شنبه, 26 بهمن 1398 - 14:47

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای بیدارشدن و رفتن به محل کار خود انگیزه لازم را نداشته و در طول حضور خود در شرکت بی صبرانه منتظر پایان یافتن زمان و بازگشت به خانه خود هستید؟ بدون شک این وضعیت باعث خواهد شد تا هیچ گونه پیشرفت کاری را تجربه نکرده و همواره در سطحی محدود باقی بمانید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر بی میلی شما به انجام کارها برای مدتی طولانی باقی بماند، احتمال بروز مریضی های روحی نظیر افسردگی بسیار بالا خواهد بود. امروزه اثبات شده است که وضعیت روحی و جسمی افراد بر روی یکدیگر تاثیر مستقیم را داشته و این وضعیت می تواند باعث شود که با معضلی جدی در زمینه سلامت خود مواجه شوید. به همین خاطر لذت بردن از کار و شاد بودن حتی در محیط های اداری یک اصل بسیار مهم محسوب شده و باعث خواهد شد تا احساس رضایت و خوشبختی بالاتری را داشته باشید. فراموش نکنید که در این رابطه نباید منتظر باشید که حتما مدیریت برای شما کاری را انجام دهد. درواقع اگر هر فردی بیشترین توجه را به خود نداشته باشد، این انتظار از سوی فردی دیگر کاملا بی معنا خواهد بود. در همین راستا به بررسی 17 راهکار کاملا ساده ولی موثر خواهیم پرداخت.

1-به خودتان جایزه دهید

چگونه از کار کردن لذت ببریم

آیا تمایلی به شرکت در رقابت بهترین کارمند ماه را ندارید؟ تحت این شرایط توصیه می شود تا خودتان اقدام به ایجاد جایزه کرده و خود را به فردی باانگیزه تر تبدیل کنید. با توجه به خودشناسی خوبی که از خودتان دارید، انتخاب های شما دقیقا آن چیزی خواهد بود که مورد علاقه شما بوده و کاملا شما را راضی خواهد کرد. بدون شک بسیاری از اقدامات کاری، ابدا جذابیتی را نداشته و نمی توان آنها را با هیچ ترفندی حتی برای مقداری جذاب کرد، با این حال شما با ایجاد جایزه، می توانید از حجم سختی آنها بکاهید.

2-به مانند یک کودک رفتار کنید

کودکان به بهانه های بزرگ برای خندیدن نیازی نداشته و در هنگام انجام کاری، کاملا غرق آن می شوند. این سیاست می تواند گره گشای کار شما نیز باشد. درواقع نباید در محیط کاری مسائل را بیش از حد سخت بگیرید. همچنین این امر که در هنگام انجام کارها، برروی آن تمرکز کرده و سایر موارد را کنار بگذارید، در نهایت باعث خواهد شد تا هر فعالیت، در زمان مشخص پایان یافته و با تلنبار شدن و کمبود وقت مواجه نشوید. این امر بدون شک در زمینه میزان آرامش شما تاثیر بسزایی را خواهد داشت. درواقع بسیاری از افراد به این علت از کار خود تنفر دارند که به علت عدم مدیریت درست آن، تحت فشار غیرمعمولی هستند.

مطلب مرتبط: با رعایت این 5 نکته، از شغل خود لذت ببرید

3-از طبیعت کمک بگیرید

دور شدن انسان از طبیعت یکی از آفت های جدی زندگی مدرن محسوب شده و نتایج آخرین تحقیقات به خوبی نشان می دهد که این مسئله تا چه اندازه در میزان آرامش و سرزندگی افراد تاثیر منفی را داشته است. به همین خاطر شما باید تا حد امکان این موارد را در محل کار خود اضافه کنید. برای مثال این امر که در دفتر کاری انواع گل و گیاه را داشته باشید، پس از مدتی شاهد معجزه ای در وضعیت خود خواهید شد. به عنوان نکته پایانی فراموش نکنید که در این زمینه تنوع کافی را داشته باشید تا یک گیاه بیش از حد تکراری نشود. درواقع تکراری شدن هر چیزی باعث کاهش تاثیر آن خواهد شد. در این رابطه حتی لازم است تا به نوع فعالیت های خود توجه داشته و تلاش کنید که تا حد امکان از درگیر روزمرگی شدن، فاصله بگیرید.

4-موسیقی درمانی داشته باشید

اگرچه برای بسیاری از افراد موسیقی صرفا یک هنر محسوب می شود، با این حال واقعیت این است که از آن برای درمان و بهبود روحیه نیز می توان استفاده کرد. به همین خاطر هر زمانی که با کاهش انرژی و احساسات بد مواجه شدید، توصیه می شود تا کمی دراز کشیده و به موسیقی گوش دهید. در این رابطه حتی گوش دادن به صدای طبیعت نظیر بارش باران، می تواند گزینه بسیار خوبی باشد، با این حال هر فردی از سلیقه ای در زمینه موسیقی برخوردار بوده و نمی توان یک راهکار کلی را معرفی کرد.

5-مهمانی های هفتگی داشته باشید

این امر که خود را برای چند ساعت از فضای کاری دور کنید، یکی از راهکارهای بسیار خوب محسوب می شود. فراموش نکنید که انسان موجودی کاملا اجتماعی بوده و حضور در جمع باعث خواهد شد تا روحیه شما کاملا دگرگون شود. به همین خاطر از وقت گذراندن در کنار افرادی که دوست دارید، غافل نشوید. درواقع خوشبخت ترین افراد آنهایی هستند که روابط بسیار خوبی را دارند. ایجاد چنین روابطی نیز تنها به دست خودتان شکل خواهد گرفت و لازم است تا برای حفظ آن تلاش کنید.

6-از اینترنت استفاده کنید

اگرچه برای بسیاری از افراد اینترنت یک تهدید و مانع از کسب خوشبختی شده و زمان افراد را بیش از حد درگیر خواهد کرد، با این حال واقعیت این است که هر چیزی در اطراف شما تنها یک وسیله بوده نوع استفاده از آن تعیین کننده مفید و یا مضر بودن آن خواهد بود. به همین خاطر توصیه می شود تا استفاده ای هدفمند و درست را داشته باشید. برای مثال مشاهده کلیپ های طنز می تواند به سادگی شما را از فردی ناراحت به شادمان تبدیل کند.

7-مدیتیشن داشته باشید

مدیتیشن یکی از بهترین ورزش های ذهنی محسوب می شود که تاثیرات معجزه آسایی را به همراه دارد. اگرچه ممکن است نبود باشگاه و یا دور بودن را به بهانه ای برای خود تبدیل کنید، با این حال فراموش نکنید که امروزه روش های آموزشی بسیار متنوع شده و این امر باعث می شود که حتی با یک گوشی تلفن هوشمند، بتوانید به خوبی در این زمینه اقدام کنید. تحقیقات یک روانشانس آلمانی نشان می دهد که شرکت هایی که انجام مدیتیشن در بین کارمندان به عادت تبدیل شده است، با مشکلات به مراتب کمتری مواجه بوده و وضعیت کارمندان فوق العاده است.

8-قدم بزنید

هیچ دلیلی وجود ندارد که شما مجبور باشید که تمام ساعت را در دفتر خوب بمانید. درواقع توصیه می شود تا بخشی از زمان استراحت خود را به بیرون رفتن و قدم زدن اختصاص دهید. این امر در روحیه شما تاثیر بسزایی را خواهد داشت. در نهایت این امر به حفظ هرچه بیشتر تناسب اندام شما کمک خواهد کرد. درواقع هر ورزشی، روحیه فرد را ارتقا بخشیده و این امر باعث می شود تا آستانه تحمل شما افزایش پیدا کند. در نهایت از اهمیت انجام مداوم یک ورزش، غافل نشوید.

9-تغذیه خود را جدی بگیرید

این امر که بدانید که نیاز بدنی شما به انواع مواد غذایی چگونه است، باعث خواهد شد تا امکان برنامه ریزی درست مهیا شود. به همین خاطر توصیه می شود تا به جای مواد غذایی کم ارزش، بهترین ها را در کنار خود داشته باشید. این امر کمک خواهد کرد تا سطح انرژی ثبات بیشتری را داشته باشد. در نهایت غذا خوردن یک تفریح خوشایند محسوب شده و می تواند به بخشی بسیار جذاب تبدیل شود.

10-به سطح آب بدن خود توجه داشته باشید

هیچ نوشیدنی ای بهتر از آب نبوده و لازم است تا با توجه به نیاز بدنی خود در این رابطه برنامه داشته باشید، با این حال نکته بسیار مهم این است که همواره در کنار خود ظرف آب وجود داشته باشد. درواقع برای بسیاری از افراد بسیار سخت است که کار خود را رها کرده و برای آب خوردن به مکانی دیگر مراجعه کنند. فراموش نکنید که علت 80درصد از سردردهای افراد، ناشی از همین مسئله است. به همین خاطر ضروری است تا به آن توجه ویژه ای را داشته و اجازه ندهید که هیچ گاه سطح آب بدن شما کاهشی چشمگیر را داشته باشد. همچنین کاهش میزان مصرف کافئین نیز امری ضروری خواهد بود.

11-لبخند بزنید

لبخند حتی اگر مصنوعی نیز باشد، تاثیر لازم را به همراه خواهد داشت. همچنین این اقدام شما باعث خواهد شد تا سایرین نیز به صورت ناخودآگاه چنین اقداماتی را انجام دهند. در نهایت لبخند شما باعث افزایش شادی و ایجاد حسی خوب خواهد شد.

12-به همکاران خود کمک کنید

کمک کردن به اطرافیان باعث می شود تا افراد حس مفید بودن را داشته باشند. این امر خود شما را از روزمرگی و انجام کارهای بیش از حد تکراری نیز دور خواهد ساخت. در نهایت همکاران شما نیز در صدد جبران کمک ها برآمده و این امر به کاهش حجم کاری شما منجر خواهد شد. درواقع به هر میزان که ارتباط بهتری را با همکاران خود داشته باشید، احساس رضایت بالاتری را تجربه خواهید کرد.

13-همواره نیمه پر لیوان را ببینید

این امر که توجه خود را بر روی خوبی ها قرار دهید، باعث خواهد شد تا همواره در ذهن شما موارد مثبت جریان داشته باشد. درواقع در درون یک ذهن مثبت اندیش، ناراحتی به سختی شکل خواهد گرفت. برای تقویت این مهارت توصیه می شود تا هر روزه سه اتفاق و دلیل خوشبختی خود را مرور کرده و بابت آن شکرگزاری کنید. در این رابطه حتی مواردی نظیر سلامتی که معمولا مورد توجه افراد قرار نمی گیرد، یکی از مهم ترین موارد محسوب می شود.

14-دلخوشی های کوچک داشته باشید

یک لیوان با طرحی جالب، تغییر مداوم تصویر پس زمینه رایانه و به صورت کلی تغییرات کوچک ولی پربازدید باعث خواهد شد تا تمایل شما برای انجام کارها افزایش پیدا کند. به همین خاطر از ایجاد دلخوشی های هرچند کوچک غافل نشوید. در نهایت این امر که 20 دقیقه در محل کار را به انجام کارهای شخصی مورد علاقه خود بپردازید، یکی دیگر از اقدامات کاملا موثر محسوب می شود.

15-استراحت کافی داشته باشید

خواب کم خود به تنهایی می تواند روز شما را نابود سازد. به همین خاطر ضروری است تا یک برنامه خواب منظم داشته و آن را تحت هر شرایطی رعایت کنید. در نهایت هرگاه احساس خستگی داشتید، از استراحت های کوتاه غافل نشده و آن را ضامن کسب انرژی بیشتر بدانید.

مطلب مرتبط: با این راهکارها عشق خود به شغل تان را افزایش دهید

16-با مدیر خود صحبت کنید

این امر که در رابطه با مشکلات و شرایط خود با مدیریت صحبت کنید، باعث خواهد شد تا درک متقابل بهتری شکل گیرد. درواقع این افراد بنا بر تجربه بالای خود می-توانند راهنمایی های بسیار ارزشمندی را نیز داشته باشند و شرایط را برای شما مناسب تر کنند. این نکته را فراموش نکنید که بسیاری از مدیران به علت حجم کاری بسیار بالا زمان کافی برای بررسی شرایط کارمندان خود نداشته و عدم وجود اعتراض را به معنای مناسب بودن همه چیز تلقی می کنند. به همین خاطر سکوت شما تنها به ضرر خودتان خواهد بود.

17-برنامه ریزی داشته باشید

هنگامی که بر طبق یک برنامه درست پیش بروید، همه چیز نظم خوبی را خواهد داشت. تحت این شرایط متحمل فشار بیش از حد نشده و این امر باعث می شود تا علاقه شما به کاری که انجام می دهید، حفظ شود.

در نهایت اگر تمامی این اقدامات نتیجه بخش نبود، توصیه می شود تا به دنبال کاری جدید که بیشتر مطابق علاقه شما است، باشید. درواقع اگر علاقه اولیه به کار وجود نداشته باشد، تقریبا غیرممکن خواهد بود که به لذت لازم برای پیشرفت در کارهای خود دست پیدا کنید، با این حال تا زمانی که شغل دیگری را پیدا نکرده اید، ابدا نباید موقعیت فعلی را از دست بدهید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید