جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

افزایش رضایت شغلی کارمندان با 100 اقدام ساده

4 سال پیش ( 1398/6/3 )
پدیدآورنده : امیر آل علی   پدیدآورنده : جاستین رینولدز  

بدون شک مهم ترین ابزار رسیدن به اهداف شرکت، کارمندان آن محسوب می شوند. با این حال همواره مشاهده می شود که افراد به بخش های دیگری نظیر مشتریان توجه بیشتری را نشان داده و تصور می کنند که صرفا پرداخت حقوق کافی است، با این حال واقعیت این است که حفظ تیم کاری، نیازمند اقدامات به مراتب بیشتری خواهد بود. در غیر این صورت همواره این احتمال وجود دارد که برندهای رقیب، به سادگی بتوانند تیم شما را نابود سازند.

به همین خاطر لازم است تا نسبت به میزان رضایت شغلی کارمندان خود اطمینان حاصل کنید. در این رابطه شما به انجام کارهای بزرگ و هزینه‎بر محکوم نبوده و با رعایت برخی از نکات، به خوبی می توان در این رابطه موفق ظاهر شد، با این حال آشنایی با تمامی روش های ساده ولی موثر در این رابطه، به بهبود عملکرد شما کمک بسیاری را خواهد کرد. در همین راستا و در ادامه به بررسی 100 اقدام ساده برای افزایش رضایت شغلی کارمندان، خواهیم پرداخت.

1-سختکوش ترین کارمندان خود را معرفی کرده و برای آنها جوایزی را تعیین کنید. این امر که توجه خود را به عملکرد کارمندان خود نشان دهید، خود باعث افزایش راندمان کاری و رضایت آنها خواهد شد. فراموش نکنید که هیچ چیز بدتر از این نخواهد بود که کارمندان تصور کنند که ابدا مورد توجه مدیران خود نیستند.

2-اطلاعات خود در زمینه مدیریت کارمندان و فرآیند تیم‎سازی را به روز کرده و در این رابطه از برنامه‎ریزی و تمرین های مفید برای تمامی کارمندان، غافل نشوید. درواقع شما باید تیم را در جهتی هدایت کنید که کارمندان به خوبی بتوانند با یکدیگر به هماهنگی لازم دست پیدا کنند.

افزایش رضایت شغلی کارمندان

3-از زیر ذره بین قرار دادن کارمندان خودداری کرده و اجازه دهید تا آنها در نحوه انجام وظایف خود، برنامه‎ریزی دلخواه را داشته باشند، با این حال شما همواره باید ارتباط خود را با آنها حفظ کرده و با تحلیل عملکردشان، در صورت نیاز به آنها کمک کنید.

4-چشم‎انداز روشنی را برای آینده شرکت ترسیم کنید. درواقع این امر که افراد بدانند که در آینده شرکت و موقعیت شغلی آنها چه وضعیتی را خواهد داشت، در انگیزه آنها نقش بسزایی را ایفا خواهد کرد.

5-انتظارات خود را به صورت کامل مشخص کنید. بدون شک این امر باعث خواهد شد تا کارمندان دقیقا بدانند که طبق چه اصولی باید رفتار کنند، با این حال در صورتی که بخواهید هر بار آنها را با مواردی جدید آشنا سازید، بدون شک زمینه نارضایتی کارمندان خود را فراهم خواهید کرد.

6-ارتباط برقرار کردن با خود را سخت نکنید. درواقع افراد باید بتوانند شما را عضوی از تیم شرکت تصور کرده و به راحتی بتوانند با شما ارتباط برقرار سازند. به همین خاطر از حضور در بین تیم شرکت و گفت وگوی صمیمانه با آنها غافل نشوید.

7-بازخورد هر اقدام خود را به نحوی غیرمستقیم از کارمندان جویا شوید. این امر باعث خواهد شد تا نسبت به نقاط قوت و ضعف اقدامات خود، به درکی واقع‎بینانه دست پیدا کنید.

8-یک فرهنگ سازمانی قوی برای شرکت خود ایجاد کنید. فرهنگ را در یک تعریف ساده می توان به اصول و باورهایی خلاصه کرد که شما ضمن تبیین آنها، لازم است تا برای اجرایی شدن آنها نیز برنامه ای داشته باشید.

9-تنها کارمندانی را استخدام کنید که با فرهنگ سازمانی شرکت هماهنگ هستند. این امر بسیاری از مشکلات کارمندان با یکدیگر کاهش خواهد داد. درواقع اضافه کردن یک فرد کاملا متفاوت، بدون شک منجر به نارضایتی تمامی افراد تیم خواهد شد.

10-به دنبال توسعه پایدار باشید. درواقع رشد اگر تنها در برخی از بخش ها صورت گیرد و یا بر طبق اصولی درست انجام نشود، بدون شک ارزشی نخواهد داشت. در نهایت این اقدامات خود زمینه کاهش رضایت شغلی کارمندان را به همراه خواهد داشت.

11-تیم خود را همواره مجهز نگه دارید. درواقع شما باید تا حد امکان، ابزار لازم برای راحتی کار افراد خود را فراهم آورده و از هیچ کمکی دریغ نکنید.

12-زمانی را برای آموزش اختصاص دهید. برای مثال این امر که یک ساعت از وقت کاری افراد، صرف یادگیری شود، خود به افزایش توان تیم و رضایت آنها منجر خواهد شد.

13-امکان دورکاری را برای افراد تیم خود فراهم آورید. این امر هم برای شرکت و هم برای کارمندان مزیت هایی را به همراه خواهد داشت.

14-همواره در سخنرانی های خود از تیم شرکت یاد کرده و هیچ دستاوردی را صرفا برای خود تلقی نکنید.

15-از جلسات مستقیم با کارمندان استقبال کرده و شرایطی را مهیا سازید که هر فرد به صورت خصوصی بتواند با شما ملاقات داشته باشد. این امر منجر به بیان تمامی خواسته ها و عقاید آنها خواهد شد. 

16-از کنترل بیش از حد و یا اعمال فشار بر روی کارمندان خودداری کرده و تحت هر شرایطی رفتاری توام با احترام با آنها داشته باشید.

17-به آنها برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی کمک کنید.

18-از تغییر دکوراسیون اتاق کار به خواست کارمندان استقبال کرده و برای آوردن گیاهان و یا حیوانات خانگی آنها مانعی را قرار ندهید، با این حال قوانینی باید در این رابطه وجود داشته باشد تا زمینه مزاحمت برای سایر افراد شکل نگیرد.

19-محیط کاری و قوانین را به نحوی طرح‎ریزی کنید که افراد با یکدیگر ارتباط داشته باشند. 

20-از اقدامات خودجوش و تلاش های اضافی کارمندان خود به خوبی قدردانی کنید.

21-اهداف شخصی کارمندان خود را شناسایی کرده و برای رسیدن به اهداف‎شان، آنها را یاری کنید.

مطلب مرتبط: رضایت شغلی کارمندان با 6 راهکار ساده و موثر

22-از ارائه تسهیلات برای استفاده تمامی کارمندان از محصولات شرکت، غافل نشوید.

23-با اقداماتی نظیر انتخاب یک ورزش گروهی برای آخر هفته ها، به افزایش ارتباط کارمندان خود کمک کنید. در این رابطه اقدامات متعددی وجود داشته و نباید خود را محدود به این امر تصور کنید. همچنین لازم است تا در صورت بروز بحث و یا دلخوری بین کارمندان، به دنبال رفع سریع آن باشید.

24-اهداف شخصی خود را نیز برای کارمندان تشریح کنید. این امر باعث خواهد شد تا آنها بتوانند دلیل بسیاری از خواسته های شما را درک کرده و حتی به دنبال کمک به شما باشند.

25-یک صندوق انتقادات و پیشنهادات ایجاد کنید. در این رابطه توجه داشته باشید که بسیاری از کارمندان از انتقاد در هنگام ملاقات شخصی با شما خودداری می کنند و با این حال بدون انتقاد، شما یک شانس بزرگ برای رشد را از دست خواهید داد.

26-برای هر دستاورد، یک جشن هرچند کوچک برگزار کنید.

27-از اهمیت حضور یک روانشناس مجرب در شرکت خود غافل نشوید.

28-اطمینان حاصل کنید که کارمندان خود را متعلق به شرکت دانسته و بر روی برند از تعصب کافی برخوردار هستند.

29-یک مدیر انعطاف‎پذیر باشید و از ایجاد تغییر در خود ویا برنامه های شرکت، واهمه ای را نداشته و همواره به شرایط توجه کافی را از خود نشان دهید.

30-شرایطی را فراهم آورید که افراد به کار در شرکت شما افتخار کنند. برای مثال می توانید به یک کمپین محافظت از محیط زیست بپیوندید.

31-از روانشناسی رنگ برای دکوراسیون شرکت غافل نشوید.

32-یک گروه را در یک پیام‎رسان اینترنتی ایجاد کرده و در آن فعالیت کافی را داشته باشید. این امر به بهبود سریع روابط کمک شایانی را خواهد کرد. درواقع بهترین حالت ممکن برای یک تیم این است که افراد یکدیگر را دوست خود تلقی کنند.

33-به سلامت کارمندان خود توجه کنید. در این رابطه می توان از ناهار و میان وعده های سالم استفاده کرد. همچنین می توان برای کارمندانی که به تناسب اندام خود اهمیت می دهند، افزایش حقوقی را در نظر بگیرید.

34-از دچار روزمرگی شدن کارمندان خود جلوگیری کنید.

35-همواره بخشی از درآمد شرکت را برای بهبود وسایل شرکت، اختصاص دهید.

36-از اهمیت اردوهای تیمی غافل نشوید. در این رابطه بهتر است تا مواردی را انتخاب کنید که بار علمی لازم را در کنار تفریح، به همراه داشته باشد.

37-دفتر خود را در مرکز شرکت قرار دهید تا همگان در کسری از ثانیه به شما دسترسی داشته باشند.

38-اولویت را بر روی جایگزین کردن افراد قرار نداده و از معرفی افراد جدید به تمامی کارمندان شرکت، غافل نشوید.

39-هیچ‎گونه منع قانونی برای انجام کارهای فرعی برای کارمندان خود قائل نشوید. برای مثال اگر کارمندی تمایل دارد تا در زمان استراحت به خارج از شرکت برود، شما نباید مانع وی شوید. درواقع برای هر قانونی باید استثناهایی نیز وجود داشته باشد.

40-بخشی از مسئولیت های خود را در اختیار کارمندان مشتاق قرار دهید. این امر باعث خواهد شد تا آنها شرایط را برای پیشرفت فراهم تصور کنند. در نهایت می توان از بهترین گزینه موجود، برای ایجاد جانشین استفاده کرد که برای هر شرکتی کاملا ضروری است.

41-تمام جلسات غیرضروری را حذف کنید تا کارمندان وقت بیشتری برای انجام کارهای خود داشته باشند. در این رابطه استفاده از وبینارها (سمینارهای اینترنتی) می تواند جایگزین مناسبی باشد.

42-متعهدترین فرد نسبت به قوانین و فرهنگ سازمانی شرکت باشید.

43-از یک متخصص تغذیه برای افزایش سطح سلامت کارمندان خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط: مهم ترین انگیزه های رضایت شغلی کارمندان

44-تا حد امکان جلسات خود را در خارج از شرکت برگزار کنید تا به عامل مزاحمی برای کارمندان تبدیل نشود.

45-یک سهمیه‎بندی معقول برای استفاده شخصی از اینترنت ایجاد کرده و افراد را به گوش دادن به موسیقی به صورت روزانه، تشویق کنید.

46-با ارسال ایمیل ، نیاز کارمندان به حضور در دفتر خود را کاهش دهید. بدون شک این امر به افزایش تمرکز آنها در حین کار منجر خواهد شد.

47-هر کارمند قدیمی شرکت را مامور کمک به افراد تازه استخدام شده کنید.

48-بازخوردهای مثبت مشتریان را به اشتراک بگذارید تا افراد انگیزه بیشتری را پیدا کنند.

49-به کارمندان خود نحوه رفع مشکلات را یاد بدهید. بدون شک این امر بهتر از زمانی خواهد بود که خود در این رابطه اقدام کنید.

50-هر روز یک سخنرانی کوتاه پیش از شروع کار داشته و اهداف روزانه را به صورت کامل تشریح کنید.

51-به افراد اجازه اشتباه داده و آن را به معنای پایان کار آنها تصور نکنید. فراموش نکنید که بیش از حد محتاط بودن، زمینه بروز خلاقیت را به طور کامل نابود خواهد ساخت.

52-یک فرهنگ اعتماد ایجاد کنید. درواقع افراد باید بتوانند به همکاران و شما به عنوان مدیر شرکت، اعتماد کافی را داشته باشند. به همین خاطر باید قوانینی را وضع کنید که در راستای اعتمادسازی باشد.

53-از نوآوری در هر سطحی استقبال کنید. بدون شک تفکر خلاق در ابتدا ممکن است عملکردی کاملا ضعیف را داشته باشد. به همین خاطر نیز لازم است تا از ایده های کارمندان خود همایت کافی را کنید تا به مرور زمان تفکر و نوآوری آنها به پختگی بیشتری دست پیدا کند.

54-همواره حداقل یک متخصص را به نشست های شرکت دعوت کنید.

55-فورا نسبت به انتقادات و یا پیشنهادات افراد واکنش مناسبی را نشان دهید تا کارمندان توجه کافی شما را حس کنند.

56-به کارمندان اجازه دهید تا برخی از برنامه‏ریزی های شرکت را انجام داده و یا به عنوان مشاور شما عمل کنند.

57-همواره از جملات انگیزشی استفاده کنید. همچنین پخش سخنرانی افرادی نظیر آنتونی رابینز، خود می تواند کاملا تاثیرگذار باشد.

58-در تلاش برای ایجاد یک میز دایره ای شکل برای جلسات خود باشید. این امر باعث خواهد شد تا همه افراد حقوقی برابر را تصور کنند.

مطلب مرتبط: 5 راه ایجاد رضایت شغلی در کارمندان

59-از نگاه جمعی به کارمندان خود فاصله بگیرید. درواقع لازم است تا توجه داشته باشید که تمامی افراد تیم شرکت با یکدیگر تفاوت هایی را دارند.

60-وضعیت زندگی کارمندان خود را پیگیری کنید. برای مثال در صورتی که فردی در شرکت به تازگی ازدواج کرده و یا صاحب فرزند شده است، این امر که قبل از مراجعه آنها به دفتر، شما امکاناتی جدید را در اختیارشان قرار دهید، بدون شک تاثیری شگفت‎انگیز را به همراه خواهد داشت.

61-یک مسابقه برگزار کنید. درواقع شما می-توانید یک مسابقه درون و یا برون سازمانی ایجاد کرده و با این اقدام، افراد را به تقویت مهارت های خود تشویق کنید، با این حال این امر باید در فضایی کاملا دوستانه صورت گیرد تا شاهد رقابت‎های ناسالم نباشید.

62-حداقل یک روز از هفته را به انجام کاری ارزشمند اختصاص دهید. برای مثال می توان با انتخاب چهارشنبه ها به عنوان روز هوای پاک، همگان را به استفاده از وسایل نقلیه ترغیب کنید.

63-از نظرات افراد برای افزایش کارایی و راندمان تیم شرکت غافل نشوید.

64-تولد تمامی کارمندان و سالگرد تاسیس شرکت را جشن بگیرید.

65-به کارمندان خود اجازه دهید تا برای کسب تجربه، مدتی را در شرکت های دیگر فعالیت کنند.

66-از کار دوم کارمندان خود حمایت کنید. برای مثال در صورتی که کارمند شما می‎خواهد مدیریت یک کافه را برعهده بگیرید، شما با حمایت از وی در نهایت می توانید زمینه را برای تبلیغ برند خود ایجاد کنید، با این حال در صورتی که فعالیت دوم، زمان بیش از حدی را از افراد اشغال می کند، بهتر است تا به آنها پیشنهاد کار بیشتر در شرکت و افزایش حقوق را بدهید.

67-برنامه ای مداوم برای افزایش دانش و مهارت کارمندان خود داشته باشید.

68-هر وظیفه را با توجه به روحیات افراد، به آنها محول سازید.

69-از کارمندان خود حتی در برابر مشتریان نیز حمایت کافی را بعه عمل آورید.

70-سیستم امنیتی و دوربین مداربسته کارآمدی را داشته باشید تا کارمندان احساس امنیت کافی را داشته باشند، با این حال این امر نباید به داخل دفتر کارمندان نیز کشیده شود. درواقع شما باید به حریم شخصی آنها نیز احترام بگذارید.

71-کارمندان خود را به عنوان نماینده شرکت، به انواع نشست ها اعزام کنید.

72-از اهمیت استراحت کارمندان غافل نشده و به آستانه تحمل هر فرد توجه کافی را نشان دهید. برای مثال نباید انتظار مشابهی را از یک کارمند سالخورده خود در مقایسه با یک نیروی کاملا جوان داشته باشید.

73-قبل از برنامه ریزی، شرایط خاص هر فرد را جویا شوید.

74-در صورتی که امکان صرف غذا در یک مکان برای تمامی کارمندان مهیا نیست، هر روز چند نفر را مجبور به غذا خوردن در کنار یکدیگر کنید.

75-ساده ترین روش انجام هر کار را با سایرین به اشتراک بگذارید.

76-به افراد امنیت شغلی بدهید تا هیچ فردی را خطری برای جایگاه خود تلقی نکنند.

77-به وضعیت بیمه و پرداخت به موقع حقوق ها توجه نشان دهید.

78-به تمامی کارمندان اجازه دهید تا حداقل برای یک روز، مسئولیت مدیریت سایت و شبکه های اجتماعی شرکت را برعهده گیرند.

79-یک خبرنامه ایجاد کنید تا افراد از جدیدترین اخبار حوزه کاری و یا درون شرکت آگاهی پیدا کنند.

80-بهترین کتاب های تخصصی و یا مرتبط با حوزه کاری خود را تهیه کرده و آن را در اختیار کارمندان قرار دهید.

81-به همه افراد اجازه دهید تا حداقل برای یک روز، تمامی اقدامات یکدیگر را انجام دهند. این امر باعث می شود تا در صورت بروز یک حادثه برای کارمندی از شرکت، سایرین بتوانند اقدامات وی را پوشش دهند.

82-تمامی داده ها و اطلاعات مفید را در اختیار کارمندان خود قرار دهید. درواقع شما باید یک بانک اطلاعات جامع در زمینه کسب و کار خود داشته باشید تا افراد در کسری از ثانیه به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی داشته باشند.

83-برای پوشش کارمندان خود قوانینی مشخص ولی بدون سختگیری بی مورد داشته باشید.

84-شرایطی را فراهم آورید که ارتباط خانوادگی میان کارمندان شکل گیرد. بری مثال می توان امکاناتی را برای تفریح فرزندان آنها فراهم کرد تا افراد با یکدیگر ارتباط بیشتری را پیدا کنند.

85-امکانات رفاهی نظیر بن تخفیف برای استفاده از استخر و یا خرید را برای کارمندان خود در نظر بگیرید. در این رابطه شما می توانید با عقد قرارداد، به کاهش هزینه ها در این زمینه نیز کمک کنید.

86-به افراد کمک کنید تا از شکست های خود بتوانند چیزهایی را یاد بگیرند.

87-این اطمینان را در افراد ایجاد کنید که رشد آنها امری کاملا امکان پذیر خواهد بود.

88-یک تیم برای شرکت خود ایجاد کرده و در مسابقات شرکت کنید.

89-همواره بدترین و بهترین حالت ممکن را در نظر گرفته و این طرز تفکر را در تمامی کارمندان خود ایجاد کنید.

90-در هنگام استخدام افراد، هر بار یک یا چند کارمند را در کنار خود داشته باشید.

91-از تنوع دادن به تمامی اقدامات غافل نشوید.

92-افرادی که محل زندگی شان نزدیک به یکدیگر است را شناسایی کرده و آنها را به عنوان هم تیمی معرفی کنید. درواقع این امر که افرادی که وظایف شبیه به یکدیگر را دارند، در یک تیم قرار دهید، به افزایش سرعت انجام کارها منجر خواهد شد.

93-همواره نقاط قوت کارمندان خود را یادآوری کرده ولی برای رفع نقاط ضعف آنها نیز برنامه ای داشته باشید.

94-عادت های افراد را نابود نکنید. برای مثال در صورتی که فردی در شرکت زودتر و یا دیرتر از وقت معمول ناهار را صرف می کند، نباید در این رابطه بیش از حد قانون مدار باشید.

95-اگر فردی قادر است تا وظایف خود را زودتر از زمان کاری به پایان برساند، اجازه خروج از شرکت را به وی بدهید.

96-در انتخاب ورزش برای افراد تیم خود تنوع کافی را به خرج داده و به دنبال یادگیری اصولی هر یک نیز باشید.

مطلب مرتبط: رضایت پرسنل را جدی بگیریم

97-اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز مخفی در شرکت وجود ندارد. برای این امر لازم است تا از پشت میز نشستن فاصله گرفته و در کنار افراد تیم خود باشید.

98-همواره افراد را به فردایی بهتر امیدوار نگه دارید.

99-در صورت بروز مشکل، از تشریح اوضاع برای افراد تیم خود غافل نشوید.

100-هر ماه بهترین کارمند را انتخاب کرده و دلایل آن را تشریح کنید تا زمینه بروز تصورهای غلط نابود شود. همچنین این امر که افراد با نکات مثبت یکدیگر آشنا شوند، به بهبود سطح آنها کمک بسیاری را خواهد کرد.

منبع : tinypulse
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EPxif2qG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه