شنبه, ۲۹ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Sat, 20 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز
گفت‌و‌گو با رضا شیوا، رییس شورای رقابت درباره تعیین قیمت خودرو

بازار را رقابتی می خواهیم

9 سال پیش ( 1395/1/3 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

‌ چرا دوباره شورای رقابت رأی به افزایش قیمت خودرو داد؟

در رابطه با مسئله قیمت خودرو و قیمتی که در سال گذشته توسط شورای رقابت مشخص شد، در عمل دیدیم که متاسفانه یک بازار حاشیه‌ای به وجود آمد و قیمت‌های واقعی که شورا مصوب کرده بود به دست مصرف‌کننده نهایی نرسید. شورا در دوران جدید طی جلسات متعدد در شفاف‌سازی هرچه بیشتر و فروش خودرو تاکید داشت که نتایج جمع‌بندی هم به جز شفاف‌سازی هیچ چیز دیگری نخواهد بود.

شما در طرح جدید افزایش قیمت خودرو پنج شرط را مطرح کرده‌اید. مکانیزم اجرایی و ضمانت اجرای این پنج شرط چیست؟ با توجه به اینکه علنا خودروسازان اعلام کرده‌اند که مکانیزم شورای رقابت را قبول ندارند.

ما برای افزایش قیمت خودرو پنج شرط گذاشته‌ایم که در صورتی که خودروسازان آن را رعایت کنند، مجاز خواهند بود افزایش قیمت مصوب را داشته باشند. همان‌طوری که می‌دانید، قانون‌گذار وظایفی را بر عهده شورای رقابت قرار داده است. شورا مجموعه‌ای از سه قوه به اضافه بخش خصوصی است. در واقع در شورای رقابت قاضی هم داریم. اگر مواردی باشد که شورا به تصویب رسانده باشد و طرفی که ملزم به اجراست، اجرا نکند؛ تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرد و جریمه می‌شود.

یعنی در حقیقت خودروساز نمی‌تواند قانون را رعایت نکند. اگر خودروسازان سوالات کارشناسی و فنی داشته باشند، کارشناس‌های مرکز آمادگی دارند جواب‌ها را بدهند، ولی اینکه خودروسازها بگویند ما تعهداتمان را انجام نمی‌دهیم، نمی‌شود. اگر خودروسازان معتقدند که زیان می‌کنند، اشکالی ندارد. یک ماده قانونی وجود دارد که اگر شورا قانونی را تصویب کند و بعد مثلا خودروسازان بتوانند ثابت کنند که این قانون باعث زیان خودروسازان بوده است، قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است چگونه خسارت برطرف شود.

به‌عنوان مثال این افزایش تقریبا 3 تا 6  درصدی براساس چه فرمولی شکل گرفته است؟

البته شیوه قیمت‌گذاری برخی خودروها با بقیه محصولات متفاوت است. به‌عنوان مثال خودروی 206 از آن مواردی است که خارج از آن قیمت اولیه بوده. کارشناسان شورای رقابت نیز براساس همان قیمت این را محاسبه کرده‌اند، ولی قیمت‌گذاری خودروهای دیگر همه مورد تایید خودروسازان بوده است. در واقع قیمت خودرو در مجموع قیمت کارخانه‌ای خودرو به اضافه هزینه بیمه و آپشن‌های قانونی است که باید مصرف‌کننده بپردازد. در این شیوه قیمت‌گذاری قیمت مصرف‌کننده سال 92 را پایه گرفتیم به اضافه تورم و کیفیت بهره‌وری که باعث افزایش 3 تا 6 درصدی خودرو شد.

همه این افزایش قیمت‌ها براساس این فرمول است. حالا اگر کارخانه‌ای قیمت خودرو را بالا ببرد باید ببینیم آیا آپشنی روی آن وجود دارد یا خیر. این خیلی مهم است. در حال حاضر بعضی از این قیمت‌هایی که شورا در سال 92 اعلام کرده، متفاوت است که به خاطر آن آپشن‌هایی است که خودروسازان روی خودرو گذاشتند. الان قیمت شورای رقابت، قیمت بدون آپشن است.

در چند روز اخیر بعضی از سایت‌ها اعلام کرده‌اند هزینه نهایی قیمت خودروها بسیار پایین است و خودروسازان سود سرشاری را به دست می‌آورند. نظر شما چیست؟

ما در شورای رقابت بازار رقابتی را می‌خواهیم. اصلا از نظر من به‌عنوان یک معلم اقتصاد، قیمت‌گذاری کار خوبی نیست. مگر اینکه بازار انحصاری باشد و لذا ما هیچ موقع دلمان نمی‌خواهد قیمت‌گذاری کنیم. ولی چه کار کنیم که بازار خودرو انحصاری است. شورا تشخیص داده که خودرو انحصاری است که وارد شده است.اگر بازار انحصاری نبود که شورا اصلا وارد نمی‌شد.

چگونه می‌شود این انحصار را از میان برد؟

تجربه نشان داده که هر جا رقابتی شده صنعت ما پیشرفت کرده است. در بعضی بازارها از میان بردن انحصار راحت‌تر است. در خودرو برای از بین بردن انحصار باید سرمایه‌گذاری شود. مثلا سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای زیر 2000 سی‌سی که خودروسازان ما در این نوع ماشین رقیب ندارند. این دو خودروساز بازار را میان خودشان تقسیم کرده‌اند. سرمایه‌گذاری‌های داخلی را باید تشویق کنیم. البته وقتی برای سرمایه‌گذاری بستر‌سازی نشده کار سختی است. باید امنیت اقتصادی در کشور باشد. امیدواریم با کاهش تحریم‌ها بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاری کم شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ob5UPESk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d