دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 13 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

«سیاست دولت یازدهم این است که صنعت خودرو خصوصی شود.» این سخن قاطع حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم در دومین روز از سومین همایش بین‌المللی خودرو بود. جمله‌ای که اخم برخی از مدیران خودرویی را در هم کشید اما در عوض تشویق کارشناسان و فعالان صنعت خودرو را در پی داشت.

7684363435784585445734737358458458345357357

در دومین روز از سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو، روحانی مهمان فعالان صنعت خودروی ایران و جهان بود و طبق پیش‌بینی‌ها که گفته می‌شد رئیس جمهور از تعرفه صفر واردات خودرو در این همایش سخن خواهد گفت، او از صفر شدن تعرفه واردات خودرو صحبتی نکرد اما به سنگین بودن این تعرفه‌ها و پایان یافتن حمایت دولتی از صنعت خودرو اشاره کرد.

روحانی با بیان اینکه دولت همواره برای فعال نگه‌داشتن صنعت خودرو، از آن حمایت کرده است، تصریح کرد: ایجاد ممنوعیت برای واردات برخی خودروها و وضع تعرفه‌های سنگین واردات، بخشی از این حمایت‌ها بوده‌اند اما حمایت دولت از این صنعت نمی‌تواند دائمی باشد و دورانی دارد که نامحدود نیست.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه صنعت ما باید از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد، بیان کرد: ‌حمایت دائمی دولت از صنعت خودرو، یعنی خروج از گردونه جهانی، پایین آمدن کیفیت و بالا رفتن قیمت. ما نمی‌توانیم هر خودرویی با هر کیفیتی را قبول کنیم. ضمن اینکه مسئله محیط زیست امروز برای ما اولویت دارد و کاهش مصرف انرژی باید یکی از اصول مورد نظر هر بنگاه اقتصادی باشد. روحانی افزود: سیاست دولت یازدهم این است که صنعت خودرو خصوصی باشد زیرا دولت هیچ‌گاه مدیر خوبی در صنعت خودرو نخواهد بود، بنابراین باید این صنعت به‌طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود. 

رئیس جمهور اما در بخش دیگری از صحبت هایش تشویق حاضران برای چندین دقیقه همراه سخنان خود کرد. آنجا که با صراحت هرچه تمام‌تر به شرایط این روزهای صنعت خودرو اشاره کرد. روحانی در این بخش تصریح کرد: ما نمی‌توانیم دروازه‌های کشور را ببندیم، چند خودرو تولید کنیم و به مردم بگوییم که باید همین‌ها را بخرند، چنین سیاستی به هیچ عنوان قابل قبول دولت یازدهم نیست. او ادامه داد: خصوصی کردن، رقابتی کردن و صادراتی کردن از اهداف ما در صنعت خودرو است و اگر این موارد حاصل نشود، ما به سایر اهداف خود در این صنعت نخواهیم رسید. 

شرایط دولت برای سرمایه‌گذاران خارجی

رئیس دولت یازدهم با اشاره به مذاکرات خارجی، بیان کرد: یکی از صنایعی که در توافقات ما مورد نظر بود، صنعت حمل‌و‌نقل و از جمله صنعت خودرو بود. در این زمینه ما به تفاهمات و قراردادهایی دست یافتیم و این به معنای آن است که مسیر توسعه برای رشد صنعت خودرو باز شده است. البته دولت از صنعت خودرو توقعاتی دارد و صنعت خودرو هم از دولت توقع دارد اما همه ما باید در جهت جلب رضایت مردم حرکت کنیم.

روحانی با اشاره به رشد اقتصادی، گفت: نیاز کشور رشد 8 درصدی است. البته کشوری که در سال 91 و 92 دارای رشد منفی بوده و در شرایط رکود جهانی می‌خواهد رکود داخلی را بشکند کار ساده‌ای پیش رو ندارد، اما ما در سال 93 توانستیم رشد منفی 8 فصل مداوم را پشت سر بگذاریم و به رشد مثبت 3 درصد برسیم. در رشد سال گذشته صنعت نقش ارزشمندی را ایفا کرد و در میان صنایع صنعت خودرو جزو صنایع پیشران بود.

او ادامه داد: یکی از راه‌های ما برای توسعه صنعت خودرو این است که با شرکت‌های خارجی مشارکت کنیم. ما می‌توانیم از تحقیق، ابتکار و جوان‌های خودمان استفاده و خودروی ملی با طراحی‌نو تولید کنیم. ضمن اینکه در صنعت خودرو با شرکت‌های خودروساز مطرح جهانی نیز مشارکت داشته باشیم. به این ترتیب از لحاظ توانمندی فناوری، محیط زیست، شدت انرژی و امنیت جان مردم به نقطه مطلوب می‌رسیم.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت صنعت قطعه‌سازی برای توسعه صنعت خودرو، تأکید کرد: ‌روشن است که خودرو به‌عنوان یک صنعت، صنایعی مثل فولاد، پلاستیک و نساجی را نیز به همراه می‌آورد و یک تحرک بزرگ در اشتغال و صنعت کشور به وجود خواهد آورد. به همین دلیل هم دولت به اهمیت این صنعت توجه دارد. البته برای قرار گرفتن این صنعت در جایگاه خودش، قطعه‌سازها نیز باید در سطح بین‌المللی باشند.

روحانی خطاب به سرمایه‌گذاران خارجی گفت: ما با شرکت‌های خارجی مشارکت می‌کنیم به شرطی که قطعه‌سازهای ما نیز در سطح جهانی حضور پیدا کنند. برای این کار ما از شرکت‌های خودروسازی برای حضور در ایران استقبال می‌کنیم. استقبال ما به این معنا نیست که خودروسازان خارجی فقط برای مصرف در یک جامعه 80 میلیونی بیایند، بلکه به خاطر مشارکت با خودروسازان داخلی و برای آن است که بخشی از بازار داخلی و خارجی را با مشارکت یکدیگرکسب کنیم.

او ادامه داد: ما از خودروسازان خارجی برای مشارکت در طراحی‌های آینده استقبال می‌کنیم چرا که 20، 30 سال بعد صنعت خودرو با امروز قابل مقایسه نیست. ما اگر می‌خواهیم در صنعت فعلی خود بمانیم یعنی 20 سال دیگر باز هم صنعت خودرو نداریم.

457643464334734573573424627643737347345734

وی با اشاره به امنیت ایران عنوان کرد: شرکت‌های خارجی باید بدانند که ایران کشوری دارای امنیت و ثبات مثال زدنی در سطح منطقه و حتی جهان است. می‌بینید که انتخاباتی بزرگ در ایران برگزار می‌شود و ما حتی یک حادثه امنیتی نداریم که این از افتخارات‌مان است. از طرفی ما دارای خطوط مواصلاتی قابل قبول و مهمی در سطح کشور و منطقه هستیم.
دولت متعهد به همکاری با مجلس آینده است

رئیس جمهور همچنین با اشاره به انتخابات 7 اسفند، اظهار کرد: نتیجه این انتخابات برای ملت ما مبارک خواهد بود، دولت پیش از این هم گفته بود که نتیجه آرا هر چه باشد و ترکیب مجلس به هر شکلی که رقم بخورد، خود را متعهد به همکاری با مجلس آینده خواهد دید. او با تشکر از ملت ایران به خاطر حضور هوشمندانه‌شان در انتخابات یادآور شد: انتخابات همواره دمیدن روح جدید در کالبد جامعه برای حضور و حرکت پرشتاب در مسیر توسعه و رفاه جامعه و مردم بوده و هست. کشور و جامعه‌ای که انتخابات و صندوق رأی ندارد و آرای مردم بر سرنوشت آن ملت حاکم نیست، قطعاً جامعه‌ پرنشاط و زنده‌ای نخواهد بود. 

او اضافه کرد: همه جناح‌ها، گروه‌ها و فعالان سیاسی چه آنها که به لحاظ رأی مردم به مفهوم اکثریت هستند و چه آنها که از لحاظ رأی مردم به مفهوم اقلیت به حساب می‌آیند، برای مردم، دولت و نظام ما محترمند. به جد معتقدیم که بعد از دوران انتخابات در هر مرحله‌ای دوران رقابت سیاسی- اجتماعی پایان یافته و باید همکاری‌ها بیش از گذشته مدنظر همه باشد.

ترسیم چشم‌انداز روشن صنعت خودرو

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، برای دومین روز متوالی در این همایش پشت تریبون رفت و این‌بار به ترسیم چشم‌اندازهای صنعت خودروی ایران پرداخت. نعمت‌زاده با اشاره به مثبت شدن رشد اقتصادی در سال 93، بیان کرد: بخش صنعت سهم 40 درصدی در مثبت شدن این رشد داشته که 45 درصد از این سهم صنعت متعلق به صنعت خودرو بوده است.

او با اشاره به سند راهبردی صنعت خودرو که سال گذشته در همین همایش رونمایی شد، تصریح کرد: در این برنامه راهبردی 10 ساله پیش‌بینی شده دولت در قیمت‌گذاری دخالت نکند و تعیین قیمت خودرو براساس بازار آزاد البته با نظارت دولت باشد. او ادامه داد: براساس برنامه راهبردی این وزارتخانه، تولید خودرو باید به ۳ میلیون دستگاه در سال برسد که از این میزان یک سوم آن باید به بازارهای صادراتی ارائه شود، ضمن اینکه ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی تجاری و سنگین باید در کشور تولید شود.

نعمت‌زاده همچنین تأکید کرد: بهبود ساخت داخل متناسب با ارتقای سطح فنی موتورهای خودرو، عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری، اصلاح ساختار قطعه‌سازی و حمایت جدی و مؤثر از مصرف‌کنندگان از جمله برنامه‌های صنعت خودرو براساس راهبرد جدید است.

کرمان خودرو آغوشش را به روی سرمایه‌گذاران خارجی گشود

محمدرضا شه‌بخش، مدیرعامل گروه صنعتی کرمان خودرو در پنل تخصصی این همایش از آغوش باز کرمان خودرو برای سرمایه‌گذاران خارجی سخن گفت. او اظهار کرد: ما آمادگی داریم که بخشی از ظرفیت‌های خودمان را در اختیار برندهای خارجی برای همکاری مشترک قرار دهیم. ما برای به روز کردن تکنولوژی‌های خود آمادگی داریم تا دست علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری را بفشاریم. شه بخش درباره آینده این گروه بیان کرد: پیش‌بینی ما این است تا سال 2020، 15 درصد از سهم بازار داخلی را به محصولات خود اختصاص دهیم. 

آخرین مدل کامیون FH در ایران تولید می‌شود

مارتین لاندتستد، مدیرعامل ولوو از دیگر سخنرانان این پنل بود و از آماده بودن خط تولید آخرین مدل کامیون FH در ایران خبر داد. مدیرعامل ولوو بیان کرد: سال گذشته ما خط تولیدمان با گروه خودروسازی سایپا را ارتقا دادیم. مدیرعامل ولوو همچنین با اشاره به نامناسب بودن کیفیت سوخت در ایران، تصریح کرد: کیفیت سوخت ایران باید هر چه سریع‌تر به یورو 5 برسد. او همچین با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در این مراسم بیان کرد: صحبت‌های آقای روحانی من را امیدوار کرد، زیرا ارزش‌های مشابهی در این صحبت‌ها پیدا کردم. 

انتقاد دبیر انجمن قطعه سازان از خودروسازان

ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان و دبیر سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو، نیز در این پنل تخصصی به سیاست‌های خودروسازان در قبال شرکای خارجی انتقاد کرد و گفت: خودروسازان ما با ده‌ها شرکت در حال مذاکره هستند و این موضوع این پرسش را به وجود می‌آورد که تنوع بیش از حد محصول به نفع صنعت خودروی ما است؟ این موضوعی است که باید بررسی شود.

او ادامه داد: اگر اسکیل اقتصادی تولید رعایت نشود، ما نمی‌توانیم به عمق ساخت داخل که در صحبت‌های رئیس جمهور هم بود، برسیم. در ضمن مشتریان ما یعنی شرکت‌های خودروسازی از ما راضی نیستند، به هر حال این شرکت‌ها توقعاتی دارند که برآورده نشده و مشکل طراحی همزمان هم داریم.

8645747458468485485384584646845854845845844

قربانی با اشاره به سه محور استراتژیک برای تحول صنعت قطعه سازی تصریح کرد: مقیاس اقتصادی، ادغام شرکت‌ها و شرکای جهانی این سه محور هستند که دستاوردهای جداگانه‌ای را برای صنعت قطعه‌سازی و در نهایت صنعت خودروسازی ما به همراه دارد. ما اگر بتوانیم در مقیاس اقتصادی کار کنیم، می‌توانیم کارآمدی را در صنعت قطعه‌سازی افزایش و تولید رقابتی انجام دهیم.

* ارتباط با کارشناس: dadashloo@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/u9IxzO6V
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه