چهارشنبه, ۳ دی(۱۰) ۱۴۰۴ / Wed, 24 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز
زیرساخت‌ها فراهم نیست

ترانزیت هوایی، درآمدی که فراموش شده

11 سال پیش ( 1393/6/8 )
پدیدآورنده : نازیلا مهدیانی  

ترانزیت در برخی از کشورها از چنان اهمیتی برخوردار است که حیات اقتصادی آن کشور به گلوگاه‌ها و راه‌های ترانزیتی‌اش بستگی دارد. هر چند موقعیت جغرافیایی کشورمان برای ترانزیت در منطقه بی‌نظیر است، اما درآمدهای حاصل از نفت و وابستگی اقتصاد کشورمان به نفت و تامین منابع مالی از این طریق باعث شده، به سایر راه‌های درآمدزایی که اغلب هم راه‌های پول‌سازی هستند، ‌کمتر توجه شود یا اصلا توجه نشود. ترانزیت هم یکی از همین راه‌های پول‌سازی است که با وجود تاکیدهای فراوان به این مسئله از سوی مسئولان هنوز به‌صورت گنجی نهفته در اقتصاد کشورمان مطرح است.
به گزارش «فرصت امروز»، هر چند تاکید روی ترانزیت ریلی و زمینی است، اما جغرافیای کشورمان نه تنها در زمین، بلکه در آسمان هم مزیت ترانزیتی دارد. به گفته نوریان، ‌قائم‌مقام وزیر راه در صنعت هوانوردی، مسیر هوایی ایران از لحاظ سوق الجیشی نسبت به سایر کشورهای منطقه به کشورهای اروپایی نزدیک‌تر است و همین مسئله یعنی، کاهش زمان پرواز، یکی از مزیت‌های بسیار مهم ترانزیتی است که متاسفانه از این مزیت سودی نصیب ایران نمی‌شود.
از جمله مباحثی که در این بخش کمتر در کشور موردتوجه قرار گرفته، بخش حمل‌ونقل هوایی کالا است؛ تفاوتی نمی‌کند که مبدا و مقصد کالا ایران باشد یا کالاها از ایران ترانزیت و جابه‌جا شود، در حال حاضر، تنها دو شرکت یاس‌ایر و ‌آبان به‌طور تخصصی وارد جابه‌جایی و حمل بار هوایی وارد شدند که چندی پیش شرکت یاس ایر در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت و به شرکت پویا ایر تغییر نام داد و مجوز آبان ایر هم در حال حاضر به دلیل عملکرد ضعیف تعلیق شده است.

 


وقتی زیرساخت می‌لنگد
براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت فرودگاه‌های کشور، در حالی که در سال 92 میزان ارسال و پذیرش بار تنها با 220 تن نسبت به سال 91 نرخ رشد منفی 2 درصد را داشت، آن سوی مرز فرودگاه امارات به‌عنوان هاب منطقه جزو 8 فرودگاه شلوغ دنیا در زمینه جابه‌جایی بار و محموله است. در حال حاضر، تنها دو شرکت یاس ایر با عنوان جدید پویا ایر و آبان در حوزه بار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند که یکی از آنها تحریم و مجوز آن یکی تعلیق است.
حمید غوابش، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با «فرصت امروز» با اشاره به جای خالی ترانزیت هوایی در کریدورهای ترانزیتی کشورمان گفت: «اولین عدد کاهش رشد حمل‌ونقل هوایی و عدم ورود ایرلاین‌ها به این حوزه، نبود هواپیماهای کارگو است.» وی ادامه داد: «چیزی که انگیزه را از ورود به این حوزه سلب می‌کند، نرخ بالای سوخت است که براساس تعرفه سوخت بین‌المللی برای شرکت‌های هواپیمایی محاسبه می‌شود.»
غوابش با اشاره به شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ‌گفت: «در حال حاضر یاس ایر و آبان به‌صورت تخصصی حمل بار هوایی را انجام می‌دهند و البته شرکت‌های ایران‌ایر، ‌آسمان و ماهان هم خدمات بار دارند.» دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: « زمانی فرودگاه پیام به طور تخصصی وارد حوزه حمل‌ونقل بار شد، اما به دلیل نبود هواپیماهای کارگو و اعمال تحریم‌ها این فرودگاه از ماموریت خود فاصله گرفته و در حال حاضر خدمات فرودگاه داری انجام می‌دهد.»
محمدصادق قبله‌گاهی، معاون هواپیمایی فرودگاه اقتصادی پیام البرز در گفت‌وگو با «فرصت امروز» گفت: «در حال حاضر، فرودگاه پیام که قرار بود  فرودگاه‌ باری کشور باشد، به فعالیت‌های آموزشی و فرودگاه‌داری می‌پردازد و قصد ورود به حوزه مسافری را دارد. قرار بود فرودگاه پیام هاب پستی منطقه باشد، اما در صورتی‌که وزارت ارتباطات موافقت کند، این فرودگاه هم به فرودگاه‌های مسافری می‌پیوندد.»


توپولف‌های کارگو
 کجا هستند؟
قرار بود توپولف‌های جنجالی پس از اینکه از رده خارج شدند؛ وارد حوزه باری شوند، اما گویا این ناوگان به درد حمل بار هم نخورد و همچنان در پارکینگ مهرآباد و فرودگاه امام یا در آشیانه ایرلاین‌ها خاک می‌خورد. غوابش در پاسخ به اینکه ترانزیت با هواپیماهای مسافری امکان‌پذیر است، گفت: «در حال حاضر، برخی از ایرلاین‌ها از جمله آسمان، ماهان و ایران‌ایر در کنار جابه‌جایی مسافر، بار هم حمل می‌کنند. مسئله‌ای که در جابه‌جایی بار محدودیت ایجاد می‌کند، حجم بار است، نه وزن آن. البته نه به این معنا که هواپیما هر وزنی از بار را می‌تواند تحمل کند، اما در هواپیماهای مسافری، بار در شکم هواپیما که محدودیت حجمی دارد، جانمایی ‌می‌شود.» وی در خصوص  استفاده از توپولف‌ها برای انتقال و جابه‌جایی بار گفت: «این موضوع شفاف و مشخص نیست.»


مظنه حمل بار هوایی به کشورهای دور و نزدیک
یکی از مسئولان «پویا ایر» که در فهرست تحریم‌ها قرار دارد، در گفت‌وگو با «فرصت امروز» درباره اینکه چه عواملی بر نرخ بار تاثیر‌گذار است، گفت: «‌آن موضوعی  که در نرخ بار حرف اول را می‌زند، ‌مسیر و مسافت پرواز، حجم بار و وزن بار است. وی ادامه داد: شرکت‌ها به دو روش برنامه‌ای و غیر برنامه‌ای یا همان چارتر در حوزه حمل بار فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی مانند ایران‌ایر، ‌ماهان و آسمان به‌صورت برنامه‌ای و سایر شرکت‌ها مانند پویا ایر به‌صورت غیر برنامه‌ای یا چاتر بار را در مسیر موردنظر جابه‌جا می‌کنند که هر کدام نرخ جداگانه‌ای دارند. معمولا نرخ بار از نیم کیلو شروع می‌شود و تا چندتن هم ادامه دارد و کشورها هم منطقه‌بندی شده‌اند. برای مثال، حمل نیم کیلو بار به ترکیه در منطقه c، 98 هزار تومان و هزینه حمل 5 کیلو بار به این کشور 489 هزار تومان است. هزینه حمل 10 کیلو بار در کشورهای منطقه c از جمله ترکیه 715 هزار تومان و هزینه حمل 20 کیلو بار به این کشور از مبدا ایران یک میلیون و 52 هزار تومان است. هزینه حمل بار به چین که یک کشور تجاری است، مثال واضح‌تری است؛ هزینه حمل هر 20 کیلو بار به این کشور یک میلیون و 180 هزار تومان تمام می‌شود. همچنین هزینه حمل 20 کیلو بار به ایتالیا که کشوری اروپایی است، چیزی حدود یک میلیون و 340 هزار تومان است. قیمت حمل بار به کشورهای اقیانوسیه مانند استرالیا که فاصله تقریبا زیادی نسبت به ایران دارد، چیزی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2hUNgjsC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
Motive Technologies برای IPO آمریکا پرونده داد؛ AI برای مدیریت ناوگان به بورس نزدیک می شود قیمت دلار بازار آزاد امروز چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ پترو ناس و CNOOC قرارداد LNG بستند؛ تثبیت مسیر فروش بلندمدت در بازار آسیا ServiceNow با خرید ۷.۷۵ میلیارد دلاری Armis، امنیت را به قلب «اتوماسیون سازمانی» می آورد قیمت طلا ۱۸ عیار امروز چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴v بی پی در آستانه فروش اکثریت «کاسترول»؛ چرخش پررنگ تر به سمت پول سازی و کاهش بدهی بازاریابی تجربی: وقتی برندها به جای تبلیغ خاطره می سازند قیمت دلار امروز مرکز مبادله ارزی چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ قیمت خودرو های داخلی در پنجمین روز هفته چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ فرصت امروز | ۵ فرصت عملی برای مدیران و کارآفرینان قیمت دلار و یورو بانکی / ۳ دی ۱۴۰۴ قیمت خودرو امروز ۳ دی ۱۴۰۴ چگونه بسته‌بندی استاندارد به کاهش هزینه ارسال و افزایش اعتماد مشتری کمک می‌کند؟ قیمت طلا و سکه امروز قبل از شروع معاملات ۳ دی ۱۴۰۴ ترکیب لذت از کار و مدیریت زمان
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیستمشاور دیجیتال مارکتینگ
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

toto

situs toto

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d