شنبه, ۲۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 18 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

دولت در طول برنامه ششم توسعه تصمیم دارد جذب گردشگر را پنج برابر کند. گردشگری یکی از محوری ترین اهداف این برنامه است و با رشد 300 درصدی که در دو سال اخیر تجربه کرده، بخت آن را داشته بالاخره و با چند دهه تاخیر در اولویت های کشور قرار بگیرد. اگر چه هنور نمی توان نام صنعت را بر آن گذاشت، اما نقشه ای که برای آن ترسیم شده، نشستن در جای نفت است و شاید این انتظار آنچنان دور از دسترس نباشد، وقتی به مذاکرات هیأت های تجاری متعددی توجه کنیم که پس از توافقات هسته ای به ایران آمدند و ورود به صنعت گردشگری ایران پای ثابت همه حرف های شان بود. با این اوصاف رشد پنج برابری در برنامه ششم چقدر به واقعیت نزدیک است.

تبیین هدف بدون تدارک وسیله

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران رشد متوازن همه مولفه های گردشگری را شرط لازم برای رسیدن به این رقم می داند، اما انتقادی هم به این تصمیم دارد. احمد اصغری قاجاری در این باره به «فرصت امروز» می گوید: برای گردشگری در برنامه ششم باید هدف گذاری شود، ما باید بدانیم که قرار است با چه مولفه هایی به این رقم برسیم، درحالی که در برنامه مشخص نشده است. به گفته او، استراتژی ها باید مشخص باشد، راهبردی هایی هم مشخص شود تا برنامه به اهدافش برسد. اصغری قاجاری مشخص نبودن این مولفه ها را مانعی برای گام بعدی یعنی آسیب شناسی گردشگری می داند. او در توضیحات بیشتری می گوید: در گام بعدی است که براساس همان مولفه ها و راهبردها ما می توانیم حلقه های ضعیف در ناوگان گردشگری را شناسایی و برای آنها چاره اندیشی کنیم.

در واقع اگر برنامه ابزارهای لازم برای این کار را پیشنهاد نداده باشد، این مراحل هم راه درستش را طی نخواهد کرد. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران به برخی از این مولفه ها اشاره می کند و می گوید: به نظرمن در ابتدا، ما به سرمایه گذاری آنچنانی و بزرگ نیاز نداریم، همین که بنگاه های کوچک گردشگری مثلا اقامتگاه های بوم گردی را در این زمینه تقویت کنیم می توانند تا حدودی پاسخگو باشند. او توصیه می کند، باید درست برنامه ریزی شود تا فاجعه میانمار اتفاق نیفتد. در سال های اخیربرای سفر به این کشور تبلیغات گسترده ای شد و آنها به یک باره با کمبود امکانات و خدمات مواجه شدند. 

اصغری قاجاری معتقد است تامین سرمایه، هتل ها، حمل و نقل و نیروی انسانی متخصص تنها ابزارهایی نیستند که باید در برنامه به آنها پرداخته شود، او می گوید: به نظر من آموزش فرهنگ پذیرش و وظیفه دولت در معرفی ایران در مجامع بین المللی هم ابزارهایی است که دولت باید به صورت کلان به آنها نگاه کند. به گفته این مقام کمیسیون گردشگری اتاق ایران، بخش خصوصی مشاوره هایش را در زمینه به مجلس می دهد و امیدوار است این نظرات به کاربردی تر شدن برنامه کمک کند و هدف پنج برابری که پیش بینی کرده است محقق شود. از طرفی دیگر، امین طباطبایی فعال بخش خصوصی در حوزه گردشگری و مدیر موسسه فرهنگ جاودان معتقد است امکان حضوراین تعداد گردشگر وجود دارد، اما این پرسش را هم مطرح می کند که آیا امکان پذیرش این تعداد گردشگر هم از سوی کشور ما وجود دارد.

او می گوید: به نظرمن در برنامه ششم باید فاکتورهایی هم مشخص شود که به وسیله آن قرار است به این رقم برسیم. او با طرح مثالی توضیح می دهد: در مورد زیرساخت ها که به نظر می رسد هتل اولویت کشورباشد، باید روی هتل های پنج ستاره و اقامتگاه های بوم گردی یا هتل های سنتی سرمایه گذاری شود چون، بیشتر از دیگر مراکز اقامتی مورد توجه و اقبال گردشگران خارجی است و هزینه کردن برای هتل های دو، سه ستاره به نظر من الان نباید در اولویت باشد چون مورد استقبال گردشگران نیست.

به گفته او، تصور اینکه در طول مدت برنامه ششم این همه گردشگر جذب و قرار است کجا آنها را پذیرش کنیم دشوار به نظر می رسد چرا که به موازات افزایش چند برابری گردشگران، باید همه فاکتورها مانند هتل، خدمات، حمل و نقل و. . . به همین میزان افزایش یابد. طباطبایی می گوید: از دولت انتظار می رود فاکتورهای لازم برای رسیدن به این هدف را هم معرفی کند. این فعال بخش خصوصی معتقد است افزایش 300 درصدی گردشگری در دو سال گذشته یک اتفاق پس از توافق هسته ای و باز شدن در های کشور به روی گردشگران خارجی بود که در واقع موج اول ورود گردشگران خارجی به شمار می آید و اگر در این مرحله رضایت لازم ایجاد نشود و رشدی در این صنعت اتفاق نیفتند آنچه در بازگشت آنها به کشورهای شان اتفاق خواهد افتاد خبرهای ناخوش از خدمات گردشگری درایران است و از آنجایی که وب سایت های حرفه ای گردشگری متعددی در دنیا فعال است، فضای مجازی دسترسی سریع به این اطلاعات را امکان پذیر می کنند.

به گزارش «فرصت امروز» پیش از این محسن مهرعلیزاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران همین انتقاد را از این هدف گذاری مطرح کرده و گفته بود که در برنامه ابزارهای لازم برای اجرایی شدن این هدف گذاری ها دیده نشده است. به گفته مهرعلیزاده، مشوق های لازم برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه در حوزه گردشگری همانند آن چیزی که برای صادرات در نظر گرفته می شود، دیده نشده است. او انتقاد کرده است برنامه به شکلی در حوزه گردشگری تنظیم شده که بخش خصوصی حضور پررنگی در آن ندارد.

به گزارش «فرصت امروز»، نظرات بخش خصوصی از سوی نماینده اتاق ایران در جلسات بازنگری برنامه ششم مطرح شده و کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز نظراتش را از طریق هیأت رئیسه اتاق تهران به اتاق ایران ارائه کرده است. برنامه ششم توسعه درحال حاضر در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی درحال پیگیری است تا پس ازجمع بندی های نهایی به صحن علنی برود.

ارتباط با نویسنده : minoo.galeh@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xBL0QrMm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه