یکشنبه, ۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

مدیریت در برهه تحولات اقتصادی

5 سال پیش ( 1397/9/7 )
پدیدآورنده : دکتر لیلا شیرازی  

با توجه به تحولات اقتصادی که گاه و بیگاه در کشور اتفاق می افتد و دوران گذار از چالش اقتصادی را پیش روی شرکت ها قرار می دهد، نگارنده به عنوان دست اندرکار مدیریت اجرایی بر آن شد تا به عنوان فردی درگیر با ابعاد مختلف این مبحث، مطالبی را عنوان نماید .

یکی از مهم ترین شاخص های شرکت های موفق، قدرت انعطاف پذیری آنها در برابر تغییرات محیطی است. باید بدانیم که در دنیای امروز، در هر کجای جهان که باشیم، تغییرات و تحولات در حال سرعت گرفتن هستند و در صورت عدم آمادگی مدیران شرکت ها ، قطعا فضای کاری آنها درگیر هرج و مرج خواهد شد. پس تغییرات اجتناب ناپذیرند، نمی توان جلوی آنها را گرفت اما به یقین می توان روی تغییرات اثر گذاشت .

مدیریت تحولات اقتصادی

افراد برخوردهای متفاوتی با تغییرات دارند، معمولا مدیران برتر سعی می کنند با درک درست از تغییرات به گونه ای با آنها برخورد کنند که از تغییر و تحولات به عنوان فرصت هایی برای پیشرفت و تعالی استفاده کنند.
براساس تحقیقات آکادمیک صورت گرفته به طور خلاصه می توان گفت در مواجهه با تغییرات در سازمان ها سه مرحله اتفاق می افتد .

ابتدا تغییرات مرحله شوکSHOCK را ایجاد می نماید در فاز دوم سعی در تعدیل و هماهنگی(ADJUSTMENT) با آنها می گردد و سپس در فاز بعدخروجی OUTCOME اثرات حاصل از تغییرات عاید خواهد شد .

اینکه پروسه تغییر چگونه اتفاق بیفتد و سازمان چگونه خود را با تغییرات هماهنگ کند، روند ثابتی ندارد اما مطمئنیم که سازمان – چه مثبت و چه منفی - پس از تغییرات خروجی هایی را خواهد داشت. بعضا در بعد منفی سازمان ها دچار یأس، رکود و انحلال می شوند یا به عکس در آنها اشتیاق، امید و رشد ایجاد می گردد.

تغییرات دو گونه حق انتخاب و تصمیم گیری را پیش روی مدیران ارشد می گذارد اینکه آنها را به صورت یک فرصت انتخاب کنند یا یک تهدید. قطعا اگر مدیران - آگاهانه - انتخاب نکنند تغییرات خود برای آنها تصمیم خواهند گرفت.

مدیران زبردست عمدتا پیش از تغییرات و با پیش بینی آنها عکس العمل (PROACTION )نشان می دهند در حالی که سایرین اصطلاحا از رخ دادن تغییرات زخمی شده و بالاجبار پس از وقوع، نسبت به آنها واکنش(REACTION) نشان می دهند .

مدیرانی که قهرمانان تغییرات خواهند شد افرادی هستند که ذهنی باز داشته و درک مثبتی از چالش تغییر دارند. آنها این چالش را حتی هیجان انگیز و باعث قوی تر شدن سازمان و مدیریت خود می دانند. اینگونه مدیران زندانی موقعیت های پیش آمده نمی شوند، انرژی شان را – به جای ناامیدی - در راستای تدوین برنامه ای مصروف می دارند تا آنها را روی امواج تغییرات شناور نگه داشته و کمک شان کند که بتوانند با کمک این امواج خود را بالا بکشند.

در خلال تغییرات خیلی از امور خارج از کنترل به نظر می رسند لذا هرچه کنترل بیشتر باشد نگرانی کمتر شده، مدیریت سهل تر خواهد شد .

از قدیم شنیده ایم که گذر زمان امور را تغییر می دهد در حالی که در شرکت ها برعکس است و خود مدیران می بایست آگاهانه تغییرات را ایجاد کنند. موکول کردن آنها به گذر زمان از بزرگترین اشتباهات محسوب خواهد شد .

شاید برترین و ایده آل ترین حالت چینش ابعاد مختلف سازمان به نوعی باشد که مجموعه اصطلاحا به خود ایمنی سازمانی (ORGANIZATIONAL SELF IMMUNITY) برسد، یعنی سازمان آنقدر انعطاف پذیر و یادگیرنده باشد که تغییرات عوامل خارجی و وجود تهدیدات اقتصادی احتمالی، شاه فنرهای سازمان را صرفا دچار لرزش های خفیف کند و هماهنگی مجددا برقرار شود، البته مبحث خود ایمنی سازمانی به طور مفصل و جداگانه جای واکاوی خواهد داشت .

علاوه بر آنچه که به طور کل از آن با نام عدم ثبات اقتصادی یاد می کنیم عواملی چون آسیب های زیست محیطی، کمبود منابع، افزایش رقابت ها و محدود شدن عرضه برخی مواد اولیه هم باعث نوعی عدم ثبات در تداوم و تعادل تجارت می گردند،

گو آنکه امروزه جنگ تجاری(TRADE WAR) و تعرفه ای هم به لیست طولانی عوامل عمده تحولات در سازمان ها و کمپانی ها اضافه شده است لذا بی دلیل نیست که نگارنده روی فاکتور دوراندیشی و انعطاف پذیری سازمانی بی نهایت تاکید می کند .

در دنیای نوسانات و تحولات، بی شک شرکت هایی پیروزند که توانمندی های ویژه ای به لحاظ کارآمدی و تطبیق پذیری داشته باشند و مدیران آنها نیز می بایست با این چالش ذهنی خو گرفته باشند.

مشاور در مدیریت بازاریابی و مدیریت اجرایی*

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4tewVEoz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه