دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 20 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

کاهش توجه به سیستم های پشتیبانی از تصمیم مدیریت و تکنولوژی ها، به هیچ عنوان از اهمیت تصمیم گیری تجاری با پشتیبانی مناسب نکاسته است. تکنولوژی های پشتیبانی از تصمیم که منسوب به گروهی از سیستم ها و تکنولوژی های هوشمند هستند به طور گسترده توسط تکنولوژی های هوش تجاری تکمیل شده اند.

هر دو نوع تکنولوژی توسط تکنولوژی اطلاعات مرتبط، پشتیبانی می شوند که اغلب ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند. بین پشتیبانی از تصمیم و تکنولوژی های هوش تجاری پلی مبتنی بر اهداف مشترک تصمیم گیری عاقلانه و استفاده از ابزار تحلیلی پیشرفته برقرار است. در عصر حاضر مدلی از دو چرخه به هم پیوسته برای متصل کردن فعالیت های پشتیبانی از تصمیم و هوش تجاری ایجاد شده اند.

به ظاهر یک حوزه برجسته سیستم های پشتیبانی از تصمیم مدیریت(DSS)  برای تثبیت سطوح فعالیت های پژوهشی و سیستم های خبره برقرار شده است. با این حال، توجه به سیستم های پشتیبانی از تصمیم که تا حدودی محو شده است، اشاره بر هیچ گونه کاهشی در اهمیت تصمیم گیری با پشتیبانی قوی و همچنین آگاهی کلی از حالت محیط تجاری داخلی و خارجی ندارند. برعکس، همین موقعیت اقتصادی فعلی در بیشتر موقعیت ها نیازمند یک محیط مدیریت در سطح ارتش قابل اطمینان و کارآمد برای پشتیبانی از بینش ها، بهبود یا صرفا بقا است.

تصمیم گیری مدیریتی یک فعالیت حساس به اطلاعات است که تاکید بی اندازه بر ساختارها، مشکلی است که در این میان باید مرتفع شود. این مهم مستقیما به پیچیدگی اطلاعات برای تولید تصمیماتی با پشتیبانی قوی ، منتقل می شود.

چنین پیچیدگی، تقاضاهای سخت و دشواری را برای محیط پشتیبانی در چارچوب انواع منابع اطلاعاتی و عدم تطابق اطلاعات به دست آمده از این منابع ایجاد می کند؛ استفاده از تحلیل ماهرانه و اختصاصی و ابزار مدل سازی؛ استفاده از محیط های پشتیبانی ارتباطی و گروهی برای تطبیق دقیق علائق و نیازهای ذی نفعان از جمله این موارد هستند.

سیستم های پشتیبانی از تصمیم چیزی فراتر از گزارش های ساده مدیریتی هستند و عمدتا باید دارای مدل های ریاضی باشند و بتوانند به سوالات «چه می شود اگر» پاسخ بدهند. پشتیبانی از تصمیم مدیریت کامپیوتری سعی در تقویت فعالیت های مدیریت هوشمند (هوش تجاری BI) دارد که نتیجه نهایی مورد انتظار بسیار بالا است.

یک استفاده جایگزین از پشتیبانی تصمیم، اگر همراه با نظارت فعالانه محیط باشد، درک بهتری از موقعیت مشکل را تضمین می کند و باعث کیفیت تصمیم گیری بالاتری می شود. اصطلاح هوش تجاری با به کارگیری عنوان اصطلاح چتری برای ابزار و تکنولوژی هایی که اجازه می دهند کاربران اطلاعات تجاری، آگاه از تغییرات در محیط های داخلی و خارجی شوند وارد بازار مصرف شد.

در حال حاضر در تعریف اینکه آیا هوش تجاری بخشی از تابع پشتیبانی تصمیم است یا برعکس ایجاد کننده ابهاماتی است، تردید وجود دارد. در نهایت این ابهامات به جامعه مدیریت تجاری گسترش می یابد که تمام دوران نیاز به پشتیبانی تصمیم گیری قابل اطمینان را بیان کرده است و توجیه کننده سرمایه گذاری های اساسی در تکنولوژی های پشتیبانی است.

هوش تجاری و نیازهای اطلاعاتی

اگرچه هوش تجاری که ابداع آن را به Howard Dressner  از گروه Granter در سال 1989 نسبت داده ایم، اصطلاح نسبتا تازه ای در علم محسوب می شود، اما می توانیم با نگاهی به گذشته و به ماموریت سیستم های اطلاعات مدیریت (MIS) که نقش آنها در حفظ آگاهی مدیریت از حالت تجاری، هیچ گاه کم اهمیت جلوه داده نشده بود و تعاریف ماموریتی برای  MIS، امروزه بیشتر مانند تعاریف ماموریتی برای هوش تجاری است.

دو نوع اطلاعات برای پیاده سازی استراتژی مورد استفاده قرار می گیرند. نوع اول اطلاعات خارجی است که برای ایجاد استراتژی استفاده می شود. نوع دوم اطلاعاتی داخلی  است که برای نظارت بر اجرای استراتژی استفاده می شود.

• سیستم های هوش تجاری به معنای سیستم های بسیار هوشمند، دقیق و کاربردی برای سازمان ها و شرکت ها هستند که در آن سیستم اطلاعاتی مدیریت وکامپیوترها با فرستادن اطلاعات و داده های خود به درون سیستم های هوش تجاری و تجزیه و تحلیل و غنی سازی آن اطلاعات و داده ها به واسطه سیستم های هوش تجاری، و در اختیار قراردادن خروجی های دقیق و مطمئن به مدیران کمک می کنند تا تصمیمات بهتر، منطقی تر و کارآمد تر بگیرند و کارآمدی عملکرد سازمان متبوعشان را افزایش دهند.

• برای اینکه اطلاعات برای تصمیم گیری مدیران مفید و سودمند باشد، باید اطلاعات درست (نه خیلی زیاد و نه خیلی کم) در زمان مقرر در دسترس باشند و در قالبی صحیح برای تسهیل در تصمیمات موجود ارائه شوند.

• سیستم های هوش تجاری و سیستم اطلاعات مدیریت، سیستم های تجاری هستند که اطلاعات انتشار یافته، قدیمی و فعلی، درباره شرکت و محیط آن را فراهم می سازند. همچنین MIS می تواند از منابع دیگر اطلاعاتی به ویژه داده های مربوط به محیط خارج از خود شرکت استفاده کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nKhHaUYT
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه