10 راهکار مفید برای کنترل استرس - فرصت امروز

چهارشنبه, 07 آذر 1397 - 12:06

استرس از جمله احساسات طبیعی در هر فردی محسوب می شود که در صورت عدم کنترل، می تواند زیان های بسیاری را برای سلامت روح و جسم به همراه داشته باشد. این امر در حالی است که شما باید خود را برای فعالیت طولانی مدت و چندین ساله، آماده نگه دارید. در این رابطه توجه داشته باشید که وجود استرس بیش از حد همواره به علت نقص های درونی نبوده و محیط ناسالم نیز می تواند به این وضعیت دامن بزند. اگرچه تغییر محیط یک امر بسیار سخت محسوب می شود. علت این امر نیز به این خاطر است که تغییر جو طبق خواسته یک نفر عملا غیرممکن بوده و ممکن است با مخالفت های جدی نیز مواجه شود. به همین خاطر اقدام هوشمندانه این است که خود را به سطحی برسانید که عوامل استرس زا به کم ترین میزان تاثیر خود در شما برسند.

در همین راستا و در ادامه به بررسی 10 راهکار مفید در این رابطه، خواهیم پرداخت.

کنترل استرس

1-انجام کارها را به تاخیر نیندازید

این امر که از یک برنامه درست برخوردار باشید، باعث می شود تا همه چیز تقریبا مطابق پیش بینی شما انجام گیرد. در این رابطه همواره مشاهده شده است که برخی از افراد کارهای خود را به زمانی دیگر موکول کرده و بر این باور هستند که زمان کافی برای انجام آن ها را در اختیار خواهند داشت. با این حال فراموش نکنید که همواره این احتمال وجود دارد که اتفاقاتی خارج از برنامه رخ دهند. در این راستا در صورتی که عادت به تلنبار کردن کارهای خود داشته باشید، بدون شک با مشکلاتی جدی مواجه خواهید شد.

به همین خاطر توصیه می شود تا همواره برنامه روزانه، ماهانه و حتی سالانه مناسبی را برای خود مشخص کرده و همواره به آن پایبند باشید. با این حال برنامه های مذکور باید از انعطاف کافی برخوردار باشند تا از اعمال فشار بیش از حد نیز جلوگیری شود. برای مثال این امر که در ماه چند فعالیت شما با جابه جایی زمانی مواجه شود، امری کاملا طبیعی محسوب می شود با این حال نباید اجازه دهید که این امر به عادت رفتاری شما تبدیل شده و تعداد آن ها به مراتب افزایش پیدا کند.

مطلب مرتبط: چند راهکار علمی برای مقابله با اضطراب و استرس

2-در برنامه خود اولویت بندی های درستی را داشته باشید

همه ما با لحظاتی مواجه شده ایم که از سطح انرژی بسیار بالایی برخوردار بوده و عملا قادر به انجام حجم بالایی از کارها هستیم. این امر در حالی است که مواقع دیگری نیز وجود دارد که کاملا در وضعیت عکس قرار داشته و کاملا ناتوان به نظر می رسیم. این امر خصوصا در رابطه با روزهای پایانی هر ماه و یا ساعت های آخر کار، شایع تر است.

به همین خاطر لازم است تا در برنامه خود صرفا به ذکر اقدامات اکتفا نکرده و به دنبال اولویت بخشی به آن ها باشید. در نهایت این امر باعث خواهد شد تا شما بتوانید در پایان ساعات کاری خود، اقدامات ضروری را به پایان رسانده باشید. بدون شک افراد تحت این شرایط با استرس کم تری مواجه خواهند شد. علت این امر هم به این خاطر است که افراد کارهای مهم تر و سخت تر خود را در زمانی انجام خواهند داد که انرژی و توان بیش تری را دارند و این امر خستگی به مراتب کم تری را برای آن ها به همراه خواهد داشت. در نهایت فراموش نکنید که امروزه به اثبات رسیده است که روح و جسم با یکدیگر ارتباط داشته و نقص و آسیب در هر یک، بر روی دیگری نیز تاثیرگذار خواهد بود. به همین خاطر نباید خستگی جسمی را بی ربط به وضعیت روحی و روانی خود دانست.

3-فعال باشید

فکر کردن زیاد نیز از جمله مواردی محسوب می شود که استرس را در افراد افزایش می دهد. به همین خاطر لازم است که تا حدامکان خود را درگیر فعالیت های مختلف کرده و از بیکار شدن های طولانی جلوگیری کنید. در نهایت فراموش نکنید که این امر باعث خواهد شد تا موارد مورد فکر و دغدغه های شما به علت فعالیت مداومی که انجام می دهید، کاهش یافته که خود در زمینه کنترل استرس گامی سودمند محسوب می شود.

4-عادت های یک زندگی سالم را در خود تقویت کنید

انجام کارهای مخالف اخلاق و قانون، خود از جمله مواردی است که زمینه استرس را ایجاد می کند. با این حال در صورتی که یک سبک زندگی سالم را برای خود مشخص کرده باشید، بدون شک نه تنها عملکرد خود را بهبود خواهید بخشید، بلکه می توانید استرس را تا حد زیادی کاهش دهید. در این رابطه خواب کافی، دوری از دخانیات، ورزش و تغذیه سالم از جمله ساده ترین راهکارهای محسوب می شود.

5-فعالیت های آرامش بخش را بیابید

هر فردی باید بداند که چه فعالیت هایی باعث کسب آرامش در او می شود. این امر برای افرادی ممکن است خوابی کوتاه، گوش دادن به موسیقی، غذا خوردن و... باشد. تفاوتی ندارد که با چه اقدامی به آرامش می رسید، نکته مهم در این رابطه این است که باید لیستی از اقدامات مورد پسند خود را تهیه کرده و به صورت روزانه حداقل چند مورد از آن ها را انجام دهید. با این حال توجه داشته باشید که این امر باید به نحوی باشد که خود زمینه برهم خوردن برنامه زمانی شما را به همراه نداشته باشد.

6-مسائل مالی را ساده کنید

اگر پول اولویت اول زندگی شما باشد، همواره با استرس زیادی مواجه خواهید بود. در این رابطه توجه داشته باشید که پول به مانند هر چیز دیگری باید مورد کنترل شما باشد. این امر به این معنا است که نباید اجازه دهید که پول شما را مجبور به انجام هر کاری کند. این امر که سبک زندگی ای را در پیش گیرید که برای شما فشار خارج از محدوده توانایی را به همراه نداشته باشد. خود در لذت بردن بیش تر از زندگی و کاهش دغدغه های فکری و استری مفید خواهد بود. همچنین این امر که نسبت به راهکارهای مالی نیز اطلاعات کافی داشته باشید، خود به بهبود وضعیت شما منجر خواهد شد.

7-زندگی خود را تا حد امکان شاد کنید

اگر زندگی خود را دوست داشته باشید، کم تر دچار شرایط فشار و ناامیدی خواهید شد. در این رابطه از جمله اقدامات مفید این است که شادی را به زندگی خود تزریق کرده و با این اقدام موارد مثبت زندگی خود را نسبت به فشارهای موجود، افزایش دهید. بدون شک تحت این شرایط افراد از سطح انرژی و شور بیش تری برخوردار خواهند بود که خود باعث کاهش مشکلات در تمامی زمینه ها خواهد شد. نتایج تحقیقات در این زمینه نیز حاکی از آن است که افراد شاد به طور میانگین در دو جنبه مهم زندگی کار و زندگی شخصی خود، موفق تر هستند.

8-خلاقیت داشته باشید

بسیاری از افراد برای کنترل استرس خود راهکارهای خلاقانه ای را یافته اند که در نوع خود جالب توجه است. با این حال این امر تنها در رابطه با کنترل استرس به صورت مستقیم کاربرد نداشته و افرادی که از ذهنی خلاق برخوردار باشند، به علت این امر که همواره در برابر مسائل بیش از یک راه حل دارند، به علت این امر که هیچ گاه با بن بست مواجه نمی شوند از آرامش بیش تری برخوردار خواهند بود. به همین خاطر لازم است تا با تمرین ذهن خود را به حداکثر خلاقیت ممکن برسانید.

مطلب مرتبط: 8 گام برای کاهش استرس

9-از شلوغ شدن بیش از حد ذهن خود جلوگیری کنید

هنگامی که مسائل زیادی را برای فکر کردن داشته باشید، ذهن شما درگیر مسائل متعددی خواهد بود. بدون شک بدون در اختیار داشتن یک ذهن آرام، شما با کوچک ترین اتفاقی کاملا به هم خواهید ریخت. در این رابطه توصیه می شود تا در صورت عدم توانایی در کاهش موارد درگیرکننده ذهن خود، آن ها را در دفترچه ای یادداشت کرده و در زمانی بهتر به آن بپردازید.

10-مدیریت زمان را جدی بگیرید

این امر که بتوانید اقدامات را مطابق زمان بندی تعیین شده انجام دهید، از جمله مواردی است که باعث خواهد شد تا با استرس کم تری مواجه شوید. در این رابطه توجه داشته باشید که امروزه مقالات متعددی در زمینه مدیریت زمان به چاپ رسیده است که استفاده از راهکارهای موجود در آن برای هر فردی مفید خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی