جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

بازاریابی، کار تیم است نه یک نفر

8 سال پیش ( 1394/10/16 )
پدیدآورنده : عطیه عظیمی  

بازاریابی موفق، ماندگار و بزرگ هرگز توسط یک نفر انجام نمی‌شود، همیشه توسط یک تیم انجام می‌شود.مفهوم کار تیمی در حقیقت آنقدر ساده است که اغلب مردم فهم آن را بسیار عادی می‌پندارند و همین مسئله که آنها با این فرض، کار تیمی انجام می‌دهند مشکل‌ساز است، چراکه آنها در اصل کار گروهی انجام می‌دهند. به‌طور معمول هر بازاریاب تجربه حضور در یک جلسه و ایفای نقش در آن یا مواجهه با یک گروه جدید از همکاران و انجام کار جمعی را داشته است، اما اینها صرفا مثال‌هایی از گروه‌های کاری‌اند. تیم درواقع به یک گروه کاری گفته می‌شود که تمامی شرایط یک تیم واقعی را داراست و اعضای آن کاملا به شکوفایی و موفقیت یکدیگر متعهد هستند.

این تعهد به رشد تیم بازاریابی منجر می‌شود. یک تیم بازاریابی که دارای قدرت اجرایی بالاست، مشخصا تمامی کارها را بهتر از تیم‌های دیگر انجام می‌دهد و تمام انتظارات منطقی اعضا را برآورده می‌سازد. باید درك صریح و روشنی در مورد دلیل تشكیل تیم داشت، یعنی اینکه تیم با چه هدفی تشکیل شده است. در یک تیم بازاریابی به منظور هدایت و مدیریت كارها، حضور افراد كاردان و ماهر ضروری است. باید به این نكته توجه داشت همیشه نخبگان از نظر اخلاقی و رفتاری، توانایی همكاری و تشریك مساعی را كه لازمه دوام و بقای یك تیم است ندارند و افراد نیرومند و ماهر نیز، اغلب همراهان خوبی برای یك تیم نیستند.

البته این حالت مشكل خاصی ایجاد نمی‌كند مگر در شرایطی كه گروه تصمیم می‌گیرد به‌طور جدی در قالب یك تیم بازاریابی واقعی كار كند. در تشکیل یک تیم بازاریابی افرادی که می‌توانند به‌سرعت و به نحوی کارآمد تشکیل تیم دهند و در قالب آن کار کنند، با سوق‌یافتن فعالیت‌‌ها به سوی پروژه‌های تیمی و نیروهای کاری ویژه، در آینده بسیار مورد نیاز خواهند بود. می‌توان اعضای یک تیم بازاریابی را به منزله بازیگرانی در نظر گرفت كه در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

الگوی رفتاری هر یك از اعضا به‌گونه‌ای است كه كمك می‌كنند تا دیگران، صرف‌نظر از میزان استعداد خود، نقش مؤثرتری در تیم داشته باشند. این افراد بیش از هر چیز به تیم و كارگروهی می‌اندیشند. به‌طور كلی می‌توان ویژگی‌های زیر را برای بازیگران یك تیم بازاریابی بیان کرد كه با بهره‌گیری از آنها، نقش تیمی خود را به‌خوبی بازی خواهند كرد.

 یک تیم بازاریابی موفق به تعداد کمی از افراد گفته می‌شود که دارای مهارت‌های تکمیل‌کننده یکدیگر بوده و دارای مقاصد، اهداف و رویکردی مشترکند که برمبنای آنها به هم پیوند می‌خورند و به یکدیگر تکیه می‌کنند. درنتیجه، اعضای تیم به یکدیگر وابسته‌اند یعنی عدم فعالیت یک عضو از تیم، باعث عدم انجام کار تیمی می‌شود. درواقع کار آنها اثر متقابل بر یکدیگر می‌گذارد و در نهایت منجر به فروش بیشتر می‌شود. اما گروه‌های کاری، گروهی از افراد هستند که با یکدیگر کار می‌کنند و از راهنمایی یک نفر بهره می‌برند. در این گروه‌ها کار شخصی بیشتر نمود دارد.

اگر فرصت یا نیاز عملکردی مهمی که لازمه تیم‌شدن چند بازاریاب در یک سازمان است وجود نداشته باشد، آن را گروه می‌نامند. اعضا در ابتدا برای تبادل اطلاعات، مشارکت می‌کنند و با سعی فراوان از دیدگاه‌های خود برای تصمیم‌گیری در جهت کمک به هم‌گروهی‌ها در راستای فعالیت‌شان بهره می‌گیرند. ولی به‌طورکلی، در گروه‌های کاری، قصد، هدف عملکردی یا محصول مشترکی وجود ندارد که مستلزم رویکرد تیمی یا مسئولیت متقابل باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/y5qCIsHw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه