به اعتقاد معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، توسعه کسب و کار های دانش بنیان که مهم ترین لازمه حمایت از کالای ایرانی است با رونق و توسعه کسب و کارهای استارت آپی و دانش بنیان حوزه خدمات و فناوری اطلاعات و ارتباطات اتفاق می افتد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بازدید از دستاوردهای گروه حصین با اشاره به اهمیت بازارسازی برای کسب و کارهای استارت آپی و دانش بنیان گفت: رشد کسب و کارهای دانش بنیان فناوری مهم ترین لازمه تحقق حمایت از کالای ایرانی است و این امر با رشد و رونق استارت آپ های حوزه خدمات اتفاق می افتد.
ستاری، با اشاره به رشد فزاینده کسب و کارهای استارت آپی حوزه خدمات گفت: تا زمانی که کسب و کارهای استارت آپی وجود نداشته باشد، شرکت های دانش بنیانی که در مرزهای دانش و فناوری حرکت کنند پا نمی گیرد و بر همین اساس، حمایت از این استارت آپ ها که هماهنگ و به موازات یکدیگر رشد می کنند، باید توسط بخش خصوصی محقق شود.
فرهنگ سازی و استاندارد مهم ترین لازمه عرض اندام کالای ایرانی در عرصه بین المللی
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مهم ترین گلوگاه راه توسعه فناوری ایرانی را فرهنگ سازی دانست و افزود: ماهیت فناوری تا پیش از این در کشور ما بر پایه واردات بنا نهاده شده بود که مهم ترین منشأ این چالش، تکیه اقتصاد کشور بر پایه منابع نفتی است. بر همین اساس همان گونه که در صادرات فناوری مشکلات جدی مواجه هستیم در فرهنگ سازی ترویج استفاده از کالا و خدمات ایرانی نیز مشکل داریم.
وی افزود: این مشکل در حوزه دانش بنیان پیچیده تر می شود چراکه تأییدیه ها، آزمایش ها و رسیدن کالاهای دانش بنیان تولید داخلی به معیارهای استاندارد جهانی، به دلیل وارداتی بودن ساختارهای تأییدکننده و عدم همخوانی با استانداردهای جهانی، صادرات و رقابت کالاهای دانش بنیان ایرانی را با چالش های جدی مواجه می سازد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در حوزه اخذ استانداردها و تأییدیه کالاهای دانش بنیان ایران ساخت اتفاق افتاده است، افزود: اگرچه ساختارهای فرهنگی و اقتصادی دچار تعارضاتی با اقتصاد دانش بنیان هستند، اما باید با یک حرکت مستمر و جدی مشکلات فراروی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها برطرف شود.