10 گام ایجاد برند - فرصت امروز

سه شنبه, 05 دی 1396 - 12:45

10 گام ایجاد برند

بدون تردید هیچ کسب وکاری را نمی توان بدون در اختیار داشتن نام تجاری آغاز کرد. اهمیت این امر به قدری بالا است که می تواند اقدامات آینده شما را نیز تحت تاثیر مستقیم قرار دهد. به همین خاطر تمامی مدیران به دنبال راهکارهای ایجاد نام تجاری قدرتمند هستند و برای آن وقت و هزینه بسیار صرف می کنند.با این حال ممکن است تمامی شرکت ها منابع مالی لازم جهت سفارش برند را نداشته باشند و همین امر باعث می شود به شکلی غیر حرفه ای و نادرست این کار را انجام دهند.

در همین راستا قصد داریم در این مقاله به 10 گام اساسی در ایجاد یک برند قدرتمند بپردازیم.

1- خود را بشناسید

در ابتدای کار لازم است درک درستی از اهداف و نوع فعالیت خود داشته باشید تا بتوانید برند مناسب خود را شکل دهید. درواقع سیاست کاری شما در تمامی قسمت های آن تأثیر گذار خواهد بود و آن را شکل خواهد داد. برای مثال در صورتی که محصولی برای کودکان تولید می کنید، شکل لوگو و شعار انتخابی شما باید به فضای کودکانه نزدیک باشد تا مخاطب های خردسال شما بتوانند با آن ارتباط برقرار سازند. اگرچه خودشناسی در ابتدا امری بسیار ساده به نظر می رسد، با این حال نتایج حاکی از آن است که بسیاری از مدیران پاسخ درست را به این پرسش به ظاهر ساده نمی دهند، به همین خاطر لازم است زمانی را صرف فکر کردن در این رابطه بکنید و پس از آن دیگر از چارچوب اهداف خود خارج نشوید.

برای این امر بهتر است روی برگه ای سؤالاتی را طرح کنید. این سؤالات باید شامل مواردی نظیر، دلیل انجام این کار، نقطه پایان، عامل تمایز شما نسبت به سایرین و مواردی از این قبیل باشد. فراموش نکنید تا زمانی که به این سؤالات پاسخی درست و منطقی نداده اید، نباید مراحل دیگر را در دستور کار خود قرار دهید.

2- اطلاعات بدهید

در این مرحله لازم است هر آن چیزی را که در رابطه با شرکت و کار خود در ذهن دارید روی کاغذ پیاده کنید. توصیه می شود در این رابطه ذهن خود را محدود نکرده و هر اطلاعاتی را اضافه کنید. این امرممکن است بیش از یک روز طول بکشد، با این حال باید زمانی از آن دست بکشید که اطمینان دارید تمامی موارد را ذکر کرده اید. در این رابطه نگران حجم بالای مطالب نباشید. در ادامه با قرار دادن فیلتر می توانید به راحتی موارد غیرضروری و نامرتبط را حذف کنید. این امر به شما چارچوبی فکری خواهد داد که در مراحل بعد کمک شایانی محسوب می شود.

3- سه کلمه برای توصیف کسب وکار خود انتخاب کنید

بدون تردید بهترین برندها بدون در اختیار داشتن شعاری مناسب، نمی توانند تأثیر لازم را داشته باشند. به همین خاطر توصیه می شود قبل از طراحی آرم تجاری در این رابطه اقدام کنید. با این حال توجه داشته باشید که به کار بردن جملات طولانی به علت مدت زمانی که از افراد خواهد گرفت، نمی توانند گزینه های مناسبی باشند. استاندارد جهانی در این رابطه تنها سه کلمه است، به همین خاطر بهتر است مواردی را ذکر کنید که معرف بهتری برای شرکت شما خواهند بود. فراموش نکنید که در تمامی مراحل می توانید از کمک سایر افراد نیز استفاده کنید و الزامی وجود ندارد که حتما به تنهایی تمامی کارها را پیش ببرید.

4- استایل خاص خود را ایجاد کنید

بدون تردید تنها زمانی در ذهن ها ماندگار خواهید شد که به نوعی منحصربه فرد باشید. به همین خاطر لازم است استایل خاص خود را انتخاب کنید. این امر خصوصا در رابطه با نوع دکوراسیون شرکت و نمایندگی های فروش، قالب سایت و صفحه های شما در شبکه های اجتماعی تأثیر گذار خواهد بود. فراموش نکنید که این امر باید در ارتباط با نوع کسب وکاری که انجام می دهید باشد تا تأثیر لازم را روی مخاطب بگذارد. با انتخاب این امر شما وارد اولین مراحل طراحی لوگو خواهید شد.

5- به جزییات توجه داشته باشید

در این مرحله شما اقدام به طراحی آرم تجاری خود خواهید کرد، به همین خاطر لازم است تمامی جزییات آن را مشخص سازید. این جزئیات شامل رنگ، گرافیک و... است که همگی باید با توجه به کسب وکار شما انتخاب شوند. درواقع با توجه به اینکه برند شما معرف شرکت خواهد بود، لازم است بیشترین میزان ارتباط را میان آن دو ایجاد کنید. در این رابطه بهتر است از رنگ های متنوع ولی در یک طیف استفاده کنید. همچنین در رابطه با فونت نیز بهتر است تنوع کافی داشته باشید تا مخاطب به خوبی غافلگیر شود.

6- لوگوی خود را طراحی کنید

در این مرحله اگر بخواهید خودتان آن را انجام دهید، باید در زمینه طراحی حرفی برای گفتن داشته باشید. در غیر این صورت بهتر است از فردی توانا در این حوزه استفاده کنید. بهتر است چند طرح اولیه داشته باشید و پس از شکل دادن به هر یک، بهترین را از میان آنها انتخاب کنید. همچنین بهتر است تمامی عناصر زیبایی شناختی را در این رابطه انجام دهید تا نیازی به انتخاب لوگویی جدید نباشد. توجه به این امر ضروری است که آرم شما قرار است در ذهن مخاطب نقش ببندد و تغییر مداوم آن به این امر لطمه وارد می کند.

7- پوشه ای از اقدامات خود شکل دهید

بهتر است تمامی مراحل را در جایی یادداشت کنید. این امر ممکن است بعدها خصوصا در مواقعی که قصد تشکیل شرکت جدیدی دارید، کمک رسان باشد. همچنین در صورت موفقیت شما می تواند بخش جذابی در تاریخچه شرکت برای مخاطب باشد که در صورت یادداشت نکردن آن از همان ابتدا مرور خاطرات شما همراه با ضعف ها و فراموشی هایی خواهد بود. همچنین بهتر است مطالب خود را با عکس هایی همراه سازید تا آرشیو بهتر و کامل تری در دسترس باشد.

8- از اهمیت صدا غافل نشوید

در بهترین حال برند شما تا به این مرحله تنها دیده خواهد شد، با این حال لازم است حواس بیشتری را معطوف به خود کنید. در این رابطه بهترین گزینه شنوایی است. درواقع در صورتی که بخواهید تبلیغات تلویزیونی داشته باشید، دیگر تنها نمایش برند کافی نخواهد بود، بنابراین شما به فردی نیاز دارید تا گوینده شعار شما و اطلاعات مدنظر شما برای مخاطب باشد. بسیاری از شرکت ها در این رابطه کاملا بی سلیقه عمل و هر فردی را که صدایی رسا داشته باشد برای آن انتخاب می کنند. این دسته از مدیران از جادوی صدا غافل هستند.

درواقع بهتر است لحن فرد گوینده و موارد دیگر آن با توجه به نوع فعالیت شما باشد. برای مثال در صورتی که محصولات مرتبط با آقایان تولید می کنید، استفاده از صدای یک زن کاملا غیر حرفه ای خواهد بود و در صورتی که حوزه فعالیت شما در رابطه با کودکان است لحن گوینده باید بسیار نزدیک به خود آنها باشد تا تأثیر لازم را بگذارد.

9- معرف های برند خود را انتخاب کنید

در این مرحله لازم است تعیین کنید که به چه صورت می خواهید نام تجاری تان را به شهرت برسانید. بدون تردید در عصر حاضر با رشد روزافزون تکنولوژی شما گزینه های متنوع و متعددی را در اختیار خواهید داشت. با این حال باید از میان تمامی روش های موجود بهترین ها را انتخاب کنید که صرف بهترین بودن امری مطلق نبوده و بدون شک برای هر شرکت تفاوت خواهد داشت. به همین خاطر در این مرحله الگوبرداری از سایر شرکت ها تنها نتیجه منفی به همراه خواهد داشت.

10- علاوه بر شهرت، محبوبیت خود را نیز افزایش دهید

با رسیدن به این مرحله بدون تردید برند شما به سطح مطلوبی از شهرت رسیده و به خوبی دیده شده است. با این حال این امر به تنهایی نمی تواند محرک فرد برای خرید از شما باشد. به همین خاطر لازم است علاوه بر خیره کردن چشم ها، بر قلب مخاطب خود نیز نفوذ کنید. این امر تنها زمانی میسر خواهد بود که کاری را انجام دهید که موردپسند مشتری باشد و منجر به افزایش رضایت آنها خواهد شد. برای مثال بسیاری از فروشگاه ها مسابقه عکاسی با محصولات خود را برگزار کرده و به بهترین ها جوایزی اهدا می کنند. در این رابطه حتی اعطای تخفیف و بن می تواند جایزه در نظر گرفته شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی