پنجشنبه, ۱۱ آذر(۹) ۱۴۰۰ / Thu, 2 Dec(12) 2021 /
           
فرصت امروز
بررسی 7 راهکار کاربردی

برندها و مسئله ایجاد جنبش اجتماعی

1 سال پیش ( 1399/8/18 )
پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : میریام سیدیبه  

بزرگ ‎ترین برندها برای امری فراتر از محصولات‎ شان در کنار مشتریان حضور پیدا می ‎کنند. بدون تردید تلاش برای فروش محصولات در میان برندهای مختلف نقطه اشتراک محسوب می ‎شود. اغلب برندهای بزرگ علاوه بر تلاش برای توسعه کسب و کار و فروش بیشتر اقدام به تعهد نسبت به یک ارزش اجتماعی و انسانی می ‎کنند. این امر آنها را در کنار جامعه و مقابل آنچه دشمنان جامعه تلقی می‎ شود، قرار خواهد داد. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای ساماندهی جنبش ‎های اجتماعی با اهداف مختلف هستند. کمک به افراد نیازمند، حفاظت از محیط زیست، مقابله با آلودگی فزاینده شهرها و همچنین شرکت در کمپین ‎هایی نظیر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله تعهدات کسب و کارها محسوب می‎ شود. بی تردید هر کسب و کاری علاقه مند به ساماندهی یک جنبش اجتماعی در راستای جلب دامنه هرچه وسیع تری از مشتریان است. نکته اساسی در این میان آشنایی با اصول این کار است. در ادامه برخی از نکات اساسی در این زمینه مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

برندها مسئله ایجاد جنبش اجتماعی

1. رفتن به فراسوی برند

تمرکز بر روی اهداف اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. اشتباه برخی از برندها تلاش برای برندسازی و بازاریابی برای کسب و کارشان از طریق ارزش ‎های اجتماعی است. این امر اغلب موجب بی ‎اعتمادی مخاطب هدف به جنبش مورد نظر می ‎شود. تمرکز بر روی اهداف و الزامات جنبش اجتماعی باید بیشتر از موقعیت و محاسبات مربوط به برند مدنظر قرار گیرد. این امر شامل تلاش برای تعامل با مخاطب هدف در راستای رسیدگی به ارزش اعلام شده کسب و کار است. اگر کسب و کار شما در زمینه حفاظت از محیط زیست تعهدات قابل ملاحظه‎ ای دارد، باید تعامل نزدیکی با مشتریان به منظور جلب اعتماد و انگیزه ‎شان به جنبش داشته باشید.

مطلب مرتبط: برندها و چالش فعالیت اجتماعی

2. شناسایی معضل مناسب و تمرکز بر روی آن

امروزه معضلات و مشکلات بسیار زیادی پیش روی مردم قرار دارد. بدون تردید رسیدگی به تمام مشکلات و نیازهای مردم در توان یک کسب و کار نیست. بنابراین باید از میان مشکلات مختلف دست به انتخاب بزنیم. شاید این امر در ابتدا بسیار مشکل و امکان ‎ناپذیر به نظر برسد، اما با تمرکز بر روی مشکلات جاری و ماهیت برند امکان انتخاب گزینه‎ های مناسب وجود خواهد داشت. انتخاب موضوعاتی مشخص و واضح دارای اهمیت بالایی است. به عنوان مثال، اگر جنبش برند شما توانایی کاهش میزان خشونت علیه کودکان از مقدار X به Y را داشته باشد، توجه بسیار زیادی جلب خواهد کرد. مشتریان نیز در صورت مشاهده چنین امری تمایل بالاتری برای تعامل با برندها پیدا می ‎کنند.

3. ساده و انسانی ‎سازی مشکلات

مردم برای تعامل با یک جنبش اجتماعی باید احساس نزدیکی با آن را تجربه نمایند. امروزه بسیاری از کمپین ‎های مربوط به جلب نظر مردم به نکات و مشکلات مختلف از کمبود ساده و انسانی ‎سازی ماجرا رنج می ‎برند. این امر موجب بی ‎توجهی مداوم مردم به جنبش موردنظر می ‎شود. وقتی یک برند برای مدت زمانی طولانی توانایی جلب نظر مردم به جنبش اجتماعی ‎اش را نداشته باشد، به تدریج اعتبارش در حوزه کسب و کار نیز خدشه ‎دار خواهد شد بنابراین نیاز فوری هر برندی در زمینه ایجاد جنبش اجتماعی ساده و انسانی ساختن مسئله است. اگر این امر مدنظر بازاریاب ‎ها و مدیران ارشد شرکت قرار نداشته باشد، تعامل با مخاطب هدف و پیشبرد اهداف غیرممکن خواهد شد.

4. شناسایی افراد داوطلب برای همکاری و دعوت از آنها

در میان مشتریان هر برند همیشه افراد مشخصی تمایل بیشتری به تعامل با برندها در زمینه جنبش‎ های اجتماعی دارند. شناسایی این افراد و تلاش برای سرمایه گذاری بر روی آنها امکان پیشبرد هرچه بهتر جنبش را فراهم خواهد کرد. گاهی اوقات برندها برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مردم اقدام به همکاری با سلبریتی‎ ها نیز می ‎کنند. شاید در نگاه نخست همکاری با سلبریتی ‎ها در مسیر تحقق یک هدف اجتماعی نیازمند هزینه بالایی باشد، اما امروزه بسیاری از افراد مشهور در صورت جذاب یافتن اهداف اجتماعی اقدام به همکاری با برندها بدون چشمداشت مادی می ‎نمایند. مسئله اساسی در این میان پرهیز از تلاش برای برندسازی و برجسته ‎سازی نقش برند است. اگر این امر رعایت شود، نیازی به پرداخت هزینه از سوی برندها نخواهد بود.

5. طراحی راه های مختلف برای همکاری با جنبش

جنبش‎ های اجتماعی امکان همکاری گسترده ‎ای ایجاد می ‎کنند. این امر موجب تمایل اغلب مردم برای همکاری با جنبش به منظور پیشبرد ارزش ‎های اجتماعی می‎ شود. ایجاد راه ‎های ارتباطی مختلف برای همکاری با جنبش همیشه در جذابیت نهایی آن نقش دارد. هدف اصلی در اینجا تعیین حوزه ‎های موردنیاز برای جلب همکاری مخاطب هدف و اعلام دقیق آنهاست. این امر موجب افزایش تمایل مشتریان برای همکاری با برند خواهد شد. متاسفانه برخی از کسب و کارها در این زمینه عملکرد ضعیفی دارند. به این ترتیب مخاطب هدف به طور مداوم نسبت به شیوه همکاری با جنبش موردنظر احساس سردرگمی می ‎نماید.

6. همکاری با دیگر برندها در پیشبرد اهداف

گاهی اوقات پیشبرد اهداف از عهده یک برند به تنهایی خارج است. به عنوان مثال، فعالیت در زمینه تامین حداقل پوشش بهداشتی و پزشکی برای مردم نیاز به حضور برندهای بزرگ و قدرتمند احساس می ‎شود. اگر در این میان یک برند بدون پشتوانه‎ ای مشخص اقدام به فعالیت نماید، شانسی برای تاثیرگذاری مناسب نخواهد داشت. همین امر کسب و کارها را به سوی همکاری در راستای تاثیرگذاری بهتر بر روی جامعه هدایت می ‎کند. امروزه برندهای بزرگ برای پیشبرد جنبش ‎ها و اهداف اجتماعی والا اقدام به همکاری نزدیک با هم می ‎کنند. نتیجه این امر امکان فراهم‎ سازی شرایط مناسب برای زندگی بهتر است.

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی و مسئله فعالیت اجتماعی

7. شفافیت در مورد جنبش

مردم علاقه بسیار زیادی برای آگاهی از جزییات فعالیت کسب و کارها در زمینه ارزش ‎های اجتماعی دارند بنابراین کسب و کار شما باید به طور منظم گزارش ‎هایی از پیشبرد امور ارائه دهد. در غیر این صورت جذابیت کسب و کار برای مخاطب هدف به تدریج از بین خواهد رفت. این امر در کنار کاهش انگیزه مشارکت مخاطب هدف در جنبش موجب ناکامی اهداف اصلی می ‎شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2jnsl1VZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه