غذاهای ایرانی وابستگی زیادی به ادویهجات دارد و در بیشتر این غذاها از ادویهجات بهعنوان چاشنی استفادههای زیادی میشود. ادویهجات، چاشنیها و افزودنیهای غذا از تنوع زیادی در بازار ایران برخوردار است؛ این تنوع به اندازهای زیاد است که در برخی از شهرهای کشور ادویههای خاصی در طبخ غذا مورد استفاده قرار میگیرد و حتی این ادویهجاتها بهعنوان سوغاتی آن شهر در نظر گرفته میشود.
درگذشته ادویهجات بهصورت فله به مشتریان عرضه میشد اما در چند سال گذشته شرکتهای بستهبندی بسیار زیادی ادویهجات را در قالب بستهبندیهای کوچکتر به بازار عرضه کردهاند و این موضوع نیز مورد استقبال مخاطبان ایرانی قرارگرفته است.
برخی از این شرکتهای بستهبندی سهم بازار مناسبی را در این حوزه کسب کردهاند و برند شدهاند اما شرکتهای بسیار زیادی در حال حاضر در بازار ایران مشغول به کار هستند که درصدد کسب سهم بازار بیشتری برای خود هستند. این در حالی است که حتی تعداد معدودی از آنها به فکر صادرات ادویهجات ایرانی به کشورهای دیگر هستند.
شرکتهای بستهبندی ادویهجات در حالی میتوانند سهم بازار مناسبی در بازار داخلی داشته باشند که برنامهریزیهای مناسبی را در حوزه بازاریابی و تبلیغات انجام دهند و Business plan یا طرح کسبوکار مناسبی را برای سازمان تدوین کرده باشند. در ادامه به بخشهای مهمی ازBusinessplan شرکتهای بستهبندی ادویهجات اشاره خواهد شد.
خلاصه مدیریتی
در بخش خلاصه مدیریتی هر Business plan باید توصیفی از کسبوکاری که سازمان در آن مشغول به کار است، ارائه شود. شرکتهای بستهبندی ادویهجات نیز جزو سازمانهایی هستند که بهصورت B2C و در برخی از موارد بهصورت B2B فعالیتهای خود را پیش میبرند؛ بهعنوان نمونه برخی از این سازمانهای B2C محصولات خود را به سوپرمارکتها و فروشگاههای عرضهکننده موادغذایی ارائه میدهند اما برخی دیگر از شرکتهای بستهبندی که بهصورت B2B هستند، صرفا محصولاتی را با بستهبندی کوچکتر و بهاصطلاح یکنفره برای رستورانها و... تهیه میکنند.
بهصورت کلی شرکتهای بستهبندی ادویهجات، مواد اولیه موردنیاز خود را بهصورت فله خریداری میکنند و با استفاده از بستهبندیهای مختلف آن را به بازار عرضه میکنند. یکی از شرطهای مهم در کسب سهم مناسبی از بازار، کیفیت بالای محصولات است، چون برخی مخاطبان ایرانی بر این باورند که ادویهجات بستهبندیشدهای مانند فلفل و... دارای عطروطعم مناسبی نیستند و ترجیح میدهند ادویهجات مصرفی خود را بهصورت فله خریداری کنند.
با توجه به این موضوع شرکتهای این حوزه باید در تلاش باشند مواد اولیه خود را از تولیدکنندگانی خریداری کنند که محصولات آنها از کیفیت بالایی برخوردار است. یکی دیگر از مواردی که در این بخش از Business plan باید به آن اشاره شود، تعداد پرسنل و سرمایه موردنیاز برای یک شرکت بستهبندی ادویهجات است که این موضوع بسیار بهاندازه و شرایط سازمان بستگی دارد و هر سازمانی با توجه به شرایط خود آن را اندازهگیری میکند.
یکی از نکاتی که در Business plan باید به آن توجه ویژهای شود، تحلیل از صنعت و بازار هر سازمانی است. در این بخش از طرح کسبوکار باید شرکتهای بستهبندی ادویهجات نسبت به بازار و صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستند، تحلیلهای مناسبی را انجام دهند. همانطور که پیشتر مطرح شد، بازار ادویهجات بهصورت فله یا بستهبندی است که خود این ارائهدهندههای ادویهجات نیز بهصورت B2B و B2C فعالیتهای خود را پیش میبرند.
این موضوع نشان میدهد شرکتهای بستهبندی ادویهجات باید نسبت به شرایط بازار و رقبای خود تحلیل درستی را داشته باشند و برنامهریزیهایی را اتخاذ کنند که بتوانند سهم بازار مناسبی را از مخاطبانی که ادویه را بهصورت فله یا بستهبندی مصرف میکنند کسب کنند. از طرفی شناخت بازار و نیازهای مخاطبان ایرانی نیز بسیار حائز اهمیت است که آنها چه نوع ادویهجاتی را نیاز دارند.
در این میان برخی رستورانها، هتلها و... تمایل دارند ادویهجاتی مانند فلفل قرمز، سیاه، نمک، آویشن و... در قالب بستهبندیهای کوچک و تحت عنوان برند خود به مشتریان عرضه کنند؛ معمولا رستورانها، هتلها و... تولید این نوع محصولات را برونسپاری میکنند. با توجه به این موضوع، این رستورانها و هتلها میتوانند بازار بالقوهای برای شرکتهای بستهبندی ادویهجات باشند.
در این بخش از Business plan میتوان نقاط ضعف، قوت، تهدیدات و فرصتهای یک شرکت بستهبندی ادویهجات را بیان کرد و این موضوع براساس شرایط محیطی و داخلی هر سازمان تدوین میشود؛ بهعنوان نمونه عرضه محصولات باکیفیت و متناسب با توان خرید مشتریان میتواند بهعنوان یک نقطه قوت اساسی برای این شرکتها در نظر گرفته و در راستای پیشبرد آن برنامهریزیهای مناسبی انجام شود.
برنامه بازاریابی
در بخـــش برنامــــه بازاریابی Businessplan شـــرکتهای بســتهبندی ادویهجات میتوانند تحلیلی از برنامههای بازاریابی براساس 4p یا آمیخته بازاریابی انجام دهند و با استفاده از آن بخشهای مختلف برنامه بازاریابی را تشریح کنند.
شناخت مشتریان در این بخش از Business plan بسیار حائز اهمیت است؛ همانطور که پیشتر مطرح شد هر شرکت بستهبندی ادویهجات باید تحلیل مناسبی از مشتریان خود داشته باشد و براساس این تحلیل، برنامهریزیهایی را در راستای عرضه محصولات مناسب به آنها انجام دهد؛ بهعنوان نمونه اگر گروه هدف یک شرکت بستهبندی ادویهجات، خانمهایی باشند که برای آشپزی نیاز به این ادویهجات داشته باشند، باید محصولاتی را با بستهبندی مناسب برای این گروه هدف به بازار عرضه کرد.
از طرفی اگر گروه هدف شرکت بستهبندی ادویهجات، هتلها، رستورانها و... باشند، میتوان ویزیتورهایی را برای این موضوع استخدام کرد که از این طریق سفارش محصولاتی را داشته باشند.
بستهبندی ادویهجات بسیار حائز اهمیت است؛ شرکتهای ارائهدهنده بستهبندی ادویهجات باید بستهبندی را برای محصولات خود طراحی کنند که استفاده از آن راحت و از شکل و شمایل مناسبی برخوردار باشد، چون معمولا این ادویهجات اگر بستهبندی مناسبی را داشته باشد، میتواند بهعنوان تزیین آشپزخانه منازل مورداستفاده قرار گیرد.
در راستای توزیع این محصولات به سوپرمارکتها، باید استندهای مناسبی را طراحی کرد که در وهله اول نیاز به فضای زیادی در فروشگاهها نداشته باشد و بهاندازهای جذاب طراحی شده باشد که مخاطبان را جذب کند؛ بهعنوان نمونه اگر روی هویت بصری این بستهبندیها اقدامات مناسبی انجام و استندهای مناسبی نیز برای آنها طراحی شده باشد، قطعا میتواند نظر مخاطبان را جلب کند.
در مورد قیمتگذاری این محصولات باید استراتژیهای مناسبی اتخاذ شود، چون معمولا قیمت فله ادویهجات نسبت به بستهبندی آنها پایینتر است و بسیاری از مخاطبان ایرانی ترجیح میدهند از محصولات فله استفاده کنند و بر این باورند که این محصولات از کیفیت بالایی نیز برخوردارند. با توجه به این موضوع باید بهگونهای بستهبندی ادویهجات قیمتگذاری شود که توان رقابتی با محصولات فله و حتی دیگر ادویهجات بستهبندی را داشته باشد.
تبلیغات در این حوزه بستگی به توان مالی شرکتهای بستهبندی ادویهجات دارد و براساس توان مالی این شرکتها میتوان استراتژیهای تبلیغاتی را برای آن اتخاذ کرد اما تبلیغات در نقطه فروش برای این محصولات FMCG یا تندمصرف بسیار به کار میرود. از طرفی شرکتهای بستهبندی ادویهجات میتوانند از طریق سمپلینگ در جلوی فروشگاههای بزرگ مواد غذایی و حتی فروشگاههایی مانند شهروند، فعالیتهای ترویجی خود را پیش ببرند.
برنامه طرح و توسعه
در ایـــن بخـــش از Business plan باید برنامهریزیهای مناسبی را در حوزه توسعه محصولات انجام داد. با توجه به تنوع بالایی که ادویهجات در داخل کشور دارد، میتوان محصولات مختلفی را به بازار عرضه کرد.
امروزه استفاده از غذاهای سالم و رژیمهای غذایی در بین مخاطبان ایرانی خصوصا خانمهای ایرانی نسبت به گذشته بیشتر موردتوجه قرارگرفته است، این در حالی است که برخی شرکتهای بستهبندی ادویهجات گروه هدف خانمها را برای خود در نظر گرفتهاند و با توجه به این موضوع میتوانند ادویهجات رژیمی را به بازار عرضه کنند.
ساختار سازمانی
هر سازمانی نیاز به ساختار سازمانی مناسبی دارد که در Businessplan شرکتهای بستهبندی ادویهجات باید به آن اشاره شود. استخدام و بهکارگیری کارمندان در این نوع شرکتها بستگی بهاندازه و شرایط سازمان دارد اما بهعنوان نمونه در این سازمانها باید مدیر، کارشناس، تکنیسین، کارگر و... استفاده شود. در پایان Business plan نیز باید برنامههای مالی سازمان بهصورت شفاف مورد بررسی قرار گیرد و صورتهای مالی، ترازنامه و... آورده شود.
ارتباط با نویسنده: [email protected]