جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
حکایت برندها

داستان موفقیت نایك

7 سال پیش ( 1395/3/3 )
پدیدآورنده : مرضیه فروتن  

نایك كه ابتدا «Blue Ribbon Sports RBS» نام داشت در سال 1964 میلادی توسط فیل نایت و بیل باورمن تاسیس شد. فیل نایت یك دونده از اهالی پورتلند بود كه زیر نظر مربی خود، بیل باورمن، آموزش دو و میدانی می‌دید. بیل باورمن به دنبال راه‌هایی بود که در اوقات فراغت شاگردش، كارایی او و كیفیت كفش‌هایش را بهبود بخشد.

او تركیبات مختلف را امتحان كرد ولی هیچ‌كدام چندان موفق نبودند. در همین حال فیل نایت تصمیم گرفت تا مدرك MBA خود را در رشته امور مالی از دانشگاه استنفورد بگیرد. در آن جا این پیشنهاد به ذهن او رسید كه تولید كفش در ژاپن به خرده‌فروشان در مسیر رقابت با برند‌های آلمانی با سابقه و قدیمی كمك خواهد كرد.

كسی به پیشنهاد‌هایش گوش نداد تا اینكه او خود تصمیم گرفت با وارد كردن كفش از این كشور در محل زندگی خود آنها را بفروشد. او سعی كرد نخستین خریدار كفش‌ها، مربی سابقش یعنی باورمن باشد اما این مربی علاقه‌مند به همكاری با او بود بنابراین آنها عزم خود را جزم كردند تا به‌طور مساوی در این زمینه به مشاركت با یكدیگر بپردازند. اگرچه این كسب‌وكار به آهستگی كلید خورد اما تا سال 1965 میلادی درآمد آنها به رقم چشمگیر 20 هزار دلار رسید.

حالا دیگر آنها در صدد بودند تا خط تولید مخصوص به خود را راه بیندازند. پس از سال‌ها تلاش و پشتكار، در سال 1971 میلادی آنها ایده ساخت یكسری كفش‌های ورزشی سبك را مطرح كردند كه چندین برآمدگی نوعی قابلیت كشش را در آنها به وجود می‌آورد.

این كفش‌ها برای نخستین‌بار در سال 1972 میلادی در مسابقات دو و میدانی ایالات متحده آمریكا عرضه شدند. نخستین سفیر برند، استیو پرفانتین بود كه در دوران تحصیل در دانشگاه از سال 1969 تا 1972 میلادی، هفت بار ركورد آمریكا از دوی 2 هزار متر تا 10 هزار متر را شكست. اندكی بعد، آنها فناوری «Nike Air» را در سال 1979 میلادی به جهانیان معرفی كردند.

به موجب آن، جایگاه نایك به‌عنوان یك رقیب موفق ارتقا یافت. رشد فراوان نایك در این مرحله منجر به عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار آن تا پایان سال 1980 میلادی شد. به‌زودی این برند در میان طرفداران تناسب اندام محبوبیت زیادی را یافت. در ادامه تا سال 1982 میلادی آنها به بزرگ‌ترین تامین‌كننده كفش‌های ورزشی در آمریكا تبدیل شدند.

لوگوی برند نایك به شكل یك تیك قوس‌دار جای خود را به‌عنوان یك نماد شناخته‌شده در میان خانواده‌های آمریكایی باز كرده بود. در سال 1985 میلادی، آنها دست به طراحی یك جفت كفش با امضایی خاص برای بازیكن تازه‌كار NBA، مایكل جردن، زدند كه البته بعد‌ها محبوبیت روزافزون او شكستن ركورد‌های جدید در آمار فروش كفش‌های نایك را در پی داشت.

به‌زودی نایك به سمت طراحی پوشاك و دیگر لوازم جانبی ورزشی تغییر جهت داد. آنها با تیم‌های جهانی مختلف مثل تیم فوتبال برزیل و تیم‌های فوتبال مردان و زنان آمریكا قرارداد بستند. در سال 1996 میلادی، نایك بار دیگر به عقد قراردادی به مبلغ در مجموع سالانه 5 میلیون دلار با بازیكن نوپای دنیای گلف، تایگر وودز، روی آورد.

نایك همچنان نسخه‌هایی جدید از كفش‌های خاص خود را ارائه می‌دهد. آنها در سال 2000 كفش‌های «Nike Shox» خود را عرضه كردند كه به خوبی مورد استقبال عموم مردم جهان قرار گرفت. امروزه نایك به‌عنوان یك امپراتوری بزرگ ورزش‌های گوناگون نظیر تنیس، بیسبال، فوتبال، كریكت و سایر رشته‌های ورزشی را پوشش می‌دهد.

تمایل باورمن به كشف یك راه‌حل بهتر و نوآوری فیل نایت در زمینه كسب و كار موجب شد تا نایك جایگاه یكی از سودآور‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شركت‌ها روی كره زمین را به دست آورد. در سال 2012، رقم درآمد سالانه آن بیش از 24 میلیارد دلار بود. نایك بیش از 44 هزار نفر كارمند دارد. ارزش این برند به تنهایی حدود 10 میلیارد دلار است. نوآوری‌های مداوم و سرمایه‌گذاری‌های به موقع، موفقیت نایك و صد‌های میلیون دلار سود سالانه را برای این شركت به بار آورده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/e6RXxo31
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه