دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

امروزه مخاطبان بیش از پیش به سلامتی و استفاده از محصولات سالم توجه نشان می دهند. این موضوع باعث شده محصولاتی سالم و پرانرژی مانند خشکبار و آجیل با رونق بیشتری همراه شوند و مصرف آنها نسبت به گذشته افزایش پیدا کند. این بازار پررونق، بازیگران مختلفی اعم از تولید کنندگان خشکبار و آجیل بسته بندی شده، فروشگاه های آجیل و خشکبار و... را وارد عرصه کسب و کار کرده است.

در این بازار رقابتی هر یک از کسب و کارها باید در راستای افزایش سهم بازار، برنامه ریزی های مناسبی را در حوزه بازاریابی و تبلیغاتی اتخاذ کنند تا از این طریق بتوانند جایگاه مناسبی از محصولات خود را در سبد خانواده های ایرانی ایجاد کنند.

فروشگاه های عرضه کننده آجیل و خشکبار باید تحلیل مناسبی از این بازار داشته باشند. برای دست یافتن به برنامه ریزی مدون و تحلیل این بازار می توان Business plan  یا طرح مناسبی از کسب وکار را تدوین کرد که در ادامه به بخش های مهمی از Business plan  کسب وکار آجیل و خشکبار اشاره خواهد شد.

خلاصه مدیریتی

خلاصه مدیریتی نخستین بخش از Business plan  برای فروشگاه های عرضه کننده آجیل و خشکبار است که باید خلاصه فعالیت های این فروشگاه  ها را در این قسمت از Business plan بیان کرد. ترجیحا این قسمت از Business plan باید کوتاه و مختصر باشد. به عنوان نمونه حدود دو تا پنج صفحه باشد.

در این بخش از Business plan  باید توصیفی از کسب و کار آجیل فروشی مطرح شود و این موضوع بسیار حائز اهمیت است که خلاصه مدیریتی مانند مقدمه می ماند و درصورتی که پتانسیل این موضوع را داشته باشد که توجه مخاطبان را جلب کند، خوانندگان آن را تا پایان می خوانند. با توجه به این موضوع فروشگاه های عرضه کننده آجیل و خشکبار به صورت B2C فعالیت های خود را پیش می برند و ارتباط تنگاتنگی با مصرف کنندگان نهایی دارند.

از طرفی روند جمعیتی کشور نشان می دهد که هرم جمعیتی ایران از نوجوانی به سمت بزرگسالی تغییر کرده و این موضوع باعث شده استفاده از تنقلاتی مانند چیپس و پفک در میان این افراد کاهش پیدا کند و به سمت استفاده از محصولات سالمی مانند آجیل و خشکبار پیش برود. در پایان این بخش از طرح کسب وکار، می توان به سرمایه  و پرسنل مورد نیاز نیز اشاره و توضیحاتی را در این خصوص در طرح کسب وکار لحاظ کرد.

نوع صنعت محصولات و خدمات

تحلیل و شناخت از بازار یکی از مهم ترین بخش های Business plan  است که باید فروشگاه های عرضه کننده آجیل و خشکبار به این موضوع احاطه داشته باشند. در راستای Market Study در بازار خشکبار و آجیل این موضوع بسیار حائز اهمیت است که یکی از رقبای محصولات آجیل و خشکبار، محصولاتی مانند چیپس و پفک هستند که سهم بازار مناسبی در بازار ایران دارند.

با توجه به این موضوع با تمرکز بر مقوله سلامتی، محصولات آجیل و خشکبار می توانند بخشی از سهم بازار تنقلات کشور را تصاحب کنند. از طرفی در بازار خشکبار و آجیل، شناخت تازه واردها و تأمین  کنندگان جدید در حوزه خشکبار بسیار حائز اهمیت است.

از طرفی بخشی از رقبای این بازار، برند هایی مانند مانی، چی توز، مزمز و... هستند که محصولات خشکبار را با بسته بندی ها مناسب به بازار عرضه می کنند و این برند ها شبکه توزیع قوی ای را در بین سوپرمارکت ها دارند و از این طریق می توانند محصولات خود را در شلف های فروشگاهی قرار دهند.

یکی دیگر از نکاتی که در Business plan  باید به آن اشاره شود، نقاط قوت، ضعف، تهدیدات و فرصت های سازمان است. به عنوان نمونه ارائه محصولات با کیفیت و بدون مواد نگه دارنده فروشگاه های آجیل و خشکبار می تواند به عنوان نقطه قوت این کسب وکارها مطرح شود.

برنامه بازاریابی

Marketing Plan  یا برنامه بازاریابی یکی از مهم ترین بخش های طرح کسب وکار است که باید براساس 4 p  آمیخته بازاریابی انجام شود. شناخت مشتریان یکی از نکات بسیار حائز اهمیت در برنامه بازار است. با توجه به اینکه خشکبار و آجیل جزو محصولات تنقلاتی محسوب می شود، مشتریان تمایل به دریافت محصولات تازه و با کیفیت دارند.

از طرفی فروشگاه های آجیل و خشکبار باید محصولات درخواستی مشتریان را به خوبی بسته بندی کنند چون برخی از این محصولات جنبه سوغاتی دارد و باید به نوعی بسته بندی شود که پتانسیل ارائه آن به مخاطبان وجود داشته باشد. در این میان مشتریان تمایل دارند قبل خرید از محصولات آن را تست کنند.

با توجه به این موضوع باید فروشگاه های آجیل و خشکبار محصولات خود را در قفسه های مناسب و در دسترسی مشتریان قرار دهند و اجازه تست محصولات را به آنها بدهند. این موضوع مشتریان را ترغیب به خرید بیشتر محصولات می کند.

معمولاً استراتژی قیمت گذاری فروشگاه های عرضه کننده آجیل و خشکبار براساس Market Pull (قیمت بازار محور) انجام می شود. با توجه به این موضوع باید فروشگاه های عرضه کننده آجیل و خشکبار براساس مناطق جغرافیایی و قیمت محصولات در بازار، محصولات خود را قیمت گذاری کنند. به عنوان نمونه قیمت محصولات فروشگاه آجیل و خشکبار در منطقه یک با منطقه 12 تهران متفاوت است.

توسعه محصول در این فروشگاه ها بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر فروشگاه های آجیل و خشکبار می توانند محصولاتی مانند چیپس میوه، عسل، قهوه و دم نوش، گز و پشمک، شکلات و... را به مشتریان عرضه کنند چون در حال حاضر مخاطبان با کمبود زمان در زندگی روزمره مواجه هستند و ترجیح می دهند بخشی از خرید خود را از یک فروشگاه انجام دهند. این موضوع در روزهای نزدیک به عید بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا مشتریان در راستای خرید عید می توانند بخش اعظمی از محصولات موردنیاز خود را از فروشگاه خریداری کنند.

در صورتی که محصولات فروشگاه آجیل و خشکبار به خوبی بسته بندی شود و مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد، ارسال رایگان این محصولات به در منزل می تواند بسیار ترغیب کننده باشد. به عبارت دیگر در حال حاضر برخی فروشگاه های آجیل و خشکبار مطرح اقدام به راه اندازی فروشگاه های اینترنتی کرده اند و مشتریان می توانند همان محصول فروشگاه  را به صورت آنلاین خریداری کنند و به صورت رایگان محصولات برای آنها ارسال شود.

در حال حاضر امکان و پتانسیل این موضوع وجود دارد که فروشگاه های عرضه کننده آجیل و خشکبار توسعه شعبه دهند اما این موضوع مستلزم برنامه ریزی های مناسب در حوزه برندینگ و تبلیغات است.

به عبارت دیگر اگر فروشگاه های عرضه کننده آجیل و خشکبار بتوانند Top Of Mind (سهم ذهنی) بالایی را برای خود ایجاد کنند، پتانسیل این موضوع وجود دارد که توسعه شعبه در مناطق دیگر شهر داشته باشند. از طرفی برای کاهش هزینه توسعه شعبه این فروشگاه ها می توانند از فرانچایز استفاده کرده و شعبه های خود را افزایش دهند.

به صورت کلی خرده فروشی ها در استفاده از ابزارهای CRM  و باشگاه مشتریان در ایران عملکرد ضعیفی دارند. با توجه به این موضوع در صورت استفاده فروشگاه های عرضه کننده آجیل و خشکبار از ابزارهای وفادار سازی مشتریان، این موضوع به مزیت رقابتی برای این فروشگاه ها تبدیل و با افزایش سهم بازار همراه می شود.

فروشگاه های عرضه کننده آجیل و خشکبار می توانند از باشگاه مشتریان مبتنی بر کارت استفاده کنند و مشتریان را براساس خرید، گروه بندی کرده و به هر یک از این گروه ها، خدمات و تخفیف هایی ارائه کنند. در پایان در Business plan می توان به برنامه طرح و توسعه، ساختار سازمانی، برنامه مالی و... نیز اشاره کرد.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FtR5GKwa
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه