از زمان ظهور شبکهها و رسانههای اجتماعی، رفتار و پروفایل کاربران با ذرهبین مورد مطالعه قرار گرفته است. در همین زمینه، تجزیه و تحلیل تفاوت جنسیتی جالب است، چرا که میان میزان استفاده زنان از این شبکهها و حضور آنها نسبت به مردان، فاصله زیادی وجود دارد. در کبک، با وجود اینکه نسبت مردان و زنان در شبکههای اجتماعی مشابه است، اما زنان حضوری به مراتب فعالتر دارند. درواقع، طبق اعلام مرکز تحقیقات و نوآوری (CEFRIO)، 14درصد از این زنان، در مقایسه با 11 درصد از مردان، در هفته بیش از 10 ساعت به این شبکهها رجوع میکنند. این تصویری برجسته از تفاوت رفتارهای زنان و مردان در شبکهها و رسانههای اجتماعی است.
محبوبترین رسانههای جمعی نزد زنان:
براساس اعلام مرکز تحقیقات و نوآوری، 56درصد زنان کبکی، درسال 2011، حداقل یکبار درماه از رسانههای اجتماعی استفاده میکردند. در بین مردان نیز به همان نسبت از این رسانهها استفاده میشد، در حالی که کاربران زن به طور میانگین زمان بیشتری را (بیش از 6 ساعت در هفته)، نسبت به کاربران مرد (5.5 ساعت در هفته) در رسانههای اجتماعی میگذراندند.(جدول1)
این فاصله میان دو جنس، در ایالات متحده آمریکا فاحشتر است، به طوری که بنا بر اعلام مرکز تحقیقات پیو (PEW)، درسال 2012، 71درصد کاربر زن در مقابل 61درصد کاربر مرد از رسانههای اجتماعی استفاده میکردند. همانند زنان کاربر کبکی، زنان کاربر آمریکایی هم حضوری فعالتر در اینگونه سایتها دارند. 54درصد از زنان در مقایسه با 42درصد مردان، بهصورت روزانه به این سایتها رجوع میکنند.
دو شبکه اجتماعی اصلی، فیسبوک و توییتر، اکثریت جامعه زنان را از سراسر دنیا به خود جذب کردهاند. در مقابل، 71درصد از کاربران گوگل پلاس (google+) و 63درصد از کاربران لینکدین (LinkedIn) را مردان تشکیل میدهند. پینترست (Pinterest) نیز به نوبه خود، بیش از80درصد کاربر زن را به خود اختصاص داده است. (جدول2)
برخی حقایق دیگر:
• 54درصد از کاربران فیسبوک در کانادا، زنان هستند.
• 89درصد آمریکاییها در شبکههای اجتماعی عضو هستند و به طور متوسط 268 دوست آنلاین دارند.
• اکثر بلاگرها (نویسندگان وبلاگ)، زنان و حتی یک سوم آنها از میان مادرها هستند.
• 53درصد بازدیدکنندگان TripAdvisor (سایتی درباره سفر و امور مربوط به آن) زنان هستند.
افراد در این شبکهها به چه فعالیتهایی میپردازند؟
براساس نظرسنجی که توسط شرکت «جکمورتون» در سال 2011 انجام شد، زنان به دلیل اینکه اهمیت بیشتری برای روابط انسانی قائل هستند، 40درصد زمان بیشتری را نسبت به مردان در این رسانهها میگذرانند. آنها از این شبکهها برای حفظ ارتباط با دوستان، خانواده، دیدار با سایر مردم و اشتراکگذاری زندگی شخصی استفاده میکنند. مردان بیشتر تمایل دارند از این رسانهها در جهت جمعآوری اطلاعات و بهبود وضعیت خود استفاده کنند. همه مردان به دنبال اطلاعات و مشاوره هستند و خانمها بیشتر تمایل دارند با افراد دارای تجربیاتی مشابه و مشترک، در ارتباط باشند.
«شریل ساندبرگ»، مدیر عملیاتی فیسبوک میگوید: «زنان، بیشترین پیامها و نظرات را ثبت میکنند و بیشترین بهروزرسانیها از سوی آنها صورت میگیرد.» آنها همچنین دوستان بیشتری نسبت به مردان دارند و زمان بیشتری را در این شبکهها میگذرانند.
کاربرد رسانههای جمعی در سفر
براساس یک نظرسنجی، تعداد کمی از مسافران کبکی از شبکههای اجتماعی و فرومها و سایتهای نظرسنجی استفاده میکنند. آنها بیشتر از کاربرد ثانویه این سایتها (ارتباط با سایر کاربرها) نسبت به کاربرد اصلی و اولیهشان (اشتراکگذاری مطالب مفید) استفاده میکنند. سایتهای نظرسنجی مرتبط با سفر، بیشترین استفاده را دارند و خانمها با 27درصد (درمقابل مردان24درصد) بیشترین کاربران آنها هستند.
فعالیت مسافران قبل از اقامت، طول مدت اقامت و بعد از آن نیز در این سایتها و شبکهها تفاوتهایی دارد. کاربران زن کبکی، در هر سه مرحله حضور بیشتری نسبت به مردان در این شبکهها دارند. با این وجود، هم زنان و هم مردان به طور یکسان یا مشابه، در هر یک از مراحل از این شبکهها استفاده میکنند. زنان در طول سفر، از شبکههای اجتماعی برای جمعآوری اطلاعات و الهام گرفتن از سایرکاربران و همچنین برقراری ارتباط با نزدیکان استفاده میکنند. زنان به نوبه خود، نرخ بالای مشارکت در این شبکهها را به خود اختصاص دادهاند: ثبت 36درصد نظرات مرتبط با سفر (28درصد مردان) و انتشار 46درصد ویدئوها (35درصد مردان) از سوی آنهاست.
به طور کلی، آمارها نشان میدهند که گویا حضور و فعالیت زنان به مراتب در رسانههای اجتماعی بیشتر از مردان است، خصوصا در فیس بوک، توئیتر و البته پینترست. با این حال، تفاوت کمی را در استفاده کاربران زن و مرد طی سفرها و فعالیتهای توریستی از این سایتها میبینیم.
منبع: veilletourisme