جمعه, ۲۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 17 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

با گسترش انقلاب دیجیتال، افزایش خرید های اینترنتی موجب کاهش حضور مردم در مراکز تجاری و خرید شده است. بنابراین، فروشگاه ها برای جذب هرچه بیشتر مشتریان، فقط به فروش محصولات بسنده نمی کنند. امروزه جاذبه های معماری، سرگرمی ها، جو و محیط جالب و حتی نحوه ارائه محصولات در نسل جدید فروشگاه ها تبدیل به یک استراتژی تجاری شده است.

در فروشگاه های جدید، همه امکانات و خدمات از جمله خدمات تجاری، فرهنگی، مکان های تفریحی و سرگرمی برای کودکان، سینماها، رستوران ها و ایجاد فضایی پرهیجان، ایجاد محیطی برای تمام افراد خانواده (کودک و بزرگسال) همه و همه به منظور جذب هرچه بیشتر مردم و افزایش حضور آنها در فروشگاه هاست.

ارائه دهنده خدمات چندجانبه

پیش از انقلاب دیجیتال، فروشگاه ها یک مرحله گذار را طی کردند و آن هم تبدیل شدن خرده فروشی های کوچک به فروشگاه های بزرگ و چند طبقه و مجلل بود. با این وجود، کاهش تعداد مشتریان با کاهش قدرت خرید از سویی و افزایش فروش اینترنتی از سوی دیگر، در فروشگاه ها یک واقعیت است.

با این حال باید ببینیم زیر سقف های بلند و نورپردازی های عجیب و غریب مراکز تجاری نسل جدید، چه استراتژی هایی برای جلب مشتری نهفته است؟ سالن های بزرگ، در طبقه های مختلف با پله های برقی به هم می رسند و مشتری از گشت و گذار در آنها احساس خستگی نمی کند. حتی در بعضی از فروشگاه های سرپوشیده، فضای سبز هم طراحی شده است. یا دوبی، یک مرکز خرید پیست اسکی سرپوشیده دارد.

بنابراین، می بینیم که تحول در مراکز جدید خرید، آنها را به مکانی برای زندگی تبدیل کرده است چرا که امروزه، مراکز خرید محل تلاقی اقشار مختلف اجتماعی است. یکی از راهبرد های ایجاد جذابیت، تبدیل فضای فروشگاه به یک فضای احساسی و هیجانی است.بنابراین فروشگاه ها به بازار یابی چند حسی روی آورده اند.

این استراتژی با دو هدف دنبال می شود، این راهبرد با ایجاد فضایی جذاب، هیجان انگیز، مجتمع های سینمایی، آموزشی (کارگاه های آموزشی برای کودکان و بزرگسالان) و حتی شاعرانه، برای تمامی سلیقه ها و برآورده شدن انتظارات همه اقشار مختلف جامعه تلاش می کند. هدف دیگر آن، این است که به روشی تکنیکی، بازدیدکنندگان را وادار می کند حتی در صورتی هم که قصد خرید ندارند، دست خالی باز نگردند. هدف مراکز جدید تجاری، دادن لذت یک خرید فراموش نشدنی و سرگرم کننده به مشتریان است.

از سوی دیگر، فروشگاه ها درصدد این هستند که محصولات خود را هرچه بهتر در معرض نمایش و دید مشتری قرار دهند. مثلا با تبدیل کردن مراکز تجاری و فروش به صحنه تئاتر، در مناسبت های خاص، مثلا عید پاک، نوئل، روز مادر، کریسمس وغیره، برخی فروشگاه ها دست به نوآوری می زنند. به عنوان نمونه بسته به مناسبت های مختلف، رنگ دکور و تم فروشگاه را عوض می کنند.

به این ترتیب، بازدید کننده حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشد، تحت تاثیر فضای هیجان انگیز چند حسی قرار می گیرد و ناخودآگاه برای خرید وسوسه می شود. با این توضیحات، عجیب نیست که خرید از فروشگاه های بزرگ و جدید برای خانواده ها تبدیل به یک تفریح شده است.

در چنین مراکز خریدی، انواع مختلفی از محصولات در دسترس هستند، بنابراین مشتری با صرف زمان کمتر، مایحتاج مورد نیاز و البته غیر ضروری را هم خریداری می کند. در واقع فروشگاه های جدید، با ایجاد قالب های جذاب، حس مصرف گرایی را در مشتریان تقویت می کنند. محیط لوکس این فروشگاه ها در مشتری حس وسوسه انگیز خرید آنی را بر می انگیزد.

اIkea، یک نمونه موفق

شرکت سوئدی Ikea، فعال در زمینه طراحی و تولید لوازم منزل، نزدیک به 3میلیارد یورو برای ساخت یک ابرفروشگاه سرمایه گذاری کرده است. مساحت این مرکز خرید که در فرانسه افتتاح شده، نزدیک به 12هکتار است که 57هزار متر مربع از آن کاربرد تجاری دارد. غیر از این مرکز فروش، Ikea، 46 مرکز فروش دیگر در اروپا و در چین دارد.

فروشگاه بزرگ Ikea در فرانسه، بیش از 80 مغاره و 12 رستوران زنجیره ای دارد و برای ساخت آن بیش از 250 میلیارد یورو هزینه شده است. ویژگی منحصر به فرد این مرکز تجاری، محیط خانوادگی آن است. وجود مهد کودک و زمین بازی برای کودکان، مراکز بهداشتی و زیبایی و تناسب اندامی که برای خانم ها در نظر گرفته شده، رستوران هایی برای تمام سلیقه ها از جمله ویژگی های مرکز تجاری  Ikea هستند.

برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xoFnHwJ7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه