یکی از عوامل فروش کالا طراحی بستهبندی محصولات است. بارها برای بسیاری از مشتریان پیش آمده که در فروشگاهی با محصولی برخورد کردهاند که به دلیل جذابیت بصری آن محصول، مشتاق به خرید آن کالا شدهاند ولی در برخی موارد نیز کالایی با طعمی عالی به دلیل فقدان بستهبندی زیبا با فروش پایینتری مواجه شده است. اهمیت بستهبندی برای محصول تازه وارد به بازار بیشتر میشود.
این روزها بسیاری از شرکتهای حوزه نوشیدنی شروع به تولید نوشیدنی آیستی کردهاند. بازاری که با آیستی گلستان شروع شد و با آیستی سنایچ ادامه پیدا کرد. گلستان و سنایچ برای ورود محصولشان تبلیغات گستردهای را انجام دادند و سروصدای زیادی را برای محصول تازه وارد به پا کردند، ولی این محصول با توجه به نوع فرهنگ مردم کشورمان در انتخاب نوشیدنی از استقبال خوبی برخوردار نشد. حال آیستی شاهسوند نیز به جمع این محصولات نهچندان پرطرفدار اضافه شده است. طراحی بستهبندی محصول آیستی شاهسوند برعهده «مهدی معتمدی کیا» بوده است.
این طراح درگفتوگویی با «فرصت امروز» درباره این طراحی میگوید: «برای طراحی سعی کردم تمامی المانهایی را که درمورد این محصول درذهن داشتم، کنار یکدیگر قرار دهم. المانهایی مانند یخ، میوههای تازه و لیوانی که نمایی از نوشیدنی را به نمایش میگذارد. طرحی برای بستهبندی شیشهای طراحی شده بود ولی باتوجه به مشکلات چاپ لیبل که در کشور ما وجود دارد طراحی نهایی که در بازار موجود است با کمی تغییرات ارائه شده است.
همیشه به همین شکل است که طراحی لیبل به زیبایی به پایان میرسد، ولی چاپ نامناسب باعث ایجاد تغییرات میشود. به هرصورت طراحی آیستی شاهسوند این محصول را با وجود اینکه با بازار اشباعشدهای مواجه نبود، از جایگاه مناسبی در بازار برخوردار کرد. المانهایی که درطراحی استفاده شده تاحدودی نمایانگر طراوت و شادابی نوع نوشیدنی است و تمامی موارد که به جذب مشتری کمک میکند به خوبی کنار یکدیگر قرار گرفته اند.»
چای سبز طرفدار ندارد
معتمدیکیا در ادامه میگوید: «به نظرم تفاوت اصلی این طراحی با طرحهای مشابه در بازار، تازگی رنگها و تصاویر است. در طراحیهای مشابه رنگهای استفاده شده بیشتر رنگهای چرک است که به نظر باعث دوری طراحی از طراوت محصول میشود.» این طراح درمورد بازخورد بازار و مشتریان درباره این محصول گفت: «به طور کلی درکشور ما فرهنگ بالایی از مصرف چای سبز وجود ندارد و معمولا این محصول در سبد کالایی ما ایرانیها جایگاه بالایی ندارد.
معمولا فروش اولیه محصول مربوط به طراحی و چاپ آن میشود که با توجه به بازخوردهای دریافتی، این محصول با فروش اولیه خوبی مواجه بود و بازار، استقبال قابلتوجهی از این محصول کرده است.»معتمدیکیا در پایان میگوید: «فروش بالا فقط در نتیجه طراحی لیبل اتفاق نمیافتد و عوامل دیگری نیز باید در کنار طرح بستهبندی به کمک فروش محصول بیاید.
در نتیجه برای افزایش فروش این محصول تولیدکنندگان باید راهکارهای بهتری را پیش بگیرند، اما آیستی در بازار ایران ناشناس است و تا جا افتادن در فرهنگ ما راهی طولانی در پیش دارد؛ هرچند تولید این محصولات درحالحاضر باعث تغییر این فرهنگ نشده است. حالا باید ببینیم آیا بستهبندیهای زیبا میتواند توجه مشتریان مشکلپسند ایرانی را به این محصول جلب کند یا خیر.»