پنجشنبه, ۴ دی(۱۰) ۱۴۰۴ / Thu, 25 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز
کافه بازاریابی

بازاریابی اغتشاش و سردرگمی حاصل از آن

9 سال پیش ( 1395/4/3 )
 

باور کلی بر این است که یک استراتژی بحث‌برانگیز در رابطه با ایجاد اغتشاش ذهنی و سردرگمی برای مشتری، یا به‌عبارت‌دیگر همان بازاریابی اغتشاش (confusion marketing)  موجب انتقادهای بسیار زیادی طی سال‌های مختلف شده اما همچنان به‌عنوان یک استراتژی فروش قابل‌قبول و مناسب شناخته می‌شود.

بازاریابی اغتشاش موجب ایجاد یک وضعیت ذهنی در مشتری می‌شود که موجب می‌شود مصرف‌کننده تصمیمات خرید نادرستی را اتخاذ کند. در موارد دیگری هم مشتری ممکن است با کمبود اطلاعات یا اعتماد در حین فرآیند خرید مواجه شود.

مثال‌هایی از بازاریابی اغتشاش

مراجعه‌های ما به سوپرمارکت محله برای خرید می‌تواند به‌عنوان مثالی از بازاریابی اغتشاش در نظر گرفته شود. در راهرو فروش میوه و سبزی‌ها، ما می‌توانیم آبمیوه‌هایی از برندهای مختلف را ببینیم. بااین‌وجود این آبمیوه‌های بسته‌بندی‌شده عموما در نزدیکی طبقه‌های میوه‌ها و سبزی‌ها تازه قرار می‌گیرند. این مدل چیدن محصول این ذهنیت را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند که گویی این آبمیوه‌ها همگی طبیعی هستند.

درحالی‌که، حقیقت این است که 96درصد از آنها شامل مواد افزودنی و دیگر عناصر غیرمفید برای بدن می‌شوند. بااین‌وجود، این شیوه موجب موفقیت در ایجاد اغتشاش ذهنی در بسیاری از مشتریان و مصرف‌کنندگان شده است، چراکه بسیاری از آنها باهدف ارتقای وضعیت سلامتی خود اقدام به خرید محصولاتی ازاین‌دست کرده‌اند. آیا به نظر شما تنها با قدری فکر کردن میوه تازه نسبت به آبمیوه‌هایی که شاید چند ماه پیش بسته‌بندی‌شده‌اند، سالم‌تر و بهتر نیست؟

حتی مشتریان هم در اینکه کدام محصول را بخرند اغلب دچار سردرگمی می‌شوند. میوه یا آبمیوه بسته‌بندی‌شده؟ بازاریابان از این فرصت ایجادشده براساس اغتشاش ذهنی مشتری به نفع خود استفاده کرده و مزایای این آبمیوه‌ها را به‌شدت در رسانه‌های مختلف نسبت به میوه‌ها اعلام می‌کنند و از اینجا به‌خوبی می‌توانیم به معنای دقیق عبارت بازاریابی اغتشاش پی ببریم.

یک مثال دیگر می‌تواند محصولات و کالاهایی باشد که در یک بسته‌بندی با رنگ یکسان یا یک لوگو بسیار شبیه به لوگوی یک برند دیگر برای فروش عرضه و ازاین‌رو موجب ایجاد سردرگمی برای مشتری می‌شود. مثلا در این رابطه به نوشابه‌های خنک پپسی و کوکا توجه کنید. هر دو آنها دارای محصولاتی متفاوت از یکدیگر اما رنگ و بسته‌بندی مشابه و حتی یکسان هستند.

به‌طور مثال اگر به بسته‌بندی انواع غلات، صابون‌ها و شامپوها در فروشگاه‌های خرده‌فروشی توجه کنید، انبوهی از آنها را در اشکال مختلف شاهد خواهید بود. ازاین‌رو ایجاد اغتشاش در ذهن مشتری می‌تواند موجب سردرگمی در انتخاب و خرید یک برند یا یک محصول نسبت به دیگری شود.

برخی از دیگر مثال‌های مرتبط با تکنیک بازاریابی اغتشاش را می‌توان در حوزه‌های مالی و بانکداری و ارتباطات از راه دور مشاهده کرد که طرح‌های قیمت‌گذاری، قراردادها یا نرخ‌های بهره تا جایی پیچیده هستند که ایجاد تمایز بین پیشنهادهای رقیب عملا برای مشتری ممکن نیست.

این دسته از صنایع می‌توانند با صفاتی از قبیل تغییرات سریع فناورانه و رقابت در حال تکامل توصیف و شناخته شوند. بنابراین بازاریابان از هر تکنیکی که بتوانند به‌منظور جذب مشتریان در کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند و البته در چنین مواردی هیچ توجهی به نتایج بعدی حاصل از استفاده از این تکنیک و پیامدهای آنها ندارند.

منبع : www.ibazaryabi.com
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eFvqpTo3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
راهنمای بقا و پیشرفت در برابر یک مدیر سمی پازل آپدیت محصول: راهنمایی برای کارآفرینان قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۳ دی ۱۴۰۴ یک نمونه روشن از «استارتاپِ صنعتی»: Naxatra Labs برای موتورهای EV سه میلیون دلار جذب کرد قیمت دلار امروز بازار آزاد چهارشنبه ۳ دی در کانال ۱۳۶ هزار تومان انتخاب اهداف هوشمند: تعیین مسیر موفقیت برند مالدیو؛ جزیره‌ای که هر مسافر آرزوی دیدنش را دارد Nu Quantum سری A با ۶۰ میلیون دلار؛ فشار برای تجاری سازی «خطایابی کوانتومی» بالا می رود قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار / ۳ دی ۱۴۰۴ میلیاردر فرانسوی وارد Treasury Wine شد؛ بازار با جهش قیمت واکنش نشان داد رشد اقتصادی آمریکا در فصل سوم قوی تر شد؛ مصرف کننده هنوز موتور است قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ اویو دوباره به IPO نزدیک تر شد؛ مجوز سهام داران برای جذب ۷۴۲ میلیون دلار شاخص کل بازار بورس کانال ۴ میلیون را فتح کرد Motive Technologies برای IPO آمریکا پرونده داد؛ AI برای مدیریت ناوگان به بورس نزدیک می شود
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیستمشاور دیجیتال مارکتینگ
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

toto

situs toto

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d