جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

پیش‌نیاز شروع فعالیت و پیشرفت در هر زمینه‌ای، آگاهی از قوانین و مقررات محیطی بوده که قرار است در آن فعالیت صورت گیرد و افکار و اندیشه‌ها به عملکرد تبدیل شوند. در جوامع امروزی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عرصه‌های اجرایی شدن افکار، صنعت تبلیغات است. در نتیجه شروع هر فعالیتی در این زمینه، به آشنایی و آگاهی نسبت به قوانین و مقررات تبلیغاتی نیاز دارد.

 قوانین و مقررات تبلیغات محیطی در کشور

 

ایستگاه‌های اتوبوس، داخل خطوط مترو، پل‌های عابر پیاده، دیوارها، بیلبوردها، درون و برون وسایل نقلیه عمومی و حتی مکان‌های عمومی مثل فضاهای سبز و پارک‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اماکن ورزشی و غیره مکان‌های مناسبی برای تبلیغات محیطی هستند که البته در‌ حال‌حاضر بیلبوردهای تبلیغاتی به نوعی به حکمران قلمرو انتخاب افراد جامعه تبدیل شده‌اند.

نهادهای قانونگذار در تمامی کشورها با وضع قوانین متناسب با جامعه‌شان و برقراری تعامل و توازن بین سه رکن صاحب رسانه، صاحب برند و دفتر تبلیغاتی، تبلیغات محیطی را کنترل می‌کنند و نیازهای مخاطبان و اربابان تبلیغات و بازار یعنی مردم را برآورده سازند. برای مثال، در قوانین تبلیغاتی انگلستان باید مردان و زنان را به یک اندازه کارآمد در فعالیت‌های خانه و محل کار نشان داد.

تبلیغات باید از نشان دادن تصاویر منفی برای زنان و مردان اجتناب کند و از هرگونه خشونت یا توهین‌آمیز بودن تبلیغات بپرهیزد، اما این موضوع برای کشور ما صدق نمی‌کند و تبلیغات محیطی فضایی برای بی‌قانونی‌ها شده است. تصویب و لازم‌الاجراشدن و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات در موضوع تبلیغات، به‌خصوص تبلیغات محیطی از چندین جهت از جمله رعایت مرزهای اخلاقی جامعه، حفظ حرمت‌ها، عدم‌ ورود خسارت به صاحبان طرح و اندیشه و مجریان این موضوع و افراد جامعه اهمیت بسیار دارند.

متولی قانون تبلیغات محیطی در کشورمان کیست؟ متاسفانه در کشورمان هیچ فرد یا نهادی خود را متولی قانون تبلیغات نمی‌داند. به نظر می‌رسد علت این امر ناشی از نبود قوانین و مقررات مناسب در این خصوص است. قانونگذار در ماده 92 قانون شهرداری مصوب 11/4/1334 مقرر داشته است: نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است، مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است. متخلف علاوه بر تادیه خسارت مالکین به پرداخت 500 تا یک‌هزار ریال جریمه محکوم خواهد شد.

در بند 25 ماده 71 فصل وظایف شورا در قانون تشکیلات شوراهای کشور نیز چنین آمده است: تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهردار به جهت نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم. طبق قوانین مذکور، مقررات لازم برای هر نوع تبلیغ روی دیوارهای شهر باید توسط شهرداری تهیه و جهت تصویب به شوراهای اسلامی ارائه و توسط شوراها تصویب شود. بدیهی است که یک بند از یک ماده در قانون تشکیلات شورا و نیز یک ماده از قانون شهرداری‌ها آن هم فقط برای تبلیغ روی دیوارهای شهر به‌تنهایی کافی نیست و قدرت کافی برای کنترل و جهت‌دهی صحیح به موضوع تبلیغات محیطی ندارد و این مسئله بزرگ‌ترین علت تبدیل تبلیغات محیطی به فضایی برای بی‌قانونی‌ها شده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FjbO6Ezy
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه