دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

هر صاحب خودرویی علاقه به داشتن خودرویی تمیز با ظاهری مناسب دارد. امروزه آلودگی های شهری باعث شده نیاز بیشتری به کارواش ها احساس شود و افزایش تعداد خودروها، مشغله های زندگی و کمبود زمان، نیاز به کارواش های مجهز را بیشتر کرده است؛ همین موضوع باعث شده کارواش های متعددی در چند سال گذشته در اقصی نقاط شهرها راه اندازی شود و بازار رقابتی در این حوزه شکل گیرد.

در این بازار رقابتی، کارواشی می تواند با سهم مناسبی از بازار همراه شود که خدمات را با بهترین کیفیت به مشتریان عرضه و از تجهیزات مدرن در کسب و کار خود استفاده کند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که امروزه مشتریان تمایل به گرفتن بهترین سرویس از کسب وکارهای خدماتی دارند و صاحبان کارواش  در این راستا باید برنامه ریزی های بازاریابی مناسبی در خصوص مشتری مداری و ارائه سرویس های مناسب به مشتریان داشته باشند.

برای داشتن برنامه ریزی مناسب و تحلیل از این بازار می توان Business plan یا طرح مناسبی از این کسب وکار را تدوین کرد که در ادامه به بخش های مهمی از Business plan کسب وکار کارواش اشاره خواهد شد.

خلاصه مدیریتی

خلاصه مدیریتی نخستین بخش از هر Business plan  است. در این بخش از Business plan باید توصیفی از کسب وکار کارواش ارائه شود و ویژگی های این کسب و کار آورده شود. به صورت کلی کارواش جزو کسب و کارهای خدماتی محسوب می شود که به صورت B2C  فعالیت های خود را پیش می برد. ارائه خدماتی با کیفیت و در کمترین زمان در این نوع از کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است.

این در حالی است که مشتریان این نوع کسب و کارها تمایل به دریافت خدماتی مناسب دارند که از این طریق خودرو آنها آراسته و تمیز شود. در پایان این بخش از طرح کسب وکار، می توان به سرمایه  و پرسنل مورد نیاز در این کسب وکار نیز اشاره و توضیحاتی را در این خصوص در طرح کسب وکار لحاظ کرد، به عنوان نمونه در این نوع کسب و کارها به یک مدیر، صندوق دار و تعدادی کارگر نیاز است.

نوع صنعت، محصولات و خدمات

هر کسب و کاری نیازمند داشتن تحلیل مناسبی از بازار و رقبا است. در بازار کارواش رقبای بسیار زیادی حضور دارند؛ به عنوان نمونه در چند سال گذشته ارائه سرویس کارواش در منازل مورد استقبال بسیاری از مخاطبان ایرانی قرار گرفته و بازار این کسب وکارهای خدماتی بسیار داغ شده است. با توجه به این موضوع باید صاحبان این کسب و کار نسبت به بازار تحلیل مناسبی داشته باشند و این موضوع از طریق بنچ مارکینگ انجام می شود.

به عبارت دیگر هر یک از کارواش ها باید وضعیت کارواش های دیگر را به صورت کامل تحت نظر داشته باشند و از اقدامات مناسب آنها الگوبرداری کنند. از طرفی این موضوع بسیار حائز اهمیت است که در چند سال گذشته تجهیزات بسیار مدرنی در راستای شست وشوی خودرو به بازار ایران وارد شده است اما بسیاری از کارواش ها از تجهیزات قدیمی خود استفاده می کنند.

با توجه به این موضوع، ارائه خدماتی با تجهیزات مدرن می تواند مزیت رقابتی را برای این کسب و کارها ایجاد کند و در سرعت ارائه سرویس بسیار مثمر ثمر واقع شود. یکی دیگر از نکاتی که در Business plan  باید به آن اشاره شود، نقاط قوت، ضعف، تهدیدات و فرصت های سازمان است.

به عنوان نمونه نقاط ضعف این کسب و کارها، نحوه برخورد ضعیف کارکنان است؛ به عبارت دیگر، برخی کارگران موجود در کارواش ها صرفاً در ازای گرفتن انعام، خودروی مشتریان را به خوبی شست وشو می کنند و در صورت نگرفتن انعام کیفیت خدمات به شدت کاهش پیدا می کند. این موضوع باعث می شود مشتریان دیگر به آن کارواش ها مراجعه نکنند.

با توجه به این موضوع پیشنهاد می شود کارگران تحت آموزش های مناسبی قرار گیرند و سطح درآمدی آنها به اندازه ای باشد که نیازی به گرفتن انعام از مشتریان نداشته باشند. در این میان نقطه قوت کسب و کارهای کارواش نیز می تواند استفاده از تجهیزات مدرن باشد که از این طریق کیفیت و سرعت شست وشوی خودرو افزایش پیدا کند.

برنامه بازاریابی

با توجه به اینکه کارواش ها جزو کسب و کارهای خدماتی محسوب می شوند، در این بخش از Business plan، باید بر اساس p 7 آمیخته بازاریابی، برنامه ریزی های مناسبی در خصوص بازاریابی اتخاذ شود. شناخت مشتریان در این نوع کسب و کارها بسیار حایز اهمیت است، به عبارت دیگر امروزه مخاطبان با کمبود زمان مواجه هستند و اگرچه تمایل به داشتن خودرویی پاکیزه و آراسته دارند اما زمان این را ندارند که هفته ای یک بار به کارواش مراجعه کنند. با توجه به این موضوع کسب وکارهای نوین در این حوزه باید روی خدمات کارواش در منازل سرمایه گذاری مناسبی انجام دهند.

توسعه محصول در کارواش ها بسیار حایز اهمیت است؛ مخاطبان تمایل به گرفتن مجموعه ای از خدمات از کارواش ها دارند، به عنوان نمونه ارائه سرویس واکس خودرو و پولیش می تواند در راستای توسعه محصول این کسب و کارها تلقی شود یا ارائه سرویس تعویض روغن نیز می تواند جزو توسعه محصول این کسب و کارها محسوب شود؛ چون امروزه مخاطبان با کمبود زمان مواجه هستند و این موضوع باعث شده آنها نتوانند زمان زیادی را برای سرویس خودرو تخصیص دهند؛ با توجه به این موضوع این مخاطبان تمایل دارند مجموعه ای از خدمات را در یک مکان دریافت کنند.

استفاده از نرم افزارهای مدرن حسابداری و باشگاه مشتریان برای این کسب و کارها می تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود، به عنوان نمونه کارواش ها در ازای هر خرید، درصدی تخفیف را برای خرید بعدی آنها شارژ کنند یا به مناسبت  جشن های مختلف سال، تخفیف هایی را به صورت خدمات به آنها ارائه کنند. البته ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که باید باشگاه مشتریان در این نوع کسب و کارها مبتنی بر کارت باشد. از طرفی باشگاه مشتریان این کسب و کارها باید متصل به پنل پیامکی باشد و از طریق این موضوع با مشتریان ارتباط برقرار شود، به عنوان نمونه اطلاعاتی در مورد هواشناسی و بارش باران و برف به مخاطبان انتقال دهند و در انتهای پیام، پیام کارواش آورده شود.

کسب و کارهای کارواش از طریق نرم افزارهای حسابداری می توانند اطلاعات مناسبی از مشتریان جمع آوری کنند، به عنوان نمونه می توانند به تعداد مراجعه مشتریان دسترسی پیدا کنند و به ازای تعداد خاصی از مراجعه مشتری، بابت سرویس خاصی به مشتری تخفیف دهند یا با استفاده از ساعت مراجعه مشتریان، می توان در ساعات خاصی از روز که کارواش خلوت است، با ارائه تخفیف های ویژه رونقی به کارواش داد.

یکی دیگر از امکانات باشگاه مشتریان، گروه بندی مشتریان و سابقه مشتریان است که از این طریق می توانند برای گروه خاصی از مشتریان تخفیفاتی ویژه تعریف کنند.

بخشی از تبلیغات این نوع کسب و کارها می تواند به صورت پخش تراکت در نقاط پر رفت و آمد شهری باشد. در طراحی پیام های تبلیغاتی این تراکت ها باید به جذاب بودن آن توجه شود و مجموعه ای از خدمات را در آن لحاظ کرد، به عنوان نمونه در تراکت ها ارائه سرویس شست وشوی خودرو در منازل آورده شود و از این طریق بخشی از مشتریان را جذب کنند. از طرفی کارواش ها در نیازمندی ها می توانند آگهی تبلیغاتی نیز داشته باشند و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند.

در پایان در Business plan  می تواند به برنامه طرح و توسعه، ساختار سازمانی، برنامه مالی و... نیز اشاره کند.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XxbDiKnI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه