سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 30 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

حضور سازمان ها در شبکه های اجتماعی مستلزم داشتن استراتژی مناسبی در خصوص تولید محتوا است. تولید محتوای مناسب می تواند مخاطبان را با برند درگیر کند و این موضوع حضور سازمان  ها در شبکه های اجتماعی را با مخاطبان بیشتری همراه می سازد. در این میان بیشتر سازمان های ایرانی استراتژی تولید محتوای مشابهی را دنبال می کنند که این موضوع از نگاه مخاطبان از جذابیت کمپین های تولید محتوای برند های ایرانی کاسته است.

شرکت روزانه نیز یکی از سازمان های ایرانی است که در کانال تلگرام خود تولید محتواهای مختلفی را انجام می دهد. بخشی از این تولید محتواها معمولا به این صورت است که شرکت روزانه با محصولات خود فیلم های آشپزی را که کانسپت آموزشی دارد، تولید می کند.

این در حالی است که برخی از کارشناسان رسانه های اجتماعی بر این باورند که روزانه باید محتواهای تولیدی خود که شامل فیلم های آموزشی است را از طریق کانال های تخصصی مانند آپارات در شبکه  اجتماعی باز نشر کند؛ چون در این حالت مخاطبان با جست و جو در فضای دیجیتال به این محتواها دسترسی پیدا می کنند و با قرار گرفتن محتواها روی پلتفرم تخصصی، دیگر شبکه های اجتماعی تقویت می شوند. اینکه روزانه در کانال تلگرامی خود چه استراتژی تولید محتوایی را دنبال می کند، بهانه ای شد تا «فرصت امروز» سراغ ابراهیم اسکندری  پور، متخصص رسانه های اجتماعی برود.

ابراهیم اسکندری  پور در گفت و گو با «فرصت امروز» می گوید: گروه هدف برخی از سازمان های ایرانی طیف وسیعی از جامعه هستند. این در حالی است که تصمیم خرید برخی از خانواده ها بر عهده خانم های ایرانی است و شرکت های معتبر بین المللی در تلاش هستند کمپین های تولید محتوا را در رسانه های اجتماعی  راه اندازی کنند که این گروه مخاطبان هدف قرار گیرند و شرکت روزانه باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

در کمپین هایی که در حوزه FMCG  هستند، برند بیشتر از اینکه در تلاش باشد روی محصولات خود تمرکز کند، می تواند به عنوان نمونه روی دستور تهیه غذا از طریق این محصولات متمرکز  شود. این نوع تولید محتوا می تواند برای مخاطبان کاربردی باشد و هرچقدر هم با استقبال بهتری مواجه شود، برند با استقبال مناسب تری مواجه خواهد شد.

مخاطبان ایرانی باهوش

او ادامه می دهد: تفاوت رسانه های اجتماعی و تبلیغات در رسانه های دیگر این موضوع است که تولید محتوا باید در رسانه های اجتماعی با هدف کاربردی و قابل استفاده بودن برای مخاطبان ایجاد شود. تجربه نشان می دهد که مصرف کننده های ایرانی نسبت به این موضوع، بسیار حساس و اتفاقا بسیار هم باهوش هستند.

از نظر مخاطبان ایرانی کمپین هایی که بر نیاز مصرف کننده متمرکز شده  با کمپین هایی که صرفا کپی بوده است، بسیار تفاوت دارد و مخاطبان به خوبی این موضوع را تشخیص می دهند. به عنوان نمونه برند های ایرانی در کمپین های موفق تولید محتوای خود روی این موضوع متمرکز می شوند که مصرف کننده های ایرانی در این فصل از سال، نیاز به طرز تهیه چه مواد غذایی دارند یا طرز تهیه مواد غذایی خاصی را که در فضای مجازی به آن پرداخته نشده است به مخاطبان عرضه می کنند و توجه به این موضوع برای شرکت روزانه بسیار حایز اهمیت است.

در این میان کمپین هایی ایده آل است که خود مخاطبان، محتواها را دست به دست بچرخانند و به دیگر مخاطبان جامعه آن را انتقال دهند. در کمپین هایی که با استقبال مخاطبان جامعه مواجه نشده است، این موضوع مشاهده می شود که تولید محتوا صرفا تبلیغاتی است و به این دلیل به خوبی ویروسی نشده است.

تمایل مخاطبان به دریافت محتوا از دوستان شان

اسکندری پور خاطر نشان می کند: برخی از سازمان های ایرانی بر این باور هستند که اگر در ظاهر به صورت مستقیم پیام های تبلیغاتی خود را در قالب کمپین ها به مخاطبان انتقال دهند، این موضوع می تواند از جانب مخاطبان بهتر دیده شود اما هنگامی که محتوا به صورت مستقیم به تبلیغاتی اشاره دارد، امکان ویروسی شدن آن به شدت کاهش پیدا می کند.

از طرفی مخاطبان تمایل دارند محتواهای اینچنینی را از دوستان خود دریافت کنند تا اینکه این محتواها از زبان برندهای مختلف شنیده شود و طبیعتا مخاطبان به محتواهایی که از جانب دوستان شان دریافت می شود، بیشتر توجه می کنند. به صورت کلی برند های معتبر دنیا از این موضوع استفاده های بسیار زیادی انجام داده اند و در تولید محتوای خود موفق بوده اند.

این متخصص رسانه های اجتماعی اظهار می کند: محصولات لبنیاتی مصرف عام و قابل توجهی در بازار ایران دارند و برند های معتبر در این حوزه می توانند تولید محتوای نوآورانه ای داشته باشند و محصولات خود را به نوعی تولید کنند که این محصولات نوآورانه باشد و در سبد خانواده های ایرانی، سهم بیشتری داشته باشد. از طرفی تولید محتوا در محصولات لبنیاتی می تواند به این صورت باشد که شامل فیلم کوتاه آموزشی در خصوص تهیه غذای جدید باشد.

نکته ای که بسیار حایز اهمیت است، توجه به الگوی مصرف است؛ به عنوان نمونه برند های ایرانی از تولید محتوای برند های معتبر خارجی الگوبرداری می کنند و این در حالی است که الگوی مصرف در بازار ایران با کشور های دیگر متفاوت است.

شناخت الگوی مصرف در بستر شبکه های اجتماعی

او بیان می کند: برند های ایرانی مانند روزانه در راستای تولید محتوای مناسب باید مخاطبان ایرانی را قبل از تولید محتوا به خوبی بشناسند؛ به عبارت دیگر الگوی مصرف مخاطبان ایرانی به خوبی شناخته شود. از طرفی در راستای شناخت مخاطبان، روزانه می تواند از رسانه های اجتماعی استفاده کند؛ چون رسانه های اجتماعی تعامل دو طرفه بین مخاطبان و برند را می تواند به خوبی ایجاد کند.

در این میان روزانه می تواند نظرخواهی در راستای تولید محتوا داشته باشد و این پرسش را از مخاطبان خود مطرح کند که علاقه به چه نوع محتواهای آموزشی دارند و در چه بازه زمانی تمایل به دریافت این محتواهای آموزشی دارند.

به عنوان نمونه در کانال تلگرامی روزانه در راستای نظر سنجی می توان از روبات های تلگرامی استفاده کرد. تجربه نشان داده است که این گونه اقدامات، این حس را در مخاطبان ایجاد می کند که برند برای آنها ارزش قائل است. در این میان نظر سنجی در رسانه های اجتماعی، می تواند Engagement یا درگیری با مخاطبان را برای روزانه ایجاد کند.

استفاده از پلتفرم های تخصصی

اسکندری پور می گوید: این موضوع بسیار حایز اهمیت است که شرکت روزانه باید برنامه ریزی  مناسبی داشته باشد که از این طریق محتواهای آموزشی برای مخاطبان تکراری نشود؛ چون تکراری شدن محتوا می تواند برای مخاطبان دل زدگی ایجاد کند. از طرفی اصالت محتوا بسیار حایز اهمیت است و این موضوع جای تقدیر دارد که روزانه محتواهای موجود در کانال تلگرامی را تولید می کند و از محتواهای موجود، کپی برداری نمی کند.

در پایان برند هایی مانند روزانه باید به این موضوع توجه کنند که محتواهای تولیدی خود را از کانال های تخصصی در شبکه  اجتماعی بازنشر کنند؛ به عنوان نمونه فیلم های آموزشی شرکت روزانه می تواند در آپارات آرشیو شود و مخاطبان بیشتری به این محتواها دسترسی پیدا کنند.

در این میان هنگامی که مخاطبان درباره چنین محتواهایی سرچ می کنند، به راحتی می توانند به محتوا های آموزشی شرکت روزانه دسترسی پیدا کنند. به صورت کلی باید محتواها روی پلتفرم تخصصی قرار بگیرند و دیگر شبکه های اجتماعی آن را تقویت و بازنشر کنند.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sUj7iSlO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیون
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه