جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

فرصت امروز: به نظر می رسد وعده دولت دوازدهم درباره انقلاب ریلی در حال تحقق است و روز گذشته دو قرارداد مهم ریلی در این زمینه میان ایران و شرکت های چینی امضا شد؛ یکی قرارداد ساخت راه آهن شیراز - بوشهر به ارزش 700میلیون دلار بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت سایناکاست چین و دیگری قرارداد ساخت 450دستگاه مترو برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت پوژن چین.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که این روزها زمزمه های استیضاح او در مجلس هر روز جدی تر می شود، چندی پیش از اجرای بزرگ ترین نهضت ریلی در کشور خبر داده و فروردین ماه امسال درباره نوسازی ناوگان لکوموتیو و واگن گفته بود: «سن لکوموتیو و واگن را از 64 سال به 45 سال کاهش داده ایم و به زودی واگن های با عمر 35 سال را هم کنار خواهیم گذاشت.»

در همین زمینه، بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که تعداد کل لکوموتیوهای ایران در سال 1391 برابر 778 دستگاه و تعداد واگن های باری در سال 1391 برابر 22 هزار و 230دستگاه بوده است. همچنین بررسی آماری تعداد سالن های مسافری نشان می دهد که در پایان سال 1392 تعداد این سالن ها حدود 2 هزار و 105دستگاه بوده است.

طبق برنامه وزارت راه و شهرسازی، از سال 1392 تا بهمن سال 1396 در جهت توسعه ناوگان ریلی، در مجموع 111 دستگاه لکوموتیو نو، 49 دستگاه لکوموتیو بازسازی شده و 30 دستگاه لکوموتیو وارداتی وارد ناوگان ریلی کشور شده است. همچنین 287 دستگاه واگن مسافری نو و وارداتی، 91دستگاه واگن مسافری بازسازی و تبدیل شده، 76دستگاه واگن خودکشش (ریل باس و ترنست) و 2 هزار و 450 واگن باری نو به مجموعه ناوگان ریلی کشور افزوده شده است.

در حال حاضر توسعه شبکه ریلی از اولویت های دولت است و ایجاد زیرساخت های حمل ونقل و شهر های ریل پایه به یک استراتژی بلندمدت بخش حمل و نقل ایران تبدیل شده است. هم اکنون طول خط آهن کشور به حدود ۱۳ هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد در پایان ۱۴۰۴ طول شبکه ریلی کشور را به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش دهد و بخش زیادی از بار و مسافر از جاده به روی ریل منتقل شود.

طبق برنامه ریزی های وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن قرار است در چشم انداز ۱۴۰۴ بیش از ۳۰درصد بار و ۲۰درصد مسافر کشور با شبکه حمل ونقل ریلی جابه جا شوند و یکی از برنامه های مهم و اولویت دولت توسعه شبکه حمل ونقل ریلی در کشور است.

گزارش «فرصت امروز» از امضای ساخت راه آهن شیراز – بوشهر و همچنین قرارداد ساخت 450دستگاه مترو برای سه کلانشهر کشور را در ادامه می خوانید.

5 مرکز استان به شبکه ریلی وصل می شوند

قرارداد ساخت راه آهن شیراز - بوشهر به ارزش 700 میلیون دلار روز چهارشنبه با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و شرکت سایناکاست چین به امضا رسید.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در آیین امضای این قرارداد، توسعه شبکه ریلی را اولویت دولت دانست و گفت: مسیر تأمین مالی و روند مطالعات و تکمیل برآورد ریالی پروژه ها پیش از این، از سوی وزیر راه و شهرسازی تعیین شده است.

خیرالله خادمی ادامه داد: 3 هزار و 410 کیلومتر مسیر ریلی در حال مطالعه و اجرا داریم که بخش هایی از آن به بهره برداری رسیده، اما هدف اصلی ما اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی تا اوایل سال 97 است.

او با بیان اینکه برای تکمیل محورهای ریلی باید تأمین اعتبار از منابع خارجی پیگیری می شد، افزود: هفت پروژه در برنامه تأمین مالی قرار گرفت که 2هزار و 270 کیلومتر طول دارد و مطالعات فاز یک و دو آنها باید انجام می شد تا در نهایت، با فاینانسر برای تأمین مالی به توافق می رسیدیم.

به گفته خادمی، برای این هفت پروژه، 12 هزار و 800 میلیارد تومان هزینه اجرا در نظر گرفته شد که یکی از این پروژه ها خط آهن شیراز - بوشهر بود.

وی با بیان اینکه مسیر کریدور ریلی به سمت جنوب باید تکمیل می شد تا ادامه مسیر از شیراز به بوشهر متصل شود، افزود: مطالعات فاز یک و دو پروژه تا بوشهر به اتمام رسید و با کارشناسی در شرکت ساخت و همکاری فاینانسر چینی و همکار ایرانی توافق شد که مبنای برآورد مالی براساس فهرست بهای ایران باشد که کار بزرگی محسوب می شود.

وی افزود: مبلغ توافق شده برای این پروژه ۲۳۶۰میلیارد تومان به صورت ریالی است که معادل ۷۰۰ میلیون دلار یا ۵ میلیارد یوان چین است.

خادمی افزود: برآورد مسافر و بار در این محور طی ۲۰ سال آینده در بخش مسافر سالانه یک میلیون نفر و در بخش بار سالانه ۱۲ میلیون تن است و این مسیر در دو قطعه ۲۵۰ و ۲۰۰ کیلومتری اجرا می شود.

ریل ها به دریا می رسند

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: توسعه شبکه ریلی و اتصال این شبکه به بنادر از سیاست های دولت دوازدهم بود و در ابتدای فعالیت دولت پروژه جزیره نگین در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه بندر بوشهر در داخل شهر محصور است، گفت: در توسعه بندر بوشهر با محدودیت هایی روبه رو بودیم، بنابراین درصدد برآمدیم که با تکمیل جزیره نگین این بندر را به شبکه ریلی متصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث این خط هم از نظر مسافری و هم باری مطلوب است، گفت: با اجرای این طرح سوانح رانندگی و مصرف سوخت کاهش می یابد و شبکه ریلی گسترش خواهد یافت.

آخوندی با اشاره به اینکه پروژه راه آهن شیراز - بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام می شود، گفت: یکی از مشکلات ما در استفاده از تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای پروژه ها، تأمین سهم ۱۵درصدی آنها توسط طرف ایرانی بود که با همراهی مجلس در بودجه سال آینده این مشکل نیز برطرف و مقرر شد این میزان از محل منابع صندوق توسعه ملی تأمین شود.

سیمای شهرها تا ۴ سال آینده تغییر می کند

اما قرارداد دیگری که روز چهارشنبه میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت پوژن چین امضا شد، مربوط به قرارداد تأمین و ساخت 450 دستگاه مترو برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز بود. این در حالی است که نهم اسفندماه نیز قرارداد تأمین و تولید 960 دستگاه واگن مترو برای خطوط متروی تهران-کرج میان ایدرو و اشتدلر سوییس امضا شده بود.

منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل ایدرو در آیین امضای قرارداد ساخت 450 دستگاه واگن مترو گفت: این قرارداد به منظور حداکثر استفاده از توان داخلی کشور در حوزه واگن سازی، طرف خارجی ملزم به همکاری با شرکت واگن پارس اراک شد، بر این اساس تولید و تأمین واگن های مورد نیاز با فناوری روز جهان برای نخستین بار در شرکت واگن پارس با مشارکت شرکت خارجی انجام خواهد شد.

وی افزود: تعداد واگن ها در قرارداد مذکور 450دستگاه برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز خواهد بود و شرکت پوژن چین متعهد شده اعتبار مالی پروژه تا سقف 85درصد را از منابع کشور چین تأمین کند.

معظمی بیان داشت: در این همکاری مشترک به طور متوسط 35درصد و در نهایت 59درصد داخلی سازی واگن های آلومینیومی در ایران انجام می شود که با این توافق برنامه استفاده از حداکثر توان و ظرفیت داخلی و انتقال فناوری و دانش فنی تحقق پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به مذاکره های انجام شده برای تجهیز و راه اندازی شرکت پارس مبلغ 25میلیون یورو سرمایه گذاری در نظر گرفته شده که طرف خارجی برای این سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده است.

به گفته معظمی، در چهار سال آینده سیمای شهرها تغییر کرده و مردم واگن های بهتر، امن تر و راحت تری سوار خواهند شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nwFea7mh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه