یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با موضوع «بازآفرینی نظام بانکی در عصر ارتباطات نوین» در حالی عصر روز گذشته در مرکز همایش های برج میلاد به پایان رسید که الزام پیوستن ایران به سیستم کارت های اعتباری بین المللی و فرصت ها و چالش های تطابق با استانداردهای جهانی از جمله موضوعات و محورهای مطرح شده در این همایش بود.

به گزارش «فرصت امروز»، سیدابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در دومین روز از همایش با بیان اینکه سالانه میزان تراکنش های انجام شده ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می یابد گفت: استقبال مردم از بانکداری الکترونیکی به معنای آن است که باید زیرساخت های این حوزه تقویت شود و این زیرساخت ها قابلیت سرویس دهی با پایداری و امنیت بالا را داشته باشند، ضمن اینکه اعتماد عمومی به دست آمده نیز باید تقویت شود، چراکه اگر این اعتماد از دست برود مردم به بانکداری سنتی و شعبه ها بازمی گردند و طبیعتا شعبه ها پاسخگوی آنها نخواهند بود.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: تحقق جایگاه نخست برای اقتصاد ایران در منطقه و به عنوان مثال در حوزه بانکداری الکترونیکی با تعریف شاخص های دقیق و قابل اندازه گیری میسر است.

نجفی با اشاره به اهمیت و ضرورت راه اندازی سرویس «پیوند» تاکید کرد: بخش مهمی از تراکنش های مردم از طریق تلفن همراه انجام می شود و امنیت این انتقال در شبکه بانکی بسیار مهم است. مردم باید مطمئن شوند که اطلاعات شان به صورت امن از این شبکه ها عبور می کند و به همین دلیل «شبکه پیوند» در این راستا ایجاد شد.

وی اضافه کرد: در این سامانه، در زمان انجام یک تراکنش در موبایل، نیازی به ارسال اطلاعات کارت بانکی نیست و اطلاعات به واسطه شماره موبایل و رمز منتقل می شود.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت:  موضوع دیگری که در دستور کار قرار دارد ارتباط های بین المللی است؛ مردم ما به سفرهای خارجی می روند و بعد از تحریم ها مسافران خارجی بسیاری به ایران می آیند اما کارت های اعتباری بین المللی آنها در ایران قابل استفاده نیست، بنابراین ما در حال ایجاد زیرساخت هایی هستیم که به واسطه آن کارت های اعتباری خارجی از جمله مسترکارت و ویزا در ایران قابل استفاده شود و کارت های بانکی ایرانی نیز در مرحله اول در کشورهای منطقه و بعد در کشورهای اروپایی قابل بهره برداری باشد.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: امضای همراه نیز از دیگر سرویس هایی است که در شرکت خدمات انفورماتیک طراحی شده و در تراکنش هایی با عدد و رقم بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

نجفی با اشاره به برخی انتقادها در خصوص فعالیت انحصاری شرکت خدمات انفورماتیک افزود: بانک مرکزی متولی گروهی از سرویس ها به صورت انحصاری است از جمله سامانه ساتنا، سوئیفت، چکاوک و شاپرک؛ این سامانه ها در اختیار بانک مرکزی است.

وی افزود: در طول سالیان، بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک اعتماد کرده و به این باور رسیده که این شرکت می تواند سامانه ها را در کل کشور پیاده کند. تعداد این سامانه ها هم زیاد است و شاید به ۲۵ مورد برسد.

به گفته نجفی، البته این اعتماد نیز جواب داده یعنی در این مدت سرویس دهی تمام سامانه هایی که بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک محول کرده به نحو احسن و با کیفیت بالا انجام شده است. به عنوان مثال وقتی در روزهای پایانی سال بعضی سرویس های سایر بانک ها با افت سرعت مواجه می شود سرویس هایی نظیر شاپرک، شتاب، ساتنا و چکاوک و سوئیفت با پایداری ۹۹ درصدی به فعالیت خود ادامه می دهند.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: در بخش رقابتی هم به تعدادی از بانک ها سرویس هایی ارائه می کنیم اما رقابت گاهی در این حوزه آزاردهنده می شود. مثلا ما خدماتی را به یک بانک ارائه می دهیم و به عنوان مثال برای کل خدمات سالانه ۱۰ میلیارد تومان دریافت می کنیم اما این بانک از ما به عنوان مشتری جدا می شود و با شرکتی دیگر قرارداد می بندد و برای همان سرویس به عنوان مثال ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت می کند به هر حال باید شفافیت لازم در هزینه های آی تی بانک ها کامل تر شود و بازگشت سرمایه نیز درنظر گرفته شود.

ایجاد زیرساخت ورود کارت های بین المللی به ایران

«مانی تولاسی» مدیر ارشد سابق ریسک شرکت ویزای اروپا نیز درباره الزامات، چالش ها و فرصت های پیوستن سیستم بانکی ایران به شبکه کارت های اعتباری بین المللی گفت: در حال حاضر عضویت در شبکه کارت های اعتباری از جمله ویزا و مسکن کارت راحت تر شده و بسیار به یکدیگر شبیه است.

وی کسب مجوزهای لازم از دولت یا ارگان های ناظر مانند بانک مرکزی را از جمله مهم ترین اسناد برای پیوستن به این شبکه اعلام کرد و افزود: بانک ها برای پیوستن به این شبکه باید مستقل بوده و محدودیت های اقتصادی برای آنها اعمال نشده باشد.

مدیر ارشد سابق ریسک شرکت ویزای اروپا، وجود اظهارنامه های مالیاتی سه تا پنج سال گذشته حسابرسی شده، نوشتن مدل های کسب و کار و پیش بینی از تعداد تراکنش ها و صدور کارت های اعتباری را از جمله پیش نیازهای پیوستن به این شبکه اعلام کرد.

وی رعایت استانداردهای کارت های جهانی را بسیار کلیدی توصیف کرد و افزود: ارزیابی ریسک برای کارت های اعتباری هر سه ماه یک بار انجام می شود.

مانی تولاسی تکنولوژی به کار رفته در سیستم های پرداخت جهانی را بسیار سطح بالا و پیشرفته توصیف کرد و گفت: بانک ها به طور حتم باید سرمایه گذاری بزرگی را روی زیرساخت های فناوری اطلاعات خود از جمله در زمینه انطباق با سیستم های بین المللی انجام دهند.

مدیر ارشد سابق ریسک شرکت ویزای اروپا با بیان اینکه صدور کارت به تنهایی مهم نیست بلکه استفاده از کارت در کشور صادر کننده بسیار مهم تر است، تاکید کرد: ۷۰ درصد از تخلفات و تقلبات در زمینه کارت های اعتباری از طریق خریدهای اینترنتی به ویژه خرید کالاهای دیجیتال انجام می شود.

سیستم بانکی باید با بانکداری جدید منطبق شود

اریک فان ایدن، مدرس و ارزیاب رسمی ITIL و Cobit در دومین روز ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، با اشاره به اظهارات روز گذشته وزرای اقتصاد و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد:  آی تی به تنهایی و بدون همخوانی با بانکداری جدید نمی تواند کمکی در این زمینه داشته باشد.

وی گفت: سیستم بانکی باید با بانکداری جدید تطبیق پیدا کند، وگرنه باید جایگزین شود.

اریک فان ایدن با اشاره به تفاوت های بانکداری شعبه ای با بانکداری الکترونیک ادامه داد: بانک ها باید با پذیرش IT، بانکداری الکترونیک را درک کنند و بدانند چه انتظاراتی باید از آن داشته باشند و آیا این انتظارات با واقعیت منطبق است یا خیر.

مدرس و ارزیاب رسمی ITIL و Cobit همچنین به ارائه تعریفی از حاکمیت پرداخت و گفت: باید براساس کارهایی که می خواهیم انجام بدهیم، یک سری چارچوب داشته باشیم و با استفاده از سنجه های مختلف به ارزیابی عملکرد خود بپردازیم. حاکمیت یعنی ایجاد شرایط استفاده مناسب از سیستم هایی که در بانکداری وجود دارد و Cobit نقشه راه برای حاکمیت است. حاکمیت علاوه بر این کمک می کند تا ریسک های موجود به حداقل برسند و مدیریت شوند.

به گفته اریک فان ایدن، COBIT چارچوبی جامع است که از طریق حاکمیت و مدیریت موثر فناوری اطلاعات، سازمان را در رسیدن به اهداف خود کمک می کند و برای ایجاد ارزش بهینه از فناوری اطلاعات، استفاده از منابع، امکان حاکمیت و مدیریت فناوری اطلاعات با رویکرد جامع در تمام سازمان، شرایط چگونگی و زمان دقیق تصمیم گیری مدیران راهبردی را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: بانکداری برای ورود به حوزه  آی تی باید زبان مشترکی با این فناوری داشته باشد. معمولا افرادی که در زمینه  آی تی کار می کنند خودشان همه تصمیمات را می گیرند در حالی که باید با تعامل با بخش های دیگر باشند.

فان ایدن در زمینه ایجاد مدیریت خوب نیز خاطرنشان کرد: ایجاد مدیریت خوب لازمه رسیدن به حاکمیت مطلوب است. هیچ حاکمیتی بدون مدیریت نیست و مدیریت بهینه هم باید خود را به سطح حاکمیت برساند.

ارتباط با نویسنده: forsat.valipour@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/y6zvaVpB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه