دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تغییر در سبک زندگی افراد و افزایش مشغله های کاری و زندگی، مسائل جدیدی را در زندگی مخاطبان ایرانی به وجود آورده است. در گذشته بیشتر خانم های جامعه خانه دار بودند و کمتر در محیط های کاری حضور پیدا می کردند اما با تغییر سبک زندگی مخاطبان ایرانی از زندگی سنتی به مدرن، خانم ها نیز در محیط های کاری حضور پیدا کرده اند و نقشی تاثیرگذاری در کسب و کارهای مختلف دارند.

از طرفی کاهش ساعات حضور مادران در محیط خانه، باعث شده نیاز به مکان هایی برای مراقبت و پرورش کودکان بیش ازپیش احساس شود و خانواده های ایرانی کودکان خود را به مهدکودک ها بسپارند. نیاز خانواده های ایرانی به مهدکودک ها، این کسب و کار ها را با رونق بیشتری همراه کرده و بازار رقابتی را برای این کسب و کارها ایجاد کرده است.

رقابتی بودن این بازار، مهدکودک ها را با چالش های جذب مشتری همراه کرده است و مهدکودک هایی می توانند در این بازار رقابتی با مشتریان بیشتری همراه شوند که برنامه ریزی های مناسبی در حوزه بازاریابی و تبلیغات داشته باشند.

برای داشتن برنامه ریزی مناسب و تحلیل از این بازار می توان Business plan  یا طرح مناسبی از این کسب وکار را تدوین کرد که در ادامه به بخش های مهمی از Business plan  کسب وکار مهدکودک ها اشاره خواهد شد.

خلاصه مدیریتی

در نخستین بخش از طرح کسب و کار باید خلاصه ای از موارد مدیریتی مورد نیاز مهدکودک ها بیان و توصیفی از این کسب و کار آورده شود. مهدکودک  جزو کسب و کارهای خدماتی محسوب می شوند و ارائه سرویس و خدمات مناسب در این کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است چون این کسب و کارها ارتباط تنگاتنگی با مخاطبان دارند.

به صورت کلی انواعی از مهدکودک ها در این بازار وجود دارند که شامل مهدکودک تمام وقت، نیمه وقت، پاره وقت، تخصصی، شبانه روزی، شبانه، غیرانتفاعی و کودک در خانه می شوند. هر مهد کودکی باید نوع فعالیت های خود را مشخص کند و با توجه به پتانسیل مجموعه، توسعه محصول و خدمات بیشتری را به والدین کودکان ارائه دهد.

به عنوان نمونه در مهدکودک های تخصصی، ضمن انجام فعالیت های مهدکودک منطبق با نیازهای کودکان و توانمندی های آنها در یک یا چند رشته فرهنگی، هنری، ورزشی و... به طور تخصصی مربیان واجد مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته مربوط فعالیت دارند. از طرفی برخی مهدکودک ها غیر انتفاعی هستند و توسط افراد خیر و موسسات خیریه به منظور ارائه خدمات رایگان به کودکان اقشار نیازمند و آسیب پذیر تاسیس می شوند.

در این بخش از طرح کسب و کار، باید به سرمایه  و پرسنل مورد نیاز در این کسب وکار نیز اشاره شود و شرح وظایف هر یک از پرسنل مهدکودک در طرح کسب وکار لحاظ شود، به عنوان نمونه در این کسب و کار به مدیر، مربی، آبدارچی و سرایدار و... نیاز است و پست سازمانی مانند مدیر، مسئول فعالیت های روزانه مربیان مهدکودک است و اداره مهدکودک را به دوش دارد. از طرفی مدیر مهدکودک ها باید پتانسیل برنامه ریزی فعالیت های آموزشی را داشته باشد، در غیر این صورت باید از کارشناس برنامه ریز و آموزش در مهدکودک استفاده شود.

نوع صنعت، محصولات و خدمات

در این بخش از طرح کسب و کار باید تحلیلی از این بازار ارائه شود. این موضوع نیز باید براساس تحقیقات بازار باشد، به عبارت دیگر باید شناختی از رقبا، بازار و نیاز والدین به این کسب و کارها ارائه شود. این موضوع برای والدین بسیار حائز اهمیت است که آنها تمایل دارند کودکان خود را به مهد کودک هایی بسپارند که خدمات آموزشی و تربیتی مناسبی را به کودکان ارائه می دهند و این موضوع از طریق مربی هایی امکان پذیر است که بتوانند ارتباط مناسبی را با کودکان برقرار کنند.

در این بازار برخی مهدکودک ها هستند که با سازمان های دولتی و خصوصی مختلفی وارد مذاکره و قرارداد شده اند و خدماتی را به این سازمان ها ارائه می دهند، به عنوان نمونه در درون برخی سازمان ها، فضایی برای نگهداری کودکان پرسنل سازمان موجود است و مهدکودک ها به عنوان نهادی که در این حوزه کار می کنند، می توانند خدماتی مانند مربی های آموزش دیده و. . . را به این سازمان ها ارائه دهند یا در صورت نداشتن چنین فضایی برای نگه  داشتن کودکان، تمامی والدین، کودکان خود را به سازمان آورده و به صورت جمعی این کودکان به مهدکودکی انتقال پیدا کنند و از آنها مراقبت و آموزش انجام شود. ارائه این گونه خدمات می تواند برای کسب و کار مهدکودک ها مثمر ثمر واقع شود.

در پایان یکی دیگر از نکاتی که در Business plan باید به آن اشاره شود، نقاط قوت، ضعف، تهدیدات و فرصت های سازمان است، به عنوان نمونه ارائه خدمات آموزشی مناسب و خلاقانه می تواند به عنوان نقطه قوت مهدکودک به شمار آید.

برنامه بازاریابی

در این بخش از Business plan باید برنامه بازاریابی کسب و کار مهدکودک براساس p7  آمیخته بازاریابی آورده شود. همان طور که پیش تر مطرح شد، شناخت والدین کودکان برای این نوع کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است.

از طرفی در راستای موفقیت مهدکودک در بازار رقابتی، باید مزیت های رقابتی مناسبی را تعریف کرد، به عنوان نمونه استفاده از روش های نوین آموزشی در حوزه خلاقیت می تواند برای والدین بسیار جذاب باشد؛ به این صورت که کودکان تحت آموزش های مناسبی در حوزه خلاقیت قرار گیرند و از دوران کودکی با خلاقیت درگیر شوند. این موضوع می تواند به عنوان مزیت رقابت برای مهدکودک ها به شمار آید.

دوری کودکان از والدین و حضور آنها در مهدکودک ها ممکن است آنها را با چالش هایی همراه سازد. با توجه به این موضوع پیشنهاد می شود در مهدکودک ها از روان شناس ها، مددکاران و مشاوران مختلفی استفاده شود و پیوسته رفتار کودکان را زیر نظر داشته باشند و حتی تست های هوش و... را از کودکان بگیرند. در این میان این مشاوران می توانند اطلاعاتی را در مورد کودکان پیوسته به والدین آنها انتقال دهند.

مهدکودک ها می توانند برای مشتریان خود، وسیله نقلیه ای برای آوردن و بردن کودکان در نظر بگیرند و این موضوع را سازماندهی کنند. ارائه این گونه خدمات می تواند باری را از دوش خانواده های ایرانی بردارد و مورد استقبال والدین قرار گیرد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در ارائه خدمات مهدکودک ها باید به آن توجه ویژه ای شود، ارائه غذاهای سالم، با کیفیت و مناسب برای کودکان است که باید برای این موضوع آشپز مناسبی را به کار گیرند. از طرفی برخی والدین تمایل دارند پرستاری را برای کودکان خود در داخل منزل به کار گیرند. در راستای این موضوع نیز مهدکودک ها می توانند خدماتی را به خانواده های ایرانی ارائه دهند.

یکی از اقداماتی که باید مهدکودک ها به آن توجه کنند، راه اندازی وب سایتی مناسب است، به عبارت دیگر در وب سایت محتواهای مناسبی گذاشته شود و از طریق بازاریابی محتوایی مهدکودک ها با جذب مشتری همراه شوند، به عنوان نمونه هنگامی که محتواهای مناسبی در خصوص نحوه  آموزش و تربیت کودکان در وب سایت گذاشته شود، این موضوع می تواند برای والدین جذاب باشد و آنها را ترغیب به مطالعه محتوا کند و از طرفی انجام این گونه اقدامات می تواند در راستای معرفی و آگاهی از برند باشد.

در پایان در Business plan می توان به برنامه طرح و توسعه، ساختار سازمانی، برنامه مالی و... نیز اشاره کرد.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1dYSGpQt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه