد جوان، سراسر جهان را به جست وجوی یک مدیر بزرگ می پردازد. او می خواهد برای این مدیر بزرگ کار کرده و یاد بگیرد مانند وی مدیر بزرگی شود. اما بسیاری از جاهایی که او می رود انگیزه ای در او ایجاد نمی کند.

او مدیران خشنی را ملاقات می کند که کارکنان آنها را دوست ندارند، و مدیران خوش مشربی که کارکنان خود را دوست دارند اما توجه کافی به سود و زیان شرکت ندارند. در آخر فردی را می یابد که ترکیب کاملی از موارد ذکر شده بوده و به کارمندان و اوضاع شرکت به نحوی شایسته توجه دارد که نام وی مدیر یک دقیقه ای است که نام کتاب نیز بر همین اساس انتخاب شده و معروف ترین کتاب این لیست محسوب می شود. وجه تمایز این کتاب با سایرین در این امر است که بیان آن قالبی داستانی داشته و از نثری ساده و قابل فهم برای همگان برخوردار است با این حال این امر به معنای بی ارزش بودن این کتاب نبوده و همواره حاوی نکات طلایی و سودمند برای هر مدیری می باشد.

3- کتاب اصل دیلبرت اثر اسکات آدامز

این کتاب یکی از بهترین و در عین حال شوخ طبعانه ترین کتاب هایی است که در حوزه کسب وکار نوشته شده است. اسکات آدامز، نویسنده و کاریکاتوریست این کتاب، به جزئی ترین بخش های دنیای کسب وکار اشاره کرده و به پوچی هایی که در آن اتفاق می افتد پرداخته است. درواقع این کتاب در تلاش است تا مفاهیم عمیق اقتصادی را در قالبی طنز و با بیانی کنایه آمیز مطرح کرده که خواندن آن بدون شک فارغ از درس هایی که به همراه دارد، از جذابیت بالایی نیز برخوردار خواهد بود به نحوی که کمتر کسی را می توان یافت که از خواندن آن دچار خستگی شود.

4-کتاب عصر سنت گریزی اثر چارلز هندی

این کتاب با مقدمه ای شروع می شود که در آن به مقایسه تفکرات افراد خواهان تغییر و گروه های حافظ وضع موجود می پردازد و با این مقدمه به بیان این امر می پردازد که تغییرات در چه بخش هایی باید صورت گرفته و در چه بخش هایی الزامی در رابطه با آن وجود ندراد و نحوه و سرعت آن نیز به چه شکل باید باشد. در آخر نیز بیان می کند که اکثر افراد از اهمیت تغییرات در زندگی و کار خود آگاه هستند با این حال بهانه هایی دارند که تحت عنوان موانع مطرح می شوند که به بررسی و ارائه راهکار در رابطه با هر یک می پردازد.

5-کتاب هنر جنگ اثر سان تزو

2500 سال پیش فردی در چین تصمیم می گیرد تا تمام فنون نظامی را در کتابی گردآوری کرده و آن را تقدیم پادشاه وقت کند. نتیجه این امر تألیف بزرگ ترین کتاب تاریخی در حوزه جنگاوری می شود که مطالب آن به قدری مهم و کاربردی می باشد که مورد توجه اقتصاددانان مطرح نیز قرار گرفته است. این کتاب کوچک با نثرب ساده شامل 13 فصل است که در آن فرماندهان باید با به کارگیری هر یک، شرایط چیرگی بر دشمن را مهیا سازند.

عقیده نویسنده این کتاب این است که هیچ خیری در جنگ نبوده و باعث بروز مشکلات اقتصادی زیادی خواهد شد و کشورها تا زمانی که مجببور نشده اند نباید به این امر مبادرت ورزند. علت اهمیت این کتاب در حوزه اقتصاد این است که راهکارهای پیروزی را بیان می کند. این امر اگرچه ابتدا کمی عجیب به نظر می رسد با این حال واقعیت این است که نباید پیروزی را تنها مختص به نبردهای میدان جنگ دانست و رقابت های بین شرکت ها و موارد اینچنینی را نیز شامل می شود. درواقع این امر شما را در رقابت با هر چیزی یاری خواهد کرد.

6-کتاب با خود به محل کار نیاور اثر سیلویا لافیر

ریشه بسیاری از مشکلات افراد در رفتارهای نادرست آنها است و این کتاب با بیان آن و تأثیرات مخربی که می تواند به همراه داشته باشد در تلاش است افراد را قانع سازد تا آنها را کنار گذاشته یا حداقل در محیط کاری آنها را بروز ندهند. با این حال موضوع و مطالب این کتاب به سادگی توضیحات ما نبوده و به ریشه دلایل رفتارهای نادرست افراد نیز می پردازد که این خود باعث می شود اندکی روان شناسی نیز در این کتاب یافت شود. بدون تردید در راستای موفقیت لازم است رفتارهای خود را به سطح افراد حرفه ای نزدیک کنید که حذف عادات نادرست خود گامی سودمند در این رابطه محسوب می شود.

7-کتاب شاهزاده اثر نیکولو ماکیاولی

اگرچه نویسنده این کتاب همواره متهم به حمایت از ظالمان بوده است اما تقریباً تمامی آثار وی در حوزه اقتصاد به رشته تحریر درآمده است. با این حال این کتاب بنا به دلایلی که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت از جایگاهی ویژه نزد مدیران برخوردار است. درواقع این کتاب با نگاهی جدید، قدرت را آنگونه که هست مطرح می سازد و نه به شیوه رایج که مبتنی بر ایده آل ها و آنچه که باید صورت پذیرد. همین امر هم باعث می شود فضای این کتاب کاملاً ملموس و حقیقی باشد که خود حاوی نکات فراوانی در راستای دستیابی به قدرت و حفظ آن است. این کتاب شامل 26 فصل بوده که به دلیل سیر تاریخی آن خواننده را خسته نخواهد ساخت.

8-کتاب 21 قانون انکارناپذیر رهبری اثر جان.سی مکسول
این کتاب همانگونه که از اسمش پیداست شامل 21 فصل بوده که به ترتیب عبارتند از: «قانون درپوش»، «قانون نفوذ»، «قانون فرآیند»، «قانون جهت یابی»، «قانون ای.اف.هاتون»، «قانون استوار»، «قانون احترام»،«شم و شهود»، «قانون مغناطیس»، «قانون ارتباط»، «قانون حلقه درونی»، «قانون اختیاردادن»، «قانون بازآفرینی»، «قانون پذیرش»، «قانون پیروزی»، «قانون تحرک»، «قانون اولویت»، «قانون ازخودگذشتگی»، «قانون زمان بندی»، «قانون رشد انفجاری» و «قانون میراث». درواقع آشنایی با این مفاهیم که در قالب قانون بیان می شود شما را در این چارچوب فکری قرار خواهد داد که دارای کدام یک از اصل های معرفی شده بوده و از کدام موارد بی بهره می باشید. با این آگاهی قادر خواهید بود برای جبران نقص های خود برنامه ریزی کنید که خود آن کتاب در پایان هر فصل تمرینی را برای رسیدن به هر یک بیان می سازد که خود امری مطلوب محسوب می شود و بیانگر جامعیت آن است.

9- کتاب چگونه در جذب دوست و تأثیرگذاری بر افراد موفق ظاهر شویم، اثر دیل کارنگی

پیام کلی این کتاب بر پایه آموزش نکاتی است که به افراد در راستای ایجاد ارتباطات قوی و درست کمک خواهد کرد. این کتاب شامل چهار بخش کلی است. 1-شیوه های اساسی رفتار با دیگران 2- روش های کسب محبوبیت 3- چگونه عقاید دیگران را به خود نزدیک کنید 4-چگونه بدون رنجاندن افراد در آنها تغییرات مدنظر را اعمال کنیم.

بدون تردید یک مدیر باید از توانایی جذب سایرین برخوردار باشد که این کتاب کمکی شایان در این رابطه خواهد بود. در رابطه با این کتاب جالب است بدانید که پس از گذشت 80 سال از انتشار اولین نسخه، این کتاب که به عنوان آیین دوستیابی نیز یاد می شود، همچنان پرفروش بوده و از جمله کتاب های مورد پسند و توصیه شده توسط سرمایه گذار افسانه ای وارن بافت است. اگرچه افراد تمایل به محدود سازی روابط خود دارند با این حال آقای دیل بر این باور است که در راستای موفقیت لازم است تا دایره ارتباطات خود را افزایش داده و به حد معینی محدود نباشید. همچنین این کتاب حاوی تعداد زیادی نقل قول از افراد مشهور جهان می باشد که خود از دلایل پرفروشی هرساله آن از زمان انتشار نخستین نسخه آن محسوب می شود.

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1LBQNPmc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه