دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 13 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

امضای قرارداد میان سایپا و سیتروئن فرانسوی سومین قرارداد خودرویی در پسابرجام خواهد بود؟ شریک قدیمی سایپا یعنی سیتروئن، این روزها رنگ جدی‌تری نسبت به دیگر شریک فرانسوی سایپا یعنی رنو به خود گرفته و شنیده می‌شود که قرارداد همکاری مشترک میان این دو شرکت به‌زودی به امضا خواهد رسید. دو ماه از اجرای برجام گذشته و هنوز دومین غول جاده مخصوص کرج هیچ قراردادی با شرکای خارجی منعقد نکرده است. با اینکه مدیرعامل این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که تا پایان اسفند ماه، این شرکت مذاکراتش را با شرکای خارجی‌اش نهایی خواهد کرد، اما کمتر از یک هفته مانده به پایان سال، همچنان هیچ خبری از امضای قرارداد میان سایپا با طرف‌های مورد مذاکره‌اش نیست.

سیتروئن و رنو، به‌عنوان دو همکار قدیمی و طرف‌های مورد مذاکره امروز سایپا، مطرح شده‌اند. مذاکرات سایپا با رنو به‌شدت جدی پیش رفته و حتی مدیرعامل شرکت رنو پارس از نهایی شدن این قرارداد تا پایان امسال خبر داده بود. اما درحالی‌که خبری مبنی بر امضای این قرارداد نیست، سایپا از خودروی C4 سیتروئن در نمایشگاه بین‌المللی خودرو رونمایی کرد و امروز شنیده می‌شود که به‌زودی قرارداد همکاری مشترک با این شرکت فرانسوی به امضا خواهد رسید و سایت سایپای کاشان برای تولید محصولات سیتروئن به این شرکت ارث می‌رسد.

اما این قرارداد در چه شرایطی می‌تواند تحول برای سایپا به همراه داشته باشد؟ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه در گفت‌وگو با  «فرصت امروز» بیان می‌کند: «سیتروئن، سهم مهمی در بازار ایران نداشته است، در بهترین روزها وقتی بازار ایران کاملاً بسته بود، محصول زانتیای این شرکت سالانه حدود 20 هزار دستگاه در ایران می‌فروخت که عدد قابل توجهی نیست. قراردادهایی نظیر سیتروئن، نیسان و هیوندایی در کرمان موتور، قراردادهای پر اهمیتی نبوده‌اند و تأثیر چندانی در معادلات بازار نداشته‌اند.‌»‌ ‌

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو نیز در پاسخ به این پرسش در گفت‌وگو با  «فرصت امروز» بیان می‌کند: «در معادلات فعلی تجارت خودرو به نظر می‌رسد تنها راه توسعه صنعت خودروسازی ایران اتصال به شبكه تولید و توزیع جهانی خودرو آن‌هم از طریق مشاركت با برندهای بزرگ خودروسازی دنیا باشد. همانطور كه رئیس‌جمهور هم در سخنرانی خود در همایش خودرو به این موضوع اشاره کرد، راه میانبر توسعه صنعت خودروسازی ایران از طریق مشاركت آن‌هم مشاركتی كه منجر به حضور ایران در بازارهای جهانی خودرو شود، میسر می‌شود.

بنابراین هر گونه شراكتی در این زمینه می‌تواند مفید باشد.‌»‌ ‌او می‌افزاید: «مشاركت سایپا و سیتروئن نیز یكی از همین مشاركت‌هاست كه قطعاً اگر نحوه و ساختار این شراكت به‌درستی تنظیم شود می‌تواند ثمرات فراوانی برای صنعت خودروسازی در ایران داشته باشد. تنها نكته‌ای كه باید در این مشاركت و همه مشاركت‌های صنعت خودروسازی به آن توجه شود این است كه واقعاً صنعت خودروسازی ایران و مهم‌تر از آن مشتریان به‌عنوان عنصر اصلی این تجارت به چه میزان از این مشاركت‌ها بهره‌مند می‌شوند؟

طبیعی است شراكت سایپا و سیتروئن به‌عنوان دو شریك قدیمی می‌تواند مطلوب باشد اما نقطه ایده‌آل این اتصال، توسعه زیرساخت‌ها و توانمندی‌های شركت سایپا است. به عقیده من، مشاركت ثمر بخش برای صنعت خودروسازی ایران مشاركتی است كه به‌صورت فراگیر و با همه شركت‌های بزرگ خودروسازی دنیا و نیز در همه ابعاد این صنعت رخ دهد. در واقع مشاركت مطلوب برای صنعت خودروسازی ایران باید منجر به یك ائتلاف شود.

اصولاً در ائتلاف‌های بزرگ رخ داده در صنعت خودروسازی دنیا بویژه در نمونه‌های چینی آن، اصطلاحا «شی رینگ» در همه ابعاد و بخش‌های خودروسازی رخ می‌دهد. بنابراین این مشاركت اگر در سطحی وسیع منجر به انتقال تكنولوژی، طراحی همه اجزای پلتفرم و احداث خطوط تولید این اجزا در شركت سایپا شود قطعاً مشاركت نیكویی خواهد بود.‌»‌ ‌

قراردادی برای ضمانت ماندگاری پژوسیتروئن در بازار ایران

دو انتقاد به قرارداد سایپا با سیتروئن وارد است. نخست اینکه اکنون پژو سیتروئن یک شرکت به شمار می‌رود و پژو حدود دو ماه پیش قرارداد خود با ایران خودرو را نهایی کرد. یعنی امضای قرارداد از سوی سایپا با سیتروئن باز هم به معنای کار کردن دو خودروساز بزرگ کشورمان با یک شریک است. زاوه با بیان اینکه امضای قرارداد با یک شریک مشترک میان هر دو خودروساز بزرگ ما سیاست غلطی است، تصریح می‌کند: «پژو سیتروئن یک شرکت محسوب می‌شود، درست است که سابقه همکاری سیتروئن با سایپا بسیار زیاد است اما نبود این شرکت هم خلائی در بازار ایجاد نمی‌کند و بودنش در هر دو شرکت نیز منجر به امتیاز‌گیری ما نخواهد شد، بلکه این موضوع ضمانت بقای پژو سیتروئن در بازار ایران خواهد بود.‌»‌ ‌

کریمی سنجری درباره این انتقاد اظهار می‌کند: «اگرچه مشاركت با سیتروئن در واقع مشاركت با گروه PSA به رهبری پژو و به نوعی ادامه همان مشاركت ایران خودرو و پژو است اما كلاس‌های تولیدی سیتروئن تا حدودی با پژو متفاوت است و این می‌تواند نویدی باشد برای بازار آتی خودرو در ایران كه از تنوع بیشتری برخوردار شود. اما هنوز هم اعتقاد دارم باید پای همه خودروسازان بزرگ دنیا به‌عنوان سرمایه‌گذار و صاحب پلنت به ایران باز شود.

هنوز جای تویوتا و فولكس واگن به‌عنوان اولین و دومین خودروساز بزرگ دنیا در ایران خالی است. این شركت‌ها در كنار دو شركت بزرگ خودروسازی ایالات متحده، در توسعه زیرساخت‌های صنعت خودروسازی در كشورهای نوظهور در عرصه تجارت خودرو، سرمایه گذاری‌های فراوانی كرده و نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.‌»
‌‌
C4 محصولی برای بازار چین

انتقاد بعدی، تولید پلتفرم قدیمی C4 در ایران است که بسیاری معتقدند با توجه به طبقه قیمتی و قدیمی بودن این پلتفرم، این قرارداد تأثیری در بازار ایران نخواهد داشت. زاوه در این‌باره معتقد است: «شنیده می‌شود که سیتروئن C4 قرار است در ایران تولید شود. C4 خودرویی است که برای بازار چین ساخته شده است اما اصولاً این محصول ارزان قیمت نخواهد بود و به احتمال زیاد در حاشیه قیمتی محصولات وارداتی قرار می‌گیرد که سایپا تاکنون نشان داده در تولید این محصولات اگر بازار باز باشد موفقیتی نخواهد داشت.نمونه آن محصول سراتو است که در سایپا گران‌تر از سراتو وارداتی فروخته می‌شود. این همان اتفاقی است که در ایران‌خودرو هم درباره محصولات آتی پژو رخ داده است.‌»‌

‌او درباره پلتفرم می‌گوید: ‌‌«‌اگر با مفهوم پلتفرم علمی برخورد کنیم، قدیمی بودن و جدید بودن اهمیتی ندارد، بلکه مهم پشت سر گذاشتن یکسری از استانداردها است که به احتمال زیاد این محصول می‌تواند همه این استانداردها را پشت سر بگذارد.‌»‌ ‌سیتروئن قصد دارد مجددا به سرزمین سایپا برگشته و بار دیگر عروس جاده مخصوص شود، این خودروساز فرانسوی از رقیب هموطن خود سبقت گرفته اما معلوم نیست که بتواند به خوبی رنو در بازار ایران صاحب نقش شود.

شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودرو های سایپا و سیتروئن به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.

ارتباط با نویسنده: dadashloo@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/J0neEY5x
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه