دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 6 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

توجه به گروه های خاصی از جامعه، همواره یکی از استراتژی های برند های معتبر جهانی است که این موضوع معمولا در راستای مسئولیت اجتماعی انجام می شود. چندی پیش آدامس Biodent در بسته بندی محصول موهیتوی خود از خط بریل استفاده کرد.

استفاده از خط بریل می تواند برای نابینایان مثمرثمر واقع شود و آنها از این طریق به راحتی به اطلاعات محصول دسترسی پیدا کنند. اینکه در این بسته بندی از چه المان هایی استفاده شده و چه گروه هدفی را دنبال می کند، بهانه ای شد تا «فرصت امروز» سراغ دکتر سپهر سرمست، مدرس و مشاور بسته بندی برود.

دکتر سپهر سرمست در گفت و گو با «فرصت امروز» می گوید: چندی پیش آدامس biodent روی برخی محصولات از خط بریل استفاده کرد. به نظر می رسد این بسته بندی در تلاش است تصویری از یک برند سالم را به مخاطبان خود معرفی کند.مجموعه کمپین هایی که تا به حال biodent داشته است، نشان می دهد این شرکت در تلاش است تصویر سالمی را به مخاطبان ایرانی نشان دهد. به صورت کلی بسته بندی biodent با خطر بریل بسیار نزدیک تر به این پیام است.

آدامس، محصولی پر مصرف در بازار ایران

او ادامه می دهد: این بسته بندی هنوز جای تکمیل شدن و رقابت با برند های خارجی را دارد، چون آدامس محصول بسیار پرمصرفی در ایران است. براساس مطالعه ای در سال 2012، بالاترین سرانه مصرف آدامس در دنیا متعلق به ایران و عربستان است. با توجه به این موضوع برند های ایرانی باید در سطح برند های معتبر خارجی رقابت کنند و بسته بندی جدید biodent نسبت به بسته بندی های قبلی بهتر بوده است.

گروه هدف

این مدرس بسته بندی اظهار می کند: همان طور که مطرح شد، biodent به دنبال ارائه محصولات سالم به بازار است و گروه هدف این بسته بندی کودکان یا افرادی هستند که به سلامتی بسیار اهمیت می دهند. این در حالی است که این مخاطبان به سلامتی دهان و دندان نیز بسیار اهمیت می دهند. به نظر می رسد biodent این گروه مخاطبان را دنبال می کند.

سرمست بیان می کند: آدامس مانند سیگار همواره فرهنگ مصرف خاص خودش را دارد و در حال حاضر جوامعی به دنبال مصرف بالای آدامس هستند که استرس بالایی در زندگی روزمره خود دارند؛ به عبارت دیگر گروه هدف این محصول، جمعیت شهرنشین هستند که درگیر فعالیت های اقتصادی اند یا افرادی که با استرس روزمره بالایی دست وپنجه نرم می کنند. این گروه هدف معمولاً مصرف بالایی از آدامس دارند.

نابینایان جمعیت بزرگی برای برند  های آدامس نیستند

این مشاور بسته بندی خاطرنشان می کند: طبق آخرین تحقیقات انجام شده در ایران حدود 600 هزار نفر دچار اختلالات بینایی هستند که به ظاهر بیش از 110 هزار نفر آنها نابینا هستند. این در حالی است که طبق تحقیقات WHO  285میلیون نفر در دنیا اختلال بینایی دارند. این آمارها نشان می دهد این تعداد جمعیت قابل ملاحظه ای برای یک حرکت بسته بندی به شمار نمی آیند.

از این جمعیت در دنیا حدود 39میلیون نفر نابینا هستند. این افراد مستقیما باید از خط بریل استفاده کنند و 246میلیون نفر کم بینایی دارند. 600هزار نفر در ایران، جمعیت خیلی بزرگی برای محصول پرمصرفی مانند آدامس نمی تواند باشد؛ به عبارت دیگر با دقت به رفتار خرید این محصولات، متوجه این موضوع می شویم که سرعت خرید بالایی دارند و مخاطبان در هنگام خرید این محصولات را زیاد بررسی نمی کنند و به برند خاصی تعلق خاطر دارند.

او ادامه می دهد: با توجه به اینکه آدامس جزو محصولاتی به شمار می آید که همواره همراه مخاطبان است، بسته بندی مناسب آن بسیار حائز اهمیت است، چون این محصولات به شخصیت مصرف کننده اشاره دارند. افرادی که آدامس می خرند، معمولا می دانند چه آدامسی و از چه برندی باید خریداری کنند و خیلی به دنبال تنوع در طعم نیستند.

Biodent در تلاش است طعم های جدیدی را در سبد محصولات خود اضافه کند و روی طعم های خاصی متمرکز شود که از این طریق محصولات خود را برای بازار ایران اختصاصی تر کند. از طرفی این موضوع در تبلیغات و بسته بندی biodent نیز مشاهده می شود.

سرمســت بیان می کند: به صورت کلی می توان به این موضوع اشاره کرد که نابینایان گروه هدف اصلی این بسته بندی نیستند و در رفتار خرید آنها این موضوع وجود ندارد که در تلاش باشند بسته بندی های آدامس را در گوشه و کنار فروشگاه ها پیدا کنند و تک به تک روی خطر بریل آنها دست بکشند. معمولا مخاطبان عادی نیز در هنگام خرید آدامس، آن را از فروشنده می گیرند و طعم مدنظر خود را به فروشنده می گویند و فروشندگان محصول را به مشتریان عرضه می کنند. در نقطه فروش معمولا مشتریان قبل از خرید محصولات آدامس را لمس نمی کنند.

این مدرس بسته بندی اظهار می کند: این موضوع بسیار حائز اهمیت است که biodent از طریق طراحی این بسته بندی در تلاش است روی مسئولیت اجتماعی تمرکز کند و با نشان دادن توجه به این قشر خاص به نوعی مسئولیت اجتماعی را تقبل کند. از طرفی شناسایی زمان مصرف نیز نکته بسیار حائز اهمیتی است، چون هنگامی که این بسته بندی در جیــب نابینایان قرار گیرد، آنها به راحتی از طریق خط بریل می توانند از طعم محصول آگاه شوند.

به صورت کلی به نظر می رسد که در مرحله مصرف، خط بریل می تواند به نابینایان کمک کننده باشد. به صورت کلی هدف از طراحی بسته بندی با خط بریل در محصولات دارویی است؛ به عنوان نمونه در قوانین کشور انگلستان الزاماتی برای لحاظ کردن خط بریل روی بسته بندی محصولات دارویی وجود دارد که این موضوع استاندارد مشخصی دارد.

در این کشور طراحان بسته بندی باید طبق الزامات خط بریل را در بسته بندی های دارویی لحاظ کنند. با توجه به این موضوع biodent از طریق این بسته بندی در تلاش است تصویر مناسب و روشنی را به جامعه عرضه کند و نابینایان گروه هدف اصلی این بسته بندی نیستند. البته به گروه هدف نابینایان اشاره می شود اما این موضوع بیشتر در راستای مسئولیت اجتماعی است.

تمرکز بر فضای مینیمال

این مشاور بسته بندی معتقد است: در بسته بندی biodent تلاش شده است که از رنگ سفید استفاده شود؛ این موضوع به دلیل تمرکز بر سلامتی محصول است. از طرفی ارتباط طعم با بسته بندی موضوع دیگری است که در بسته بندی تلاش شده است طعم موهیتو را به رنگ سبز نشان دهد.

این نوع بسته بندی روندی است که در بسته بندی های برند های معتبر نیز مشاهده می شود؛ به عبارت دیگر با تمرکز بر فضای مینیمال و شخصیت دادن به محصول این بسته بندی ها را طراحی می کنند، چون مخاطبان آدامس، همواره این محصول را در جیب خود همراه دارند و این موضوع به نوعی بیانگر شخصیت مصرف کننده است. به صورت کلی هرچه بسته بندی ساده تر و مینیمال تر باشد، خریدار راحت تر می تواند آن را در زندگی روزمره خود استفاده کند.

در این میان بسته بندی biodent تشابهی با برند های خارجی دارد؛ شاید دلیل این شباهت این موضوع باشد که چون بسته بندی این برند ها شناخته شده تر است، biodent از طریق این موضوع در تلاش است مشتریان را به اشتباه بیندازد که به جای خرید محصولات برند های خارجی، biodent را خریداری کنند.

استفاده از استند های گویا

سرمست بیان می کند: biodent باید روی استند های فروش تمرکز کند؛ به عبارت دیگر استند های فروشی را برای نابینایان طراحی کنند که از این طریق با استفاده از خط بریل، نابینایان بتوانند به راحتی با این محصولات ارتباط برقرار کنند.

از طرفی این استندها می تواند گویا باشد و از این طریق نیز نابینایان به راحتی می توانند با برند ارتباط برقرار کنند.این استند گویا می تواند به گونه ای طراحی شود که با لمس هر ردیف از استند، ویژگی های آن بیان شود. چون نابینایان در فروشگاه ها به راحتی نمی توانند عبور کنند و استفاده از استند هایی با محصولات مختلف می تواند برای این گروه هدف بسیار حائز اهمیت باشد. در این میان فروش آنلاین این محصولات نیز بسیار می تواند مثمرثمر واقع شود.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jxE2PUvO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
سبحان :
7 سال پیش
مطلب بسیار جالب و قشنگی بود. تحلیل این مطالب با همکاری مدرسان و اساتید برجسته علاوه بر جنبه تحلیلی جنبه آموزشی نیز دارد مرسی موفق باشید
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه