آلفابت گزارش مالی مربوط به سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ میلادی را منتشر کرده که نشان از افزایش سوددهی این کمپانی همزمان با افزایش هزینه های آلفابت دارد.
به گزارش زومیت، آلفابت گزارش مالی مربوط به زمستان ۲۰۱۸ را منتشر کرده که براساس آن سوددهی غول جست وجو با وجود نگرانی های مطرح شده در رابطه با حریم خصوصی کاربران، بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. علاوه بر افزایش درآمد آلفابت از فروش تبلیغات در گوگل، سرمایه گذاری غول جست وجو در سایر استارتاپ ها نیز باعث شده سوددهی این کمپانی بیش از پیش افزایش پیدا کند. از جمله استارتاپ های درآمدزای آلفابت باید به اوبر اشاره کرد.
سود خالص کسب شده توسط اسپاتیفای با افزایش ۷۴.۳درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷۳درصد افزایش پیدا کرده و از ۵.۴ میلیارد دلار به ۹.۴ میلیارد دلار رسیده که پیشرو بودن این کمپانی در زمینه تبلیغات دیجیتال در بازار جهانی را نشان می دهد. رشدی که آلفابت طی زمستان سال جاری شاهد آن بوده، برای اولین بار پس از رشد فزاینده طی سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۹ میلادی اتفاق افتاده است.
درآمد تبلیغاتی آلفابت که تقریبا بخش بزرگی از درآمد این کمپانی را شامل می شود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۴درصد افزایش یافته و به ۲۶.۶ میلیارد دلار رسیده است. سایر درآمدهای آلفابت که شامل خودروهای خودران ویمو نیز می شود بیش از ۱۵۰ میلیون دلار اعلام شده که در مقایسه با زمستان سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۴درصد افزایش پیدا کرده است.
گوگل در حالی طی زمستان سال جاری شاهد افزایش درآمد خود بوده که رگولاتوری ها نظارت خود برای حفظ هرچه بیشتر حریم خصوصی را روز به روز بیشتر می کنند. از جمله این رگولاتوری ها باید به اتحادیه اروپا اشاره کرد که در نظر دارد تا جریمه ای معادل ۴درصد از درآمد سالانه کمپانی را در صورت زیرپاگذاشتن حریم خصوصی کاربران تعیین کند.
یکی از دلایل افزایش سوددهی آلفابت، تغییر در ساختار حسابداری گوگل است که درآمد و سود کسب شده توسط استارت آپ هایی را که این کمپانی در آن سرمایه گذاری کرده نیز مشخص می کند. برای مثال آلفابت ۳ میلیارد دلار از سود خالص کسب شده خود را مرهون درآمدهایی است که استارتاپ هایی که آلفابت روی آنها سرمایه گذاری کرده اند، برای این کمپانی به ارمغان آورده است.