جمعه, ۲۸ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Fri, 19 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز
فرهنگ اشتراک منافع بین صنایع لبنی و دامداران وجود ندارد

جنگ گاوداران و کارخانه‌داران برنده‌ای ندارد

10 سال پیش ( 1394/4/14 )
پدیدآورنده : وحید زندی‌فخر  

وقتی قصه بی‌سر و سامان لبنیات را مرور می‌کنم یاد سوژه‌های کلیشه‌ای می‌افتم که پایانش با مرگ نقش اصلی داستان به سرانجام می‌رسید و همگان از دست او یک نفس راحت می‌کشیدند! گویا باید در صنعت لبنیات هم‌چنین اتفاقی بیفتد تا حاشیه‌ها از بین برود. البته این داستان، سه نقش اصلی دارد؛ دامداران، صنایع لبنی و مردم.

آن‌طور که هم‌اکنون از وضعیت نابسامان بازار محصولات لبنی به نظر می‌رسد، هر سه گروه در لبه تیغی حرکت می‌کنند که هرگونه فشار از هر طرفی، آنها را به عمق دره پرتاب می‌کند. دولت در این میان جانب هر گروهی را بگیرد، بر دو گروه دیگر اجحاف خواهد شد؛ مگر اینکه ورق را به سمت مراحل پیش تولید برگرداند و برنامه‌ای برای کاهش هزینه‌های تولید یعنی خوراک دام بریزد. اما این موضوع با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، در حال حاضر شدنی نیست و علوفه تولیدی همچنان با قیمتی به دست دامدار می‌رسد که او چاره‌ای جز فروش شیر با حداقل قیمت یعنی 1440تومان ندارد.

از طرف دیگر کارخانه‌ها هم با توجه به افزایش هزینه‌های تولید از کارگر گرفته تا حامل‌های انرژی، در صورت خرید شیرخام با قیمت 1440تومان، باید 16درصد به قیمت نهایی محصولات لبنی بیفزایند. اما مشکل اینجاست که اولا اکنون که در ماه مبارک رمضان به سر می‌بریم، اجازه افزایش قیمت‌ها صادر نشده و دوما دولت تنها با افزایش 10درصدی موافقت کرده که 6درصد کمتر از خواست صنایع لبنی است. البته همین 10درصد هم با اما و اگرهای فراوانی همراه است که دلایل را باید در میزان کشش بازار و توان اقتصادی مردم جست‌وجو کرد.

نکته‌ای که در این میان باید توجه کرد، نوع برخورد و اظهارنظر نمایندگان دامداران و صنایع لبنی است. بعضاً در برخی برنامه‌ها دیده یا شنیده می‌شود که مثلاً نماینده دامداران سعی در بی‌اهمیت جلوه دادن نقش صنایع لبنی داشته و تأکید کرده که فعالان این صنعت سود موردنظر را از بازار می‌برند. بنابراین آنها مشکلی ندارند و دولت تنها باید به مسائل دامداران رسیدگی کند. البته این پاسکاری‌ها تنها مربوط به دامداران نیست و صنایع لبنی نیز گاهی توپ را به زمین حریف می‌اندازند.

اگر از بالا به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که بقای هیچ‌کدام از این دو گروه، بدون دیگری تداوم نداشته زیرا این دو صنعت، مانند یک حلقه زنجیر به هم وصلند. درست مانند صنعت تولید فولاد که بدون تهیه ماده اولیه سنگ آهن، به زانو در خواهد آمد. بنابراین برای پایداری هر کسب‌وکاری، اتصال درست این حلقه‌ها لازم و ضروری است. اشتراک منافع، از همین‌جا آغاز می‌شود؛ فرهنگی که شاید در کشور ما هنوز به‌طور کامل نهادینه نشده و صنایع بالادستی و پایین دستی، با شایستگی از آن استفاده نمی‌کنند. انداختن تقصیرها از صنایع لبنی به گردن دامداران یا شیفت مشکلات از دامداران به صنایع لبنی، هر دو نیروی منفی در کل زنجیره ایجاد می‌کند که برآیند تولید را به مرور زمان به صفر می‌رساند. ژاپن کشوری است که در نهادینه کردن این فرهنگ در بین حلقه‌های زنجیره یک کسب‌وکار بزرگ، موفق بوده است. فعالان بخش‌خصوصی در این کشور، به جای تضاد منافع، به فکر اشتراک منافع هستند و همیشه اهداف بلندمدت را مدنظر دارند. بنابراین با چنین استراتژی، رقبای خارجی را از میدان به در می‌کنند؛ نه حلقه‌ای از زنجیره‌ای که خود جزوی از آنند.

همان‌طور که اشتراک منافع به خصوص در بخش کشاورزی، می‌تواند ضامن تولید پایدار و افزایش گردش مالی در صنف مربوط شود، در صورت عدم رعایت آن، کل زنجیره از بین می‌رود و ریشه درخت کشت‌وکار را خشک می‌کند. اگر صنایع لبنی بر این عقیده باشند که مشکلات دامداران به آنها ربطی ندارد یا دامداران بگویند که معضل فروش شیر در بازار، مشکل آنها نیست، چیزی جز تفرقه و بازشدن حلقه‌های زنجیره را در پی نخواهد داشت. امروز رعایت این فرهنگ نه‌تنها بین این دو بخش، بلکه در تمامی رشته‌های کشاورزی به‌شدت احساس می‌شود. به نظر می‌رسد یکی از فرصت‌هایی که جولان دلالان سودجو را در بازار محصولات کشاورزی فراهم می‌کند، نادیده گرفتن فرهنگ اشتراک منافع است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/pOa5EFkL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d