دوشنبه, 06 مرداد 1399 - 12:00

بدون شک تمامی تلاش‎ های یک شرکت در راستای به فروش رساندن محصولات است، با این حال برخی از برندها در این زمینه کاملا ناموفق عمل می ‎کنند. در این رابطه اکثر برندها شرایط بازار را بهانه قرار می‎ دهند. این امر در حالی است که بسیاری از برندهای دیگر وجود دارد که در همین بازار، آمارهای فوق ‎العاده‎‏ ای را به ثبت رسانده‎ اند. درواقع به صورت کلی، برای چنین اتفاقی نمی ‎توان یک دلیل را بیان نمود. در این راستا آشنایی با موارد اصلی، کمک خواهد کرد تا عملکرد خود را دگرگون نمایید. در این راستا به بررسی شش دلیل این اتفاق خواهیم پرداخت.

1-عدم توجه به چرخه عمر

دلایل اصلی عدم فروش محصولات

این چرخه هم برای محصولات و هم برای استراتژی‎ های شما وجود داشته و اگر به نوآوری و اقدامات جدید توجه نداشته باشید، بدون شک با مشکلاتی جدی مواجه خواهید شد. در این رابطه تنها کافی است تا به عملکرد برندهای موفق جهان نگاهی بیندازید. مثال برندهای خودروسازی در این رابطه کاملا مناسب خواهد بود. درواقع آنها اگرچه هرساله خودروهای بسیار خوبی را تولید می ‎کنند، با این حال سال بعد به سراغ طرحی جدید می‎ روند. این امر نیز باعث می‎شود تا همواره برای جامعه هدف، جذابیت خود را حفظ کنند. این امر در حالی است که بسیاری از برندها بر روی محصولات قدیمی خود تاکید داشته و این امر باعث می ‎شود که پس از مدتی بیش از حد تکراری شوند. در کنار این مسئله، فراموش نکنید که استراتژی‎ ها نیز یک بازه زمانی داشته و پس از آن تاثیر منفی را به همراه دارند. به همین خاطر شما باید همواره به دنبال موارد جدید باشید. این امر تنها زمانی امکان ‎پذیر خواهد بود که یادگیری شما مداوم باشد. در غیر این صورت توان کافی برای این حجم از تغییرات را نخواهید داشت و همواره احتمال دارد که موارد نادرستی را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط: اشتباه نقش بازی کردن در فروش

2-اوضاع بد بازار

یک اوضاع بد بدون شک بر روی فروش شما تاثیرگذار خواهد بود، با این حال شما باید در این شرایط، استراتژی خود را تغییر داده و شیوه‎ های مناسب ‎تری برای فروش را انتخاب کنید. در این رابطه فروش اقساطی، یکی از این موارد محسوب می‎ شود. همچنین ضروری است که در شرایط سخت، تا حد امکان هزینه ‎های اضافی خود را کاهش دهید. با این اقدام قدرت گذر از این شرایط را به دست خواهید آورد. برای مثال در شرایط حال حاضر که ویروس کرونا به جدی‎ ترین بحران 10 سال گذشته تبدیل شده است. بسیاری از برندها با تمرکز بر روی فروش آنلاین، آموزش مجازی و پیش ‎فروش حتی به سودآوری بیشتری نسبت به گذشته رسیده ‎اند. درواقع حتی در رابطه با سخت ‎ترین شرایط، فرصت ‎هایی وجود دارد که با شناسایی آنها می‎ توانید در زمانی که همگان به دنبال حفظ جایگاه خود هستند، رشدی فوق ‎العاده را داشته باشید. درواقع اوضاع بازار از کنترل ما خارج است با این حال واکنش شما مرز میان موفقیت و شکست را تعیین می ‎کند.

3-تغییر نیاز و سلیقه مشتری

این امر یک واقعیت است که سلیقه و نیاز مشتری همواره تغییر می ‎کند. تحت این شرایط اگر خود را با این روند همگام نسازید، با بدترین اتفاقات مواجه خواهید شد. به همین خاطر توصیه می‎ شود که به دنبال کسب اطلاعات از جامعه هدف خود باشید. این امر قدرت پیش ‎بینی را برای شما به وجود می ‎آورد. در این رابطه فراموش نکنید که غول ‎هایی نظیر نوکیا، به دلیل عدم درک درست تغییر سلیقه مشتری، امپراتوری خود را از دست داده ‎اند. به همین خاطر نباید صرفا به شرایط حال حاضر خود توجه داشته باشید.

4-عدم تحلیل اقدامات سایر برندها

از دیگر موارد اشتباه این است که مدیران تصور می‎ کنند تنها با خودشان در رقابت بوده و این امر باعث می‎ شود تا تحلیل اقدامات سایرین، اقدامی بیهوده باشد. این امر در حالی است که در هر بازاری، مسئله رقابت وجود داشته و نمی ‎توان منکر آن شد. تحت این شرایط اگر اقدامات آنها را تحلیل نکنید، یک اقدام پرریسک را انجام داده‎ اید که به احتمال زیاد منجر به از دست رفتن جایگاه شما خواهد شد. درواقع اگرچه نباید به مقلد اقدامات سایرین تبدیل شد، با این حال فراموش کردن آنها نیز ابدا توصیه نمی‎ شود. با این اقدام شما به خوبی متوجه نقاط قوت و ضعف هر یک از آنها شده و می ‎توانید عملکرد خود را بهبود بخشید.

5-عدم بازاریابی درست

یکی از دلایل مهم فروش نامناسب، ناشناخته ماندن برند شما محسوب می ‎شود. در این رابطه توجه داشته باشید که روش ‎های بازاریابی بسیار متنوع بوده و شما می ‎توانید با توجه به شرایط و بودجه خود، موارد مناسبی را انتخاب کنید. برای مثال حضور در شبکه ‎های اجتماعی، یکی از ساده‎ ترین و در عین حال تاثیر گذارترین روش‎ های حال حاضر محسوب می‎ شود. درواقع موفقیت هر برندی در جهان امروز، به بستر اینترنت وابسته است. در این راستا برخی از موارد نظیر طراحی ضعیف سایت نیز اگرچه ممکن است چندان مورد توجه قرار نگیرد، با این حال کاملا تعیین‎کننده است. درواقع این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که مخاطب با انتخاب‎ های متنوعی مواجه بوده و عملکرد ضعیف شما، بدون شک باعث خواهد شد تا به سمت سایرین متمایل شوند.

6-اعتمادسازی ضعیف

در نهایت برای این امر که مخاطب از شما خرید کند و به صورت طبیعی برند شما را به اطرافیان خود معرفی نماید، ضروری است تا اعتماد لازم نسبت به شما شکل گرفته باشد. در این رابطه شما باید به نحوی اقدام کنید که قبل از امتحان محصول، افراد اعتماد کافی را به دست آورده باشند. در غیر این صورت طبیعی است که آمار فروش مناسبی را نداشته باشید. در این رابطه ویدئو نقد و بررسی محصول در کنار استفاده از تکنولوژی ‎های به‎روزی نظیر AR کاملا ضروری است.

مطلب مرتبط: چگونه هر چیزی را به هر کسی بفروشیم

به عنوان نکته پایانی فراموش نکنید که شش روش فوق، تنها برای محصولاتی کاربرد خواهد داشت که از کیفیت لازم برخوردار هستند. به همین خاطر ضروری است که قبل از هر چیزی، نسبت به مناسب بودن آنها اطمینان داشته باشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید