برای ایجاد تغییر، الزاما نباید ایلان ماسک باشید - فرصت امروز

پنج شنبه, 08 آذر 1397 - 13:45

در نهایت اتفاق افتاد. در تمامی یک کارخانه، استفاده از گوشت ممنوع شد. نظر به دغدغه های زیست محیطی موجود، شرکت WeWork با این اقدام، گامی مهم در حفظ کره زمین برداشت. در عکس العملی نسبت به اقدامات ایلان ماسک (Elon Musk)، مؤسس WeWork، آقای میگل مک کلوی (Miguel McKelvey) گفت، اقدامات شرکت وی در راستای گیاه خواری «اثر زیست محیطی بیشتری نسبت به خودروهای هیبریدی شرکت ایلان ماسک دارد.»

شاید کمی اغراق آمیز به نظر رسد، اما نکته ای در اینجا وجود دارد. برخی اهداف کسب وکار منجمله اهداف توسعه پایدار و مسئولیت های اجتماعی الزاماً نباید شرایط کلی شرکت ها را به تمامی تغییر دهند. در حقیقت این اقدامات برای شرکت آثار مثبت به همراه دارند. برای مثال به منع استفاده از نی های پلاستیکی در استارباکس توجه کنید. این اقدام نه تنها برای طبیعت مفید است، بلکه احتمال خرید قهوه را نیز بالا می برد. استارباکس این تصمیم را در قبال درخواست مشتریانش اتخاذ کرد. با اینکه سیاست های کلی این شرکت ها در قبال اقتصاد و محیط زیست چپ گرایانه بوده است، اما چنین اقداماتی اثری منفی بر شرایط کارخانه نخواهند داشت.

ایلان ماسک

این غول حوزه تولید قهوه تنها نیست. بسیاری از رهبران کسب وکار به دنبال جذب منابع مالی جهت گام برداشتن در حوزه توسعه پایدار هستند. برندهایی همچون والمارت (Walmart)، مارس (Mars) و دیزنی (Disney) سیاست هایی همسو با منافع محیط زیست اتخاذ کرده اند.

مؤسس و مدیرعامل شرکت Conversation International می گوید، «منافع و ارزش ها مخالف یکدیگر نیستند، حداقل الزامی در تضاد میان این دو وجود ندارد. وقتی ذهنیت شما بهبود شرایط شرکت و دستیابی به نتایج مطلوب باشد، این روند می تواند با کمک به مردم همسو شود. آیا این شرایط ایده آل نیست؟»

بسیاری از سرمایه گذاری های نامناسب حول گرایش های درونی افرادی صورت می گیرند که به فکر دیگر مردم نیستند. این نگرش درست نیست و برای دستیابی به حداکثر خروجی باید در آنها بازنگری کرد. در اینجا با دلایلی آشنا می شویم که نشان می دهند رفتار درست، خروجی مطلوبی نیز دارد.

1- بهترین استعدادها را جذب خواهید کرد

برای اینکه بتوانید آینده شرکت تان را تضمین کنید، باید استعدادهای جوان را جذب کنید. این کارمندان جوان که بسیاری از آنها در رده مدیران سازمانی هستند، مدت زیادی را در انتظار تصمیمات شما جهت همسویی شرکت با ارزش های شان نمی مانند.

این ارزش ها هر روز وضوح بیشتری می یابند. بنابر گزارش دیلویت (Deloitte)، 87درصد از جوانان اعتقاد دارند معیارهای مالی، شاخص کافی جهت سنجش موفقیت نیستند. این افراد انتظار دارند ارزش های شرکت ها با ارزش های ذهنی شان منجمله محیط زیست، نابرابری حقوق و دیگر معضلات اجتماعی همسو شوند.

2- می توانید نیازهای مشتریان را پاسخ بگویید

کارمندان تنها اهرم فشار بر شرکت ها در پیروی از ارزش های اجتماعی نیستند. مطالبات مشتریان، بسیاری از ارگان ها را به پیروی از ارزش های اجتماعی همچون استفاده از فناوری های سبز و یا توسعه محصولات و خدمات ارزشمند ملزم کرده است.

با پیروی مجموعه های بزرگی همچون والمارت و Fruit of the Loom از چنین خواسته هایی، واضح است که به نقطه عطف ارزش های تجاری رسیده ایم. وقتی تمام کسب وکارهای فعال چنین ارزش هایی را پاس می دارند، برای شما نیز راهی جز پیروی از آنها باقی نمی ماند.

مطلب مرتبط: توصیه عجیب ایلان ماسک به کارآفرینان

3- هزینه ها را کاهش می دهید

کوته بینانه است اگر تصور کنید پیروی از این ارزش ها برای شما از نظر مالی زیان آور خواهد بود. چنین دیدگاهی نشان می دهد که شما سیاست هایی کوتاه مدت دارید. شرکت های حامی محیط زیست در بلندمدت مصرف انرژی خود را کاهش می دهند و ضمن تلاش برای افزایش بهره وری، هزینه های خود را نیز پایین می آورند.

بسیاری از این اقدامات نیاز کمی به تزریق منابع مالی دارند. کارمندان می توانند چراغ های بی استفاده را خاموش کنند و یا مصرف کاغذ را کاهش دهند. بدیهی است که استفاده از گرمایش زمین به جای روش های گرمایش مرسوم کنونی، ذخیره انرژی بیشتری به همراه خواهد داشت، اما نکته مهم این است که ابتدا با گام های کوچک تر اقدامات خود را آغاز کنید تا شرایط، مهیای تغییرات کلان تر شوند.

4- چهره برند خود را مطلوب تر می سازید

چهره برند به عنوان اهرمی برای افزایش سوددهی، عامل محرک دیگری است. در دنیای امروز که یک گزارش آنلاین می تواند خدشه بزرگی به اسم و رسم یک شرکت وارد کند، اهمیت پیروی از خواسته های مشتریان دوچندان می شود.

پژوهشی از جانب Natural Marketing Institute نشان می دهد که 58درصد از مشتریان، در اقدام به خرید، پایبندی شرکت ها را به حفظ محیط زیست در نظر می گیرند. سایر مشتریان بررسی می کنند که آیا شرکت ها در زمینه های مربوط به دغدغه های اجتماعی سرمایه گذاری کرده اند یا خیر. مثال هایی از این دست بسیار هستند. نکته مهم در انتها این است که مشتریان به عنوان ناظری بر اعمال شرکت ها عمل می کنند.

اگر عاملی در کسب وکار قطعی باشد، این است که مسیر پیشروی با ارزش های اخلاقی گره خورده است. اما همین مسیر به راحتی قابل همگامی است؛ شاید حتی لازم نباشد برای طی کردن آن از مصرف گوشت دست بکشید!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی