دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 13 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

آسیب پذیرترین ارزهای 2017

7 سال پیش ( 1395/10/14 )
پدیدآورنده : گلنوش محب علی  

موسسه کپیتال اکونومیکس، در پیش بینی های خود آسیب پذیر ترین ارز های سال 2017 را معرفی می کند.براساس این پیش بینی ین و یورو در سال 2017 نسبت به سایر ارز های بین المللی آسیب پذیری بیشتری را نسبت به دلار تجربه می کنند.

موسسه کپیتال اکونومیکس یک موسسه مشاوره ای است که تحقیقاتش نشان می دهد در سال 2017 ارزش دلار در برابر یورو و ین بیشتر از دیگر ارز ها افزایش پیدا می کند و دلیل آن  هم سیاست های بانک مرکزی اروپا و ژاپن است که به کاهش ارزش این دو ارز بین المللی در بازار جهانی می انجامد.

بانک های مرکزی اروپا و ژاپن چاپ اسکناس و تسهیل سیاست های پولی را با هدف بهبود رشد اقتصادی در رأس امور و برنامه های خود قرار داده اند که این امر به کاهش ارزش یورو و ین در بازار های جهانی منجر می شود.

در مقابل، بانک مرکزی آمریکا سیاست چاپ پول را در سیاست های اتخاذی خود متوقف کرده و در عوض، سیاست افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته که باعث تقویت و رشد ارزش دلار در بازار های جهانی می شود. بالا بردن نرخ بهره به جذب هر چه بیشتر سرمایه از سرمایه گذاران خارجی کمک می کند، چون امکان بازدهی سرمایه بیشتری را برای آنها فراهم می کند.

در حال حاضر، اعضای کمیته سیاست گذاری پولی بانک مرکزی آمریکا انتظار دارند طی سال 2017 سه مرتبه و به صورت پله ای هر بار 0.25 درصد نرخ بهره در این کشور افزایش یابد. اما موسسه کپیتال اکونومیکس معتقد است بانک مرکزی آمریکا چاره ای جز افزایش نرخ بهره با سرعت بیشتر ندارد. بنابه گفته جان هیگینز، کارشناس ارشد موسسه کپیتال اکونومیکس پیش بینی می شود نرخ سود بانکی بسیار فراتر از انتظار در سال 2017 افزایش یابد.

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود سیاست کنونی بانک مرکزی آمریکا تا سال 2018 به همین منوال پیش رود و از سوی دیگر بانک های مرکزی اتحادیه اروپا و ژاپن به سیاست تسهیل پولی طی سال های آینده ادامه دهند. پیش تر موسسه کپیتال اکونومیکس پیش بینی کرده بود ارزش یورو در پایان سال 2017 به یک دلار و ارزش ین به 120 ین در برابر یک دلار کاهش یابد.

پیش بینی قبلی برمبنای ادامه سیاست های کنونی از سوی بانک های مرکزی آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن بوده است اما در شرایط کنونی این موسسه با توجه به پیش بینی خود نسبت به تشدید سیاست پولی خود و افزایش بیش از انتظار نرخ بهره دلار در این کشور پیش بینی کرده است در پایان سال 2107 ارزش یورو به 0.95 دلار و ارزش ین به 130 ین در برابر یک دلار کاهش یابد.

سرگذشت یوان چین در سال 2016

در سال 2016 یوان، واحد پول چین در رده پنج واحد پولی مهم جهان در کنار دلار،  یورو، پوند و ین قرار گرفت. از اول اکتبر سال 2016، یوان چین، به صورت رسمی در کنار یورو و دلار و البته پوند انگلیس به یکی از مهم ترین  واحد های پولی دنیا تبدیل شد.

سال گذشته یعنی سال 2015،  حدود 2.5 درصد نقل و انتقالات تجاری بازرگانی در دنیا با یوان چین انجام شد و در نتیجه آن چین قدرتی چند برابر در بازار های جهانی و ارزی پیدا کرد. اضافه شدن یوان چین به سبد ارزی صندوق بین المللی پول یک دستاورد مهم برای اقتصاد چین به شمار می رود.

این تصمیم دیگر کشورهای دنیا را به استفاده بیشتر از یوان چین در مبادلات بین المللی تشویق می کند و همچنین سهم یوان را از میزان ذخایر ارزی کشورهای جهان افزایش می دهد. ممکن است حتی برخی از کشورها از این پس ذخایر ارزی خود را به جای دلار آمریکا، به صورت یوان چین ذخیره کنند. همچنین این اقدام می تواند موجب افزایش سرمایه گذاری خارجی در چین شود، چراکه جایگاه واحد پول یک کشور در مناسبات بین المللی اهمیت زیادی در جذب سرمایه گذاران خارجی دارد.

اما، با وجود اینکه ارزش یوان چین همین چند روز پیش، در مقابل دلار آمریکا افزایش یافت اما ارزش یوان چین در سال 2016 رو به نزول بوده و سقوط ارزش آن در این سال، از سال ۱۹۹۴ تاکنون بی سابقه بوده است. این نزول باعث خواهد شد تا یوان چین در این سال وخیم ترین وضعیت را در مقابل واحدهای پولی کشورهای عمده آسیایی داشته باشد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، شاخص یوان چین که به پایین ترین میزان خود طی هشت سال و نیم گذشته رسیده است در شرف این بود که کاهشی 7درصدی در مقابل ارزش دلار آمریکا در سال جاری داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان بازار بورس معتقدند امکان دارد در صورتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، به رشد اقتصادی آمریکا و صعود نرخ بهره در کشور کمک کند، ارزش یوان چین در سال آینده از میزان کنونی آن نیز پایین تر خواهد رفت.

به گفته یک شرکت مالی مستقر در بریتانیا، در صورتی که روند جهانی شدن در سال آینده منعکس شود، وابستگی اقتصاد چین به صادرات باعث خواهد شد تا فشارها روی ارزش یوان چین افزایش یابد. فشارها روی ارزش یوان چین در سال ۲۰۱۶ ناشی از نگرانی ها در چین مبنی بر کاهش رشد اقتصادی در این کشور و به ویژه افزایش اخیر ارزش دلار آمریکا بوده است.

برچسب ها : دریچه قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0i9Xpjf8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه