یکشنبه, ۵ تیر(۴) ۱۴۰۱ / Sun, 26 Jun(6) 2022 /
           
فرصت امروز

درس های بازاریابی از نشنال جئوگرافیک

4 سال پیش ( 1397/1/17 )
پدیدآورنده : علی آل‌علی  


   به قلم : کریستیانا نیوبری

نشنال جئوگرافیک با بیش از 45 میلیون طرفدار در فیس بوک و 86 میلیون فالوور در اینستاگرام یکی از بزرگ ترین برندهای غیر سلبریتی حاضر در دنیای مجازی است. اگر تنها یکی از صفحات آنها در شبکه های مختلف را دنبال کنید، به خوبی دلیل موفقیت شان را متوجه خواهید شد. تصاویر و فیلم های زیبا و حیرت آور نشنال جئوگرافیک نگاه هر مخاطبی را به خود جلب می کند. 

پشت پرده موفقیت های بی نظیر نشنال جئوگرافیک براساس چهار استراتژی مرکزی هدایت می شود. در واقع این نکته را آنابل کنول (مسئول هماهنگی مسافرت های مؤسسه) در کنفرانس اخیر ITB برلین بیان کرده است. برهمین اساس در این مقاله کریستیانا نیوبری نگاهی به چهار استراتژی اصلی نشنال جئوگرافی انداخته است.

در ادامه این اصول را با هم مرور خواهیم کرد.

1- پایداری صادقانه روی برند

کنول صحبت در مورد نخستین اصل را اینگونه شروع می کند: «باید نسبت به آنچه برندتان ارائه می کند، آگاه باشید. پایداری در این امر مورد انتظار و تحسین مردم است.»

در مورد تعهد نسبت به مسئولیت پذیری اجتماعی نشنال جئوگرافیک یک چهارم درآمدش را صرف امور عام المنفعه می کند. براین اساس کمپین مردم در مقابل تغییر آب وهوا و هشتگ اقدام من در مورد آب وهوا بخشی از این اقدامات شرکت را تشکیل می دهد.

همین فعالیت های به ظاهر کوچک تا به حال موجب دریافت 10هزار عکس با موضوع تغییرات آب وهوایی از سوی کاربران سراسر دنیا شده است. کنول چنین اقداماتی را در راستای ترغیب مخاطب ها می داند: «هدف اصلی شرکت از انجام این امور تبدیل مخاطب های علاقه مند به فعالان عرصه محیط زیست است». همچنین در زمینه پرورش استعدادها نشنال جئوگرافیک تا به حال بیش از 800هزار عکس از عکاس های آماتور در 195 کشور جهان دریافت کرده است. این مؤسسه به منظور ترغیب کاربران برترین عکس های دریافتی در این بخش را بر روی اکانت رسمی اش در اینستاگرام بارگذاری می کند.

درسی برای برند شما: به تعهد برندتان توجه داشته باشید و تلاش کنید به آن جامه عمل بپوشانید. شبکه های اجتماعی بهترین پلتفرم برای اطلاع رسانی در این زمینه هستند. همچنین تشویق مخاطب ها به انجام فعالیت هایی که با تعهد برندتان همسویی دارد، یکی دیگر از کارهای جالب توجه در این زمینه است. به این ترتیب مخاطب های تان را بیش از پیش جذب برندتان خواهید کرد.

2- اهمیت اقدام فوری

کنول در مورد اهمیت فعالیت سریع اینگونه اظهارنظر می کند: «ما هر ماه بیش از 70 استوری و ویدئوی زنده را با کاربران به اشتراک می گذاریم. به طور معمول هرکدام از این برنامه ها نیز یک میلیون مخاطب به خود جلب می کند». در سفر اخیر عکاسان و دانشمندان نشنال جئوگرافیک به آفریقا تیم فنی مؤسسه تصاویری جالب را با کاربران شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت. در حقیقت افراد با مشاهده پست ها و ویدئوهای زنده این برند امکان مشاهده یک پلنگ زنده از فاصله بسیار نزدیک و در محیط زیست طبیعی اش را داشتند. به علاوه در ساعت های استراحت تیم فنی به سراغ دانشمندان رفته و امکان طرح سؤال را برای مخاطب های فراهم می کرد.

اگر علاقه مند به آگاهی از میزان موفقیت طرح پرسش و پاسخ نشنال جئوگرافیک هستید، این برنامه فقط در 3.5 دقیقه بیش از 500 کامنت دریافت کرد. این حجم از واکنش تا پایان برنامه افزایش بیشتری نیز پیدا کرد.

درسی برای برند شما: ویدئوهای زنده نشنال جئوگرافیک از نوع ارتباط های یک طرفه نیست. در حقیقت تلاش تیم فنی در برقراری نوعی دیالوگ و گفت وگو میان دست اندرکاران و افراد علاقه مند است. خروجی چنین برنامه هایی به دلیل ماهیت جذاب شان معمولا بسیار بهتر از آنچه تصور می شود، خواهد بود. بی تردید آگاهی از پرسش ها و نظرات کاربران و مشتریان نسبت به برندمان در این ویدئوهای زنده به بهترین شکل نمود پیدا می کند.

3- ایجاد عنصر تحسین

در یک فضای شلوغ و پرمحتوا مانند شبکه های اجتماعی تصاویر و ویدئوهای شما باید با اختلاف حیرت انگیزتر از سایرین باشد. پرسش اصلی در اینجا تعریف حیرت انگیز است. اجازه دهید با ذکر یک مثال به این پرسش پاسخ دهم. نظرتان در مورد ویدئوی 360 درجه از حمله یک نهنگ به شکارش که در اختیار 98 میلیون مخاطب قرار گرفته، 30 میلیون بازدید و 53 هزار بازنشر در فیس بوک داشته است، چیست؟

درسی برای برند شما: شاید شما چیزی به جذابیت یک نهنگ در حال شکار برای بارگذاری در شبکه های اجتماعی نداشته باشید. با این حال امکان استفاده از این اصل برای هر شرکتی فراهم است. هدف ساده است: مخاطب را هربار با محتوای تان حیرت زده کنید.

4- پذیرش تکنولوژی های جدید

کنول در مورد پذیرش تکنولوژی های جدید از سوی شرکت ها به یک ماجرای پیچیده اشاره می کند: «انتقادها در مورد پذیرش یا رد تکنولوژی های جدید بسیار زیاد است. با این حال به نظر من زندگی با استفاده از تکنولوژی های نوین بسیار زیباتر و هیجان انگیز تر می شود.»

به مانند کنول، کری ریچاردز (عکاس نشنال جئوگرافیک) و آدریان بالینگر (کوهنورد حرفه ای) نیز استفاده از فناوری های جدید را ضروری می دانند. در واقع این دو هنگام صعود به اورست یک ماهواره وای فای کوچک همراه خود بردند. به این ترتیب علاوه بر ارسال آخرین اخبار ویدئوهای زنده نیز در اختیار علاقه مندان قرار می دادند. با استفاد از سرویس Live فیس بوک این دو نفر پاسخگوی پرسش های گوناگون علاقه مندان در ارتفاعات اورست بودند.

ویدئوی کری و آدریان با بیش از 528هزار مخاطب علاوه بر موفقیت در جذب مخاطب آزمایشی موفقیت آمیز برای نشنال جئوگرافیک در زمینه استفاده از آخرین دستاروردهای تکنولوژی بود.

درسی برای برند شما: تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و تحول است. به همین ترتیب ابزارهای موجود در شبکه های اجتماعی نیز به طور مداوم تحول پیدا می کنند. به عنوان یک برند پیشرو همیشه اقدام به استفاده مناسب از آخرین محصولات در زمینه کسب و کار تان کنید. استفاده از این ابزارهای جدید علاوه بر بهبود فعالیت شرکت باید در زمینه جلب نظر مخاطب نیز مورد بهره برداری قرار گیرد. در زمینه ابزارهای نوین در شبکه های اجتماعی بهبود رابطه میان برندتان و مخاطب ها در اولویت قرار دارد.

منبع : hootsuite
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/td4FNlBR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه