جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

کسب وکارهای آنلاین امروزی در حوزه برگزاری رویدادها در مقابل شیوه های سنتی آن امکان تازه ای را برای برگزارکنندگان فراهم کرده است،  طوری که این تفاوت هم در سرعت هم در دقت و هم در آسانی برگزاری یک رویداد کاملا قابل لمس است. به طور مثال تا همین چند سال پیش شما برای خرید بلیت یک همایش باید با تماس تلفنی از خالی بودن ظرفیت ها اطلاع پیدا می کردید و پس از آن با پرداخت پول از طریق عابر بانک،  تصویر فیش واریزی را برای برگزارکننده ارسال کرده یا پرینت آن را تهیه می کردید.

اما امروز وجود استارتاپ هایی مثل ایوند یا فندق این امکان را به شما می دهد تا بتوانید با خیال آسوده تمام کارهای تبلیغات،  ثبت نام و فروش بلیت یک همایش یا کارگاه آموزشی و. . . را به آنها بسپارید. برای آشنایی بیشتر با این کسب وکار آنلاین گفت و  گویی را با مهدی یگانه، بنیانگذار استارتاپ فندق و حمیدرضا احمدی، بنیانگذار استارتاپ ایوند داشته ایم که در ادامه می خوانید.

فضای امروزی کسب وکارها به چه صورت است؟

مهدی یگانه بنیانگذار استارتاپ فندق در رابطه با نحوه فعالیت خود به«فرصت امروز» می گوید: زمانی که در دانشگاه امیرکبیر دانشجوی کامپیوتر بودم  دانشگاه قصد برگزاری چندین همایش و کنسرت را داشت که وجود آمارهای دقیق در حوزه برگزاری این رویدادها ضروری جلوه می کرد،  به همین جهت همراه چند نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم تا سیستمی را طراحی کرده و در آن به تعریف رویدادها بپردازیم به این صورت که پلن سالن را طراحی کرده و براساس آن امکان خرید بلیت را برای شرکت کننده فراهم کردیم.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت کسب وکارهای آنلاین امروزی با شیوه های رزرو قدیمی می گوید: در گذشته هزینه های هنگفتی به منظور پوشش تبلیغات، چاپ پوستر و بیلبوردهای اتوبانی صورت می گرفت همچنین روش ثبت نام در همایش ها با سختی های خاص خود همراه بود.

به طور مثال برای خرید بلیت یک کنسرت شما باید به محلی مراجعه کرده و ثبت نام را انجام می دادید یا از طریق تماس تلفنی به رزرو بلیت اقدام کرده و فیش پرداختی را برای تایید به برگزارکنندگان رویداد ارسال می کردید. اما با ورود سیستم ها و کسب و کارهای آنلاین، شما در یک صفحه اینترنتی می توانید هرگونه تبلیغات و پوستر را بگنجانید و در پایین صفحه به فروش بلیت های رویداد با هر کد تخفیفی به ثبت نام شرکت کنندگان اقدام کنید.

این بلیت ها براساس بارکد صادر می شود و در حین برگزاری رویداد چک کردن آن توسط شخصی که در درب ورودی سالن قرار می گیرد توسط یک دستگاه یا گوشی موبایل به راحتی امکان پذیر خواهد بود. دیگر آن فرآیند سنتی دستی که با تیک زدن اسامی از روی لیست همراه بود در حال منسوخ شدن است و تمام کارها براساس سیستم اتوماتیکی صورت می گیرد.

یگانه با بیان اینکه این روزها به جهت دوری از این فضای استارتاپی،  تا حدی امکان ارائه آمار برایش مقدور نیست،  اضافه می کند: آمارهای دقیقی در حوزه برگزاری رویدادها ندارد. اما در مورد قیمت بلیت رویدادها می گوید: از آنجا که یک رویداد اشکال مختلفی داشته و می تواند شامل یک دورهمی ساده که در مورد موضوعی خاص به گفت و گو می نشینند تا همایش های بزرگ،  کنسرت،  جشنواره ها،  کلاس های آموزشی باشد رنج بلیت های آن نیز متفاوت است.

به طور مثال در سایت ما از بلیت  10 هزار تومان تا 250 هزار تومان رویداد برگزار شده است،  چون موضوعات مختلف است بنابراین بازه بلیت ها هم تفاوت خواهد داشت.

سختی کار این حوزه چیست؟

یگانه با بیان اینکه بازار رویداد یک بازار بزرگ و متنوع است،  ادامه می دهد:  این کسب وکار بسیار جای کار دارد. در حال حاضر شاید 5 استارتاپ در کل کشور به برگزاری رویداد می پردازند اما در آینده ای نزدیک قطعا افزایش چشمگیری در این حوزه شاهد خواهیم بود.

وی آینده برگزاری رویدادهای آنلاین را مثبت ارزیابی کرده و اضافه می کند: این بازار، بازار بکری است و هنوز گروه های کمی به آن ورود کرده اند. قطعا شرکت هایی که با وجود سختی این بازار برای پاسخگویی به نیاز مردم وارد این حوزه می شوند،  در آینده برنده خواهند بود. تا چند سال دیگر به جهت حرکت جامعه به سمت خدمات محور بودن،  این سایت ها رشد خواهند کرد و احساس نیاز مردم به چنین سیستم هایی به رونق این گونه استارتاپ ها منجر خواهد شد. اما ناگفته نماند که کار کردن در این حوزه با سختی های خاص خود همراه است زیرا شما با هر قشری از جامعه سر و کار خواهید داشت.

وی با اشاره به نحوه فعالیت گروه فندقی ها ادامه می دهد: شیوه کار ما به این صورت بود که در کنار ثبت سفارش رویدادهای آنلاین و فروش اینترنتی بلیت در حین برگزاری مراسم نیز همراه برگزار کنندگان بودیم و پس از اتمام همایش با ارائه آمارهای تحلیلی، در بهینه سازی مراسم های بعدی به برگزارکننده کمک می کردیم. اما امیدواریم در سال های آتی تمام مراحل برگزاری یک رویداد از صفر تا صد آن، با استفاده از ابزارهای نرم افزاری و ترکیب آن با ابزارهای سخت  افزاری به سیستم های هوشمند سپرده شود.

شروع استارتاپ ها بدون هیچی

یگانه در ادامه در رابطه با سرمایه  اولیه مورد نیاز برای راه اندازی یک استارتاپ می گوید: اگر بخواهم رو راست بگویم، برای شروع یک کسب  و کار آنلاین نیاز به منبع مالی خاصی نیست مهم ترین شرط شروع برای فعالیت در این حوزه وجود یک تیم با دانش های مختلف در کنار یکدیگر است. یعنی همراه بودن گروهی متشکل از افراد آگاه در حوزه فنی و بیزینس.

در ابتدا بحث فنی یک استارتاپ مهم تر است اما با ادامه روند این دانش بیزینسی افراد است که می تواند کار را برای کسب درآمد جهت دهی کرده و پلن درآمدزایی طراحی کنند. زمانی که شما محصولی را تولید کرده و برای آن مشتری پیدا می کنی، قطعا درآمدی برای تامین هزینه ها خواهید داشت اما تمامی استارتاپ ها برای برنامه های خود سرمایه گذار جذب می کنند و از طریق همان سرمایه گذار به جذب نیرو یا معرفی برند اقدام می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استارتاپ ها برای فعالیت های خود مجوزی دریافت می کنند یا خیر،  می گوید: کسب و کارهای آنلاین در ابتدا به مجوز نیاز ندارند اما با ادامه کار اگر حوزه  آنها به ارشاد مرتبط باشد باید از این نهاد مجوز دریافت کنند. اما به طور کلی استارتاپ ها بدون هیچی شروع می شوند و در روند کار در صورت ثبت شرکت به اخذ مجوزهای لازم اقدام می کنند.

وی در مورد مقایسه ایران با کشورهای دیگر در حوزه کسب و کارهای آنلاین می گوید: در حوزه رویدادها چند سایت جهانی وجود دارد که مهم ترین مزیت  آنها همین جهانی بودن شان است یعنی محدود به مرزهای سرزمینی کشورها نمی شوند و رویدادهایی در سطح بین المللی برگزار می کنند. کار اصلی که آنها ارائه می دهند کاملا مشابه فعالیتی است که در ایران صورت می گیرد،  تنها تفاوت این گروه ها  تفاوت در اعتبار، گستردگی و شناخته شدگی آن شبکه ها است.

سالانه 4 هزار رویداد طراحی می کنیم

حمیدرضا احمدی، بنیانگذار گروه ایوند در رابطه با کسب و کار خود به «فرصت امروز» می گوید:  داستان ایوند از جایی شروع شد که من خودم برگزارکننده رویدادهایی مثل جشنواره وب و. . . بودم، در آن زمان ابزاری برای ثبت نام آنلاین همایش ها وجود نداشت، به طور مثال برای شرکت در یک همایش شما باید با برگزارکننده تماس تلفنی برقرار می کردید و. . . و این روند پروسه بسیار پیچیده ای بود.

در آن زمان برنامه ای طراحی کردم که کار ثبت نام های آنلاین را راحت تر می کرد. امروز دیگر ایوند رویداد برگزار نمی کند بلکه ابزارهای لازم برای برگزاری یک رویداد از تبلیغات گرفته تا ثبت نام شرکت کنندگان و فروش بلیت را بر عهده می گیرد.

کار ما به این صورت است که به طور مثال، شخصی می خواهد کنفرانسی در مورد بازاریابی برگزار کند  به سایت ایوند مراجعه کرده و روی سایت، رویداد خود را تعریف می کند که چند ساعت است، از چه روزی شروع شده و در چه روزی تمام می شود، بلیت معمولی و وی آی پی آن به طور مثال بین 100 تا 200 هزار تومان قیمت دارد، محل برگزاری آن برج میلاد است و. . . ما براساس اطلاعات شخص صفحه ای برای آن طراحی کرده و با در اختیار گذاشتن پنلی برای مدیریت امور تمام اطلاعات را در سایت مذکور قرار می دهیم. با این ترتیب افراد هر ساعتی از روز که بخواهند می توانند به سایت مراجعه کرده و ثبت نام کنند و دیگر نیازی به تماس تلفنی یا پرداخت از طریق عابربانک نیست.

وی در مورد آمار سالانه برگزاری رویدادها به شیوه آنلاین می گوید: در حال حاضر روزی 40 رویداد خود را در سایت ایوند تعریف می کنند و تمام این مراحل به صورت اتوماتیک انجام می شود. شیوه کار ما طوری است که تمام شهرهای کشور را پوشش می دهیم؛طوری که 40درصد رویدادهای برگزار شده از طریق ایوند در تهران و مابقی در سایر شهرها پراکنده است.در مورد آمارهای سالانه نیز آمار دقیقی برای ارائه ندارم اما به طور جزئی سایت ایوند از سال گذشته تاکنون حدود 4 هزار رویداد برگزار کرده است.

وی در مورد آمارهای جهانی این کسب وکار آنلاین می گوید: یک شرکت معروف آمریکایی که فرامرزی عمل می کند سالانه 2 میلیون بلیت به فروش می رساند.

با 50 هزار تومان شروع کردم

احمدی در رابطه با هزینه های مورد نیاز شروع یک کسب و کار آنلاین می گوید: اصولا این کسب وکارها با یک سرمایه اولیه کوچک برای شروع همراه هستند، به طور مثال من با 50 هزار تومان برای خرید سرور شروع به کار کردم اما بعد از اینکه متوجه شدید مشکل بازار کجاست،  مشتری های خودتان را پیدا کردید و قصد بستن یک تیم را داشتید قطعا به یک سرمایه یک تا 2 میلیارد تومانی نیاز خواهید داشت.

وی با مثبت ارزیابی کردن کسب و کارهای اینترنتی می گوید: تمام کسب و کارهای اینترنتی نه لزوما رویدادها به دلیل نفوذ و دامنه استفاده از موبایل روز به روز در حال گسترش هستند و از جایی که نسل جدید با تکنولوژی راحت تر است،می توان در آینده به پیشرفت این حوزه هم خوشبین بود. تنها سختی کار در این حوزه نبود دانش فنی و سرمایه گذار است،  طوری که این حوزه در جذب سرمایه گذار با مشکل رو به رو است. به دلیل ماهیت تغییرپذیری تکنولوژی سرمایه گذاری که بتواند جسورانه در این حوزه سرمایه گذاری کند وجود ندارد.

***

سرمایه اولیه

حوزه کسب وکارهای آنلاین یا استارتاپ ها عملا نیاز به سرمایه  خاصی ندارد اگر هم نیاز باشد با یک هزینه بسیار پایین همراه خواهد بود. اما در ادامه کار زمانی که از حالت آزمون و خطا خارج شدید و کمبود بازار را درک کردید و توانستید برای خود یک مشتری دست و پا کنید، به یک سرمایه بالایی در حد یک میلیارد تومان احتیاج پیدا خواهید کرد.

وجود افراد آگاه به دانش فنی،  مثل تکنولوژی و برنامه نویسی و افراد وارد در حوزه بیزینس،  یکی از ملزومات کسب وکارهای آنلاین در بخش رویدادها محسوب می شود. این افراد تیم را در جهت کسب درآمد و درآمدزایی هدایت می کند. همراه داشتن یک تیم همراه و هم دل در این حوزه یکی از مهم ترین سرمایه های اولیه استارتاپ ها محسوب می شود.

***

مجوز و ریسک ها

استارتاپ ها در ابتدا به دریافت مجوز نیاز ندارند اما زمانی که گسترش پیدا کردند و توانستند شرکتی ثبت کنند،باید به دریافت مجوزهای لازم اقدام کنند. ضمن اینکه اگر کارشان به نحوی است که با ارشاد ارتباط دارد باید از این حوزه مجوزهای لازم را دریافت کنند. از جایی که حوزه کسب و کارهای آنلاین با دریافت هزینه همراه است برای فعالیت در این بخش باید از طریق بانک به دریافت نماد یا همان درگاه اینترنتی اقدام کنید.

در رابطه با ریسک های سرمایه گذاری در این حوزه هم باید بدانید کمبود دانش فنی و سرمایه گذار در این حوزه،  ریسک شروع یک استارتاپ را افزایش می دهد،  طوری که به دلیل تغییرپذیری هر روزه تکنولوژی در این حوزه شما برای جذب سرمایه گذار با مشکل مواجه خواهید شد. اما اگر توانستید در این حوزه سرمایه گذاری جذب کنید،قطعا در معرفی برند خود موفق تر خواهید بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zU0Etmpy
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه